Rejtningnätverk på market?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av kalleb, 5 feb 2011.

1. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har till min stora förskräckelse upptäckt att det härjar rating-nätverk på android market.

Detta har förekommit på Mikandi tidigare, men nu har det med full kraft kommit även till android market.

Dessa nätverk siktar in sig på konkurrent-appar och ger 1 stjärna, samt skriver saker som garanterat får folk att undvika nedladdningar. (virus, raderar telefonbok, drar ut batteri)

Jag har några appar på market, och min misstanke väcktes då det plötsligt trillade in 20 ettor, MED tillhörande kommentater, på samma språk, på mindre än ett dygn. (under samma period hade jag färre än 1000 nedladdningar och min erfarenhet är att rejtning ligger på ca 1-2% av nedladdningar, kommentar på ca 50% av rejtningarna)

Detta är givetvis ett stort problem, särskilt eftersom market ännu inte nollar ratingen vid ny build (jmf itunes). Det gör ju att man efter en attack som denna, med 20 ettor, måste få hundratals fyror och femmor för att ens komma över 4.0 i rating.

Dessa nätverk används även för att betygsätta upp nyligen publicerade appar, för att få igång nedladdningar, och för att skydda på attacker.

Det finns bara 2 alternativ efter en attack:
    1. Ta bort appen från market och publicera den under nytt namn, vilket inte är så kul, särskilt för befintliga användare. (market kontrollerar att samma apk inte förekommer under två olika namn)
    2. Ha ett eget nätverk som kan göra samma sak.

Så jag säger som Kenny Rogers: "If you gonna play the game, boy, you gotta learn to play it right"

Alltså tar jag härmed initiativet till ett swedroid-nätverk för ratings.

Eftersom jag trots detta har viss moral kommer här vissa riktlinjer för hur jag tänker mig ett sådant nätverk:
    1. Ni som vill vara med PMar mig, alternativt om nån startar en FB-grupp
    2. Då någon vill ha hjälp att:
    a. förebygga attack och driva trafik
    eller
    b. rejta tillbaka förtroende efter en attack
    så begär man detta från nätverket genom att ange market id för appen, eller ID för app på annan marknad.

Jag ser inte att detta nätverk skall användas för att rejta ner konkurrenter eller för vedergällning, men visst, är det andra som beter sig riktigt illa, och man blir tillräckligt förbannad, så kan man ju skicka även en sådan förfrågan.

Regler för rejtning:
    Ingen medlem i nätverket kan tvingas att rösta på appar man inte gillar, eller sabla ner appar man tycker är bra.
    a. Ställer man sig inte bakom appen, och därmed inte kan ge den en femma, så låter man bli att rösta helt.
    b. Om nedröstning eller vedergällning sker, så skall man kunna svara för att ge 1 stjärna, annars låter man bli att rösta.
    c. om man röstar så skriver man även en kommentar
    d. det är bra om man innan rejtning byter språk på luren, så att kommentaren hamnar under engelska, och inte svenska.
    e. Man kan som medlem i nätverket givetvis be andra av sina vänner att ladda ner och rejta appar enligt ovan. Reglerna för 5 och 1 stjärna gäller dock givetvis för alla.

Vi sänker inte varandras medelbetyg, då låter vi hellre bli att rösta.

Jag är jurist till professionen och kan inte se att detta på något sätt är olagligt. Däremot kanske man kan ha moraliska synpunkter, med de får gärna föras i en annan tråd.

Ser fram emot PM, eller om nån som sagt snor ihop en Facebook sida för detta.

Det är ju bra om man, då man vill ha nätverkets hjälp, kan kommunicera med det snabbt. (e-post)

Ha det!

Kalleb

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag vill inte låta kritisk eller något. Jag blev bara förvirrad när jag läste idén för nätverket och sedan vad det ska vara till för.
    2a, hur hade du tänkt att förebygga något sådant?
    2b, går inte den direkt emot att det inte vedergällning?

Jag kan väl förstå rate:a upp sitt medelbetyg igen men är inte vedergällning lite löjligt att sjunka till samma nivå som den som attackerade en från början?

För övrigt, vilken applikation är det? Du skriver om språket, skulle det vara något utländskt språk som skrevs för en svensk app eller har du en internationell app?

3. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan låta väldigt tafatt, men nr1 måste ju vara att försöka uppmärksamma Google på det. Även om jag också kan räkna ut med lilltån att det inte direkt kommer ta hus i helvette bara för det....

4. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag tror att det är väldigt bra att försöka få google att göra något åt det för jag tror google tar sånt här på alvar eftersom det drabbar utvecklarna negativt och även alla som handlar på market. Man kan markera inlägg som Spam jag vet inte vad det innebär riktigt men det går.

5. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sant

2a handlar om att man driver upp rejtingen initialt.

2b nej, det handlar inte om vedergällning i detta fall, utom att driva tillbaka rejtningen efter en attack på sin egen app. Har du fått 20 ettor på ett dygn, så måste man ju få minst 20 femmor för att komma tillbaka där man var..
    . Dessutom handlar det ju inte bara om rejtning, utan även om kommentarer. De är ju väldigt negativa, och hamnar först i listan, och visas därför direkt i vyn på market.

Angående vedergällning.
    Jag är direkt emot detta, vad jag menar är att om någon är tillräckligt frusterad/arg så kan de skicka en sådan förfrågan. Om folk sedan hänger med är en annan fråga.

Vedergällning kommer leda till en negativ spiral, så android market riskerar att hamna i samma skicka som Mikandi, där de flesta som rejtar, både upp eller ner, verkar vara utvecklarnas nätverk.

Huvudprincipen är ju fortfarande att ingen som är med skall ha någon form av skyldighet att rejta varken upp eller ner, om man inte finner det påkallat (för att appen man ombeds rejta upp är kass, för att man inte gillar vedergällning eller vad det nu kan vara)

Detta gäller internationella appar, jag vet inte hur det är för svenska. Min analys ger vid handen att detta handlar om indiska nätverk. (Många Kamal, samt att samma personer som rejtar ned en app, rejtar upp andra - som råkar vara publicerade av indier.)

Jag har i dagsläget 1 app på market, men efter attacken så ser jag inget annat alternativ att ta bort denna, och publicera en ny, med samma innehåll, vilket är trist för dem som laddat ner, eftersom de inte får någon uppdatering.

Jag har dock 20 appar som väntar på publicering, och jag vill vara lite pro-aktiv, så att dessa inte sablas ned. Mina appar är av typen där konkurrensen är stenhård.

6. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Done that

Det har jag givetvis redan gjort. Men detta är ett problem större än min ankdamm. Det finns enligt uppgift redan företag typ www.sponsorpay.com som driver dessa kampanjer mot betalning.

7. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Jag skulle nog kunna tänka mig . Men dock bara att hjälpa till att höja nån swedroidares betyg. Men måste man köpa/installera appen inanna rating? För jag köper iallafall inga apps för detta...

Sent from my U20i using Tapatalk

8. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Språk

Anledningen till detta handlar om att den stora majoriteten av användare ser market på engelska. Attackerna sker med engelska kommentarer, och dessa hamnar längst upp. Svenska kommentarer visas inte för engelska användare.

9. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Betalning

Man väljer själv om man vill delta eller inte. Detta beslut måste fattas för varje begäran. Mina appar är gratis, men jag tar inte detta initiativ enbart för mig. Det kan väl tänkas att nån vill ha hjälp med en betalapp, men hur de ska lösa återbetalning av det man betalt har jag ingen aning om. Det måste bli deras problem att lösa.... :)

Och löser de inte det problemet tror jag inte att de kommer få mycket hjälp...

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Du måste köpa/installera. Du har ju dock 15 minuter på dig att ångra köpet och ratingen ligger såvitt jag vet kvar.

11. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Formerna kring detta får väl lösas för varje app/begäran.

Frågan som hänger är ju om det finns de som är intresserade av att vara med.

Är det ingen annan som varit med om dessa attacker?

Kollade på supporten på Android market och där framgår det att det är ganska vanligt.

12. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Vilken app är det du har haft problem med? Räcker det inte med att markera komentarerna som spam. Har själv testat och då försvann dem vet inte riktigt på vilken nivå.

13. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dom försvinner enbart för dig....

Enligt vad jag förstått rapporteras det inte ens till Google.

Så i dagsläget görs inget åt detta problem.

14. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Okej det var ju synd. Men vilken app har du problem med?

15. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kommer inte göra nåt åt den app jag har problem med. Jag har under 5000 användare, så jag kommer låta den dö.

Nästa gång jag har en ny build skall jag publicera den under nytt namn. Samtidigt skall jag vara redo för attacker, därav detta initiativ...

Fick denna länk på e-post idag.
    http://bestratingfor.me

Det bekräftar min misstanke till 50%. Återstår att hitta företaget som även erbjuder dödning av en app...

20 USD för att ge en liten, men bra, app usel rating är ett rätt billigt sätt att hålla konkurrensen i schack...

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Vilken app har du bekymmer med? Jag menar, du kan väl kanske få det lagat här på forumet om du nämner vilken app det är? Än att göra en ny build och lägga ut en ny.

Edit: Antar det är webhunter?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Last edited: 6 feb 2011
  17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Dödning av app? Menar du rate:a ner någon annans?

18. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min app är dödad. Jag har gått från en 4,5 stjärnors medel rankning till 3.

Det är bara att räkna på hur många 5 stjärnor jag behöver, i rad, för att komma tillbaka till 4,5 i medel. (nån som orkar räkna?)

Vad jag kommer göra med min app är att unpublisha den. Nästa build kommer jag ändra app namnet på, så jag kan publicera den som en ny helt app.

Så får jag göra om resan från noll, och hoppas att jag inte blir attackerad igen.

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Har också blivit attackerad på vissa appar.

Kommentarspolicy har faktiskt gått att använda sig av. Snarare, kontaktar man Google kan de i alla fall ta bort vissa kommentarer. Däremot verkar de inte ta bort betygen i fråga.

20. kalleb

kalleb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vill du ha hjälp att få upp rating-snittet igen?

Jag hjälper gärna till. Jag har väl 10 pers till som också ställer upp.

Sen kanske det finns andra på swedroid som läst denna tråd, som inte postat, men som kan tänka sig vara med.

För min egen app så fick den så bra trafik, runt 1500dl per dag, så jag har ännu inte tagit bort den.

Ratingen börjar så smått ordna upp sig, jag ligger nu på:

5 stars 25
    4 stars 12
    3 stars 4
    2 stars 2
    1 star 28