Reklamation, ta betalt för att köpa utbytesenhet ?!?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Fettkeewl, 25 oktober 2012.

1. Fettkeewl

Fettkeewl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Hej!

Idag fick jag ut en ny HTC Incredible S, efter reklamation till HTC via Telenor.
    Helt plötsligt får jag reda på att Telenor tar en 1000 :- avgift för att köpa in utbytesenheten, sen när har det varit så? Får man ens göra så? :ehm:

För ett år sedan reklamerade jag en annan modell (SE Aino, och fick SE Vivaz värderat till 5000, köpte en Inc S ist och betalade mellanskillnaden på 300 kr) och då var det inget snack om någon avgift för att butiken skulle köpa in utbytesenheten ..

Kan någon insatt ge mig någon vettig förklaring?

2. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Det låter inte som en reklamation enligt varken konsumentköplagen eller garantin.

3. Fettkeewl

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Hur menar du då Buzz?

4. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nej dom får inte göra så. Frågan vilken paragraf i konsumentköplagen dom lutar sig mot.

För övrigt anser jag att Håkan Florå ska vinna Nobelpris!

5. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Det ska inte kosta ett öre att få en trasig vara reparerad/utbytt. Men du skrev iofs inte om det var samma modell som du lämnade in och som du fick tillbaks. Om ni kom överrens om att du skulle få en annan modell så kan den överrenskommenlsen också innebära att du lägger pengar mellan.

6. Fettkeewl

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Måste ha skrivit lite dåligt, saken är den att jag fått en ny mobil efter att jag reklamerat min HTC Incredible S, jag fick ut en helt nu incredible s men jag vill inte ha den modellen..

Butiken kan köpa in mobilen, MEN kruxet är att dom helt plötsligt ska ta 1000 kr för att köpa in den nya mobilen.

Värderad till 3600 men får välja ny mobil för 2600 + mellan skillnad..

Får man göra så? Kräva att kunden betalar för att dom ska köpa in en mobil man fått via reklamation..

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

7. Fettkeewl

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Vet du någon paragraf jag kan luta mig mot? Att dom inte får göra så dvs.

Killen i butik säger att det är en del av deras köpvillkor men det kunde jag inte hitta alls.
    Dock visade han mig på dator att dom hade någon post för "inköp av utbytesenhet" och att det skulle kosta mig 1000 kr av värdet på telefonen..

8. lillefar

lillefar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Den blev betydligt snabbare med en

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Ja, reklamationen verkar ha sköts som den ska, du har fått en ny mobil. Sen gör ni upp en ny affär, där sätter ni villkoren tillsammans. Antingen går du med på dealen, eller behåller telefonen.

9. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Jag tycker det låter som du får betala för att byta modell och det är rimligt.

10. Fettkeewl

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Det är rimligt att betala mellanskillnaden om jag vill ha en dyrare modell, högst orimligt att behöva betala för att få byta modell och betala eventuell mellanskillnad..

11. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du inte ett avtal som styr det här så kan de begära vad de vill, eller neka dig byte av modell helt om de föredrar det.

Skickat med Tapatalk 2

12. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Hur menar du nu? Menar du att du skall hävda någon form av öppet köp på mobilen? Man kan väl inte förvänta sig att man kan köpa en vara, använda den några veckor och sedan gå tillbaka till butiken och begära alla pengar tillbaka för varan mot att man köper en annan vara till normalpris?

Vad tror du att butiken skulle göra med den telefon som du vill byta in? Sälja den till fullpris? Om du har brutit förpackningen är den ju att betrakta som begagnad.

Antingen tycker du att deras bud på 1000:- extra i mellanskillnad är bra och nappar på det. Eller också tycker du att budet är riktigt dåligt och väljer att själv sälja luren på tradera eller liknande för att sedan köpa dig den lur som du egentligen vill ha.

En gång fanns det en butikskedja som hette Thorn och som sålde hemelektronik enligt någon slags hyr-köps-princip. Om jag minns rätt hyrde man en vara och när man betalat tillräckligt mycket i hyra ägde man varan. Om man tröttnade på varan slutade man hyra den. Kanske skulle ett sådant upplägg passa dig, men jag vet ingen butikskedja som kör med det längre.

m v h Henrik

13. syngve

syngve Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Försäljaren gör helt rätt och är snäll som överhuvud taget kan tänka sig att lösa in mobilen. Det är ingen skyldighet för butiken att lösa in mobilen bara för att du inte vill ha den.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

14. Fettkeewl

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Du har nog missförstått mig, må hända att jag uttryckt mig dåligt.

Det handlar inte om att jag köpt en vara, använt den och sedan vill ha pengarna tillbaka.

Det handlar om att jag via reklamation fått ut en HELT NY mobil, helt nytt saleskit så att säga. Den var i butiken, oöppnad, hade inte ens lagt ett finger på den och därmed var den ej begagnad. Hade inte ens officiellt "hämtat" ut den och avgiften för att få byta till en annan var på 1000 kr.

Det var de som gjorde mig fundersam, men jag har pratat med en som är mer insatt i ämnet. Det var tydligen inte fel av Telenor att ta en avgift för att dom ska köpa in den så jag får mobilens värde och välja en annan lur med.

Hur ni inte kan läsa er till att det är en helt ny mobil det rör sig om, given via reklamation, är bortom mig.

15. lillefar

lillefar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är ju det vi gjort, du har fått en ny mobil på reklamation som du inte vill ha. Då får du köpa en annan för mellanskillnaden på 1000 kr. Inga konstigheter alls.

Skickat via mobilen, ha överseende med div stavfel.

16. syngve

syngve Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Din telefon är ju gammal fast den är ny så det är inte alls konstigt att du får betala 1000 kr i mellanskillnad. Det är ju inte de som vill byta, utan du.
    Så ta du och sälj den på Blocket istället så får du se om det blir en bättre affär för dig.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Last edited: 27 oktober 2012
  17. Fettkeewl

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Den är upplagd på blocket redan :)

Och det är ingen mellanskillnad som är på 1000 utan en avgift för inköp dvs vill jag ha en annan för säg 6000

Så dras 1000 av mobilens värde av för själva bytet, 3600 - 1000

Sen får jag betala mellanskillnaden på 3400 :P