Reklamation, The Phone House & Samsung.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dinosaurs, 29 aug 2013.

1. Dinosaurs

Dinosaurs Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hallå!

Nu är det så här att jag har ett ganska grötigt problem med min Samsung Galaxy S3 som blev inköpt i november 2012 hos The Phone House i Göteborg. I våras började den visa tecken på att vara ett slags måndagsexemplar då batteriet sällan orkade laddas till 100% /och om det mot förmodan blev fulladdat så tog det upp till 12 timmar)

Jag gick till TPH och lämnade in den på service (2013-05-14) och hade telefonen i handen igen efter två veckor med en ny skärm / touchmodul, en mjukvaruuppdatering och en notis om att kontrollera min laddare.

Jag köpte en ny laddare i butiken den dagen, även fast jag har två original laddare till samsung galaxy s3 då både jag och min pojkvän har en var sin SG3. När jag kom hem så satte jag telefonen på laddning med den nya laddaren och gick och lade mig. På morgonen hade telefonen endast laddat till 50%, så jag bytte batterier med killens telefon och då laddade mitt batteri till 100% medan killens batteri inte gick över 50%.

Jag googlade detta lite snabbt och hittade trådar om att batteriporten kunde vara trasig, eller att telefonen kunde avge små kortslutningar (då den brände ett 32GB minneskort tidigare i år) Jag skrev ett A4 om detta och gick tillbaka till TPH och lämnade in telefonen + pappret där jag beskrev problemet (2013-05-25)

2013-06-07 får jag tillbaka telefonen med detta meddelandet från samsung;

"Felet har ej kunnat återskapas under långtidstest. Funktionskontroll utan anmärkning. Återställning.
    OBS! Ny laddadapter + usb-kabel skickas med på goodwill. Kundens usb-kabel kan vara defekt."

En ny laddare... igen... Och självklart hade telefonen fortsatta problem, och det spelade ingen roll vilka av mina fyra laddare som jag använde eller om jag bytte batteri. Jag jobbade väldigt mycket under den här perioden och hade helt enkelt inte tid eller lust att åka in till TPH på ett tag, men när det gradvis bara blev värre så lämnade jag in den ännu en gång hos TPH (2013-07-30)

Den här gången var personalen på TPH otroligt hjälpsam och kunnig och påpekade att de tyvärr måste ta den en gång till för att kunna reklamera den. han hade dessutom hört om liknande problem och skrev detta som meddelande när vi skickade in telefonen för tredje gången;

"Batteriet tar aldrig ladning. Är tredje gången den tass in för detta. Det står att den laddar, men batteriet saknar förmåga att behålla energin. Föra gången fick kunden en ny laddare, och han har även testat andra laddare, samt andra batterier, utan öneskevärt resultat.... Skulle rekomendera att bytta hela mainborden..."

och 2013-08-14 får jag tillbaka telefonen med följande meddelande från servicecentralen;

"Uppdatering av mjukvara. Funktionskontroll ok."

Och ungefär här började mitt tålamod brista ganska så rejält. Jag åker och jobbar mitt nattpass och kommer tillbaka dagen efter när butiken öppnar på morgonen, då har telefonen laddat sedan jag plockade ut den dagen innan på eftermiddagen och endast uppnått 24%

Nu får jag dock veta att telefonen måste skickas in på service en fjärde gång för ett reklamationsärende, men att reklamationen med största sannolikhet inte kommer att gå igenom då Samsung inte genomför reklamationer på telefoner där något av servicetillfället bara inneburit en uppdatering av mjukvaran. Reklamationen skulle ta några dagar, men nu har jag inte hört av dem sedan jag lämnade in telefonen (2013-08-15) Och om jag kollar på emrox så går telefonen bara runt mellan att vara "redo för externservice" och "på externservice" och har gjort detta några gånger och sen vart helt stillastående.

Jag har inte tålamod för detta längre, så jag vill veta om ni har haft något liknande problem eller har kunskap om detta, eller om någon har lite bättre koll på kundens rättigheter än jag har. Eftersom reklamationen antagligen inte kommer att gå igenom så vill jag veta vad nästa steg blir och vad jag egentligen ska göra. Är det lättast att bara ta det via ARN eller ska jag försöka ta det med TPH?

Jag har ju ändå betalat för en telefon som jag knappt kunnat använda sedan jag lämnade in den i maj. Värt att tillägga är ju också att jag inte fått någon lånetelefon under tiden och då inte kunnat utnyttja det abonnemanget fullt ut som jag faktiskt betalar för.

Så, är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

2. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Avvakta och se hur utfallet blir med reklamationen. Att Samsung skulle neka reklamation pga uppdatering av mjukvara på tidigare service, är inget jag känner igen.
    Skulle Samsung inte godkänna en reklamation, så ta det först med Phone House reklamationsavdelning, butikspersonalen kan hjälpa dig med detta, får du inget gehör här, gå till ARN...
    Beträffande lånetelefon, så är det snålt med det, inte bara hos Phone House utan även hos andra ÅF. Sist jag lämnade in en telefon på lagning, så fick jag låna en klassisk knappsatstelefon, vilket medförde att jag kunde ringa, vilket jag tyckte var det primära, men surf var uteslutet.
    Telefonen som du köpt tillsammans med abonnemanget är en "sponsring" och delbetalning via operatören. Man kan likaväl teckna abonnemanget och sedan köpa telefonen vid sidan om.
    Jag har själv köpt mig en billig smartphone ala 599:- som backup om jag skulle hamna i samma sits igen...
    Hoppas det löser sig med din SGS3...

3. Dinosaurs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade heller inte hört om detta förut, men personalen på TPH påpekade detta och tog ganska motvilligt emot telefonen för att reklamera den då den av just denna anledning antagligen inte skulle gå igenom. Så jag blir lite orolig.

Jag hade inte ens tänkt på att TPH hade en reklamationsavdelning. Jag ska kolla upp detta och se vad som gäller om telefonen nu kommer tillbaka med avslagen reklamation!

Jag valde att köpa telefonen på abonnemang via TPH för att de för tillfället var de enda i Sverige som hade en SG3 Garnet Red, och jag fick en väldigt bra deal på abonnemanget, så just därför blev det så. Första och sista gången. ;)

Tack för hjälpen !

Concha gillar detta.
  4. The Phone House

The Phone House Adult Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Jag hjälper gärna till med ditt ärende. Såg att du PM:at mig så jag svarar dig där :)

Concha gillar detta.
  5. Mjodroid

Mjodroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

1. Lita INTE på Phone House.
    2. 2 ggr för samma fel. 3 ggr på service innan reklamation om det är olika feI.
    Kort sagt, du har redan blivit blåst av Phone House. De utnyttjar folks okunnighet till max.
    Om du väljer att häva köpet så har du rätt att få igen ALLT!!! du betalat för telefonen + ränta från köpedatum. De har dock rätt till nyttjandeavdrag och det brukar kvittas mot räntan. Har du haft resekostnader för inlämning så har du rätt till ersättning för dem också iaf till viss del.

Önskar verkligen att Swedroid kunde skapa en Sticky om konsumenträtt...

6. Dinosaurs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag blev faktiskt uppringd i måndags av Toni som sköter om TPH's konto här på Swedroid. Min telefon hade gått igenom reklamationen trots allt och jag kunde åka in till TPH och hämta ut en ny telefon samma dag. Killen på TPH i GBG som alltid hjälpt mig blev redigt förvånad att den hade gått igenom reklamationen dock.

Som "plåster på såren" så fick jag ett presentkort på 500 spänn och bytte upp mig från min SG3 till en HTC one för 299 spänn ;) Vilket jag tycker jag förtjänar efter den här pärsen.

Gällande TPH så har jag bara blivit bemött med sjukt bra service, och jag tror verkligen inte att de försökte lura mig på något sätt. Visserligen verkar det blivit ett ganska gravt fel från deras sida, men det löste sig ganska bra till sist!

7. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Gratulerar. Happy ending på denna historia.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

All cred till The Phone HouseThe Phone House; som jobbar och Toni som lägger tid här. Men det känns väldigt olustigt att det måste gå så här långt för att ens få ett vettigt resultat. Alla vändor på service som bevisligen inte ändrat telefonen. Var ligger kunskapsluckan någonstans och vad gör The Phone HouseThe Phone House; för att lösa detta?

Är det bara en engångskostnad på 299 kr eller någon förhöjd avgift i abonnemang eller förlängt abonnemang? Är det en deal som finns för flera? Om det bara är en engångskostnad så känns det någorlunda schyst deal. Men den borde inte behöva ges alls eftersom sådana uppenbara fel inte ska ske. Frågade du efter milersättning, parkering och förlust av tid? För att spendera så mycket tid på något som är TPHs fel så känns 500 kr lite i underkant, särskilt när det är ett presentkort.

9. Dinosaurs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Toni är fantastisk!

Nej det här var en engångssumma helt och hållet. Abonnemanget är inte förlängt på något sätt heller utan det har nu gått 10 månader av mina 24 månader. Jag tyckte det var en väldigt schysst deal men håller med dig om att det skulle kunna lösts mycket tidigare.

Gällande milersättning, parkering och förlust av tid så var jag ärligt talat bara väldigt glad av att bli av med telefonen så fort som möjligt och ville inte vara en jobbig kund mot TPH när de skött sig bra mot mig då det var reparationsverkstaden som var sviniga.

10. Dinosaurs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack du! Det känns jävligt skönt!

11. The Phone House

The Phone House Adult Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

För det första så håller jag med om att saker och ting borde gå smidigt och snabbt men ibland blir det fel och då får vi göra vad vi kan för att ordna upp det.

Det verkar ha blivit någon slags missförstånd på plats i butik gällande vad som räknas som reparation. Att en verkstad har skrivit "Uppdatering av mjukvara. Funktionskontroll ok." räknas som en service (oftast), om de hade skrivit att "fel har ej kunnat konstateras, mjukvara uppdaterad" så räknas det inte som det (sen så kan det skilja lite mellan vissa tillverkares regler där någon kräver att en reparation måste bestå av någon slags mekanisk reparation för att klassas som det.)

Vad vi gör för att lösa alla miss i kommunikation och kunskap är att ta till oss av all feedback och se till att det går vidare till dem som berörs av det.

Zooklubba gillar detta.