Reklam och ha en betalapp utan reklam, bra lösning?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av RickardP, 29 nov 2011.

1. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad har ni andra för erfarenhet att ha en gratis app med reklam och en betal app som man slipper reklam i?

Fungerar det att få personer att köpa appen för att slippa reklam?

Personligen testar jag oftast en app gratis och om jag använder den mycket och stör mig på reklamen som jag lätt gör så köper jag appen men antar inte alla gör så?

Om man ska ta betalt för att endast slippa reklam, vad är en vettig prislapp?

Eller ska man totalt skippa gratis app och köra en betalapp?

monica ericson gillar detta.
  2. WX5

WX5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag kan utgå från mig själv. Jag köper inga spel om det finns en gratis med reklam. Mig stör det inte så mycket om det finns reklam, trycker ändå inte på dom.

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Om det finns en Lite-version med reklam + .. säg 2 nivåer.

Sen kan du köpa spelet utan reklam och 7 nivåer, som samtidigt har potential att tillkomma nya nivåer?

4. WX5

WX5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det skulle bero vad det kostar men jag skulle nog nöja mig med dom två banorna i såna fall. Men nu när det är jag som betalar mina räkningar så kanske jag skulle kunna köpa något. Dock har jag inget kreditkort. Har ju lånat mannens tidigare.

5. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag själv betalar gärna för att slippa annonser; är det fråga om en app jag nyttjar aktivt så känns det lätt värt det (ogillar reklam i appar), plus att jag gärna supportar utvecklaren. Jag är dock som du knappast representativ för den stora massan. Generellt sett så gillar folk sånt som är gratis, och förmågan att kunna ignorera reklam är ett något som de flesta har tränat upp på webben.

Jag tror att många nöjer sig med en gratis reklamversion om den har full funktionalitet, därför att de helt enkelt inte pallar knyta ett betalkort till telefonen. Att slippa reklam är inte en tillräckligt stark motivator för att mecka med att registrera ett kort. Jag har ett flertal användare som mailat angående registrering av betalkort och sagt att Hextacy är första spelet/appen de köper, det hade förmodligen inte varit så om Lite-versionen hade full funktionalitet.

Säljvolymen för fullversionen av Hextacy är ~5% av antalet nerladdningar för Lite-versionen. Om man kollar på statistiken för Wordfeud så har de en conversion rate på 0,5-2%, så ska man gå efter de siffrorna borde du göra som mig och släppa en fullversion och en Lite-version strippad på features. ;)

6. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det är också en variant och jao, bra jämförelse, wordfeud är då ett spel som många miljoner använder dagligen.

Tåls att fundera på...

7. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag betalar hellre och slipper reklam. Så gör jag nu. kan betala upp till 30kr om ja bara slipper reklamen.

Hade de gällt tv så hade ja fan kunnat betala upp till 300kr/månaden bara ja slipper den j*vla reklamen.

8. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag har redan AdFree installerat men ja tycker att 7-30kr som en app kostar utan reklam, kan jag väl betala för den.

9. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Även om man inte köper betalappen tjänar du väl pengar på reklamen? Efter tillräckligt långt användande borde du ju tjäna mer på reklamversionen?

10. KarlssoN1337

KarlssoN1337 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du tjänar väldigt lite på annonser. CPC är rätt lågt för mobiler.

11. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag tror på att inte irritera sina kunder vilket betyder att reklam versioner inte fungerar. Bättre att släppa en app med begränsat innehåll och sen erbjuda en full version.

Det är ju så mycket man måste tänka på för att sälja mycket. Typ få bra kommentarer och höga betyg samt att få bloggar att skriva om en.

12. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Okej :(
    Eftersom Angry Birds bara körde reklamversion trodde jag det var för att de skulle tjäna mer på det.

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Eftersom de är så stora tror jag de har mer möjlighet att få en bättre utdelning. Men AdMobs standardutdelning är riktigt låg, antagligen kan man få en annan ifall appen blir välanvänd.

De svenska appar jag har publicerat som är gratis har jag dock valt att vara utan reklam då det kan irritera. En av apparna har i stället lite begränsad funktionalitet, men inte mycket, jämfört med en betalversion som finns.

Pajn gillar detta.
  14. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

En annan aspekt, som förmodligen bara jag bryr mig om iofs, är att de flesta reklamplatformarna kräver ganska, i min ögon, orimliga rättigheter. Så det är ytterst sällan jag installerar reklamfinansierade appar, och gör jag det så spelar det sen ingen roll hur bra appen är det blir ändå max en tvåa eller trea i betyg. ;)

15. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jao, det vart en intressant tråd, alla tänker olika men jag har bestämt mig för att en gratis basic/light version och en full version som kostar är nog vad jag kommer satsa på framöver.

16. mach

mach Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

För vår Sleep Talk Recorder har vi gått från ren betalapp till reklamapp med in-app purchase för att få bort reklamen.

Faktum är att vi inte ser att det går att tjäna några säkra pengar på Android, varken via betal- eller via reklam. Pengarna för betalappar finns på iPhone-sidan där användarna är ca 10-20ggr mer benägna att köpa en app.

17. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag slängde in reklam i min app, för att testa, samt för att få in Något. Min app är inte direkt unikt, så att kasta ut en betalversion känns dumt.

Har nog sammanlagt fått in 3.5$, på en månad eller två.

Sent from my Nexus S with ICS using Tapatalk

18. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Wohoo! Du kommer bli rik.

Vad ska du göra för pengarna, resa?
    Borde räcka till en bussbiljett iaf...

19. Thoast

Thoast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

20. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nån mer som vågar följa DreamHawks exempel och bjussa på sina siffror för reklamintäkter? :) De flesta verkar kunna räkna antalet dollar intjänade på reklamintäkter på ena handens fingrar.