Reklamation till Samsung. Häva köp?

Diskussion i 'Allmänt' startad av marcuspresident, 25 mar 2011.

1. marcuspresident

marcuspresident Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nu är min Samsung Spica på rep hos Anovo för tredje gången och nu i rep-ordern står det Status: Reklamation till Samsung.

Jag har förstått och läst på om häva köp eller / ”ny vara”.
    Mina frågor lyder följande:
    Är det upp till Samsung om jag får reklamationen godkänd eller ej?

Och har jag rätt nu att få en likvärdig mobil?

Eller kan jag nu välja att häva köpet men då återstår ju problemet med att det är ett abbonemang inbakat i det. Hur räknar man ut den ”åter till mig”-kostnaden då. Är det säljarens pris som faktiskt står med på kvittot som jag får tillbaka då? Eller betyder det som står i KK-lagen att: ”Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan”. Får jag kanske då tillbaka det jag betalat i abbonnemangskostnader fram till dags datum då?
    Det är ju lite kvar på abb.tiden vad händer med det hävs det också då?

Många frågor blev det.

2. Drappe

Drappe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om det är samma fel på telefonen efter den har varit inne på service 2 gånger så kan du antingen kräva en ny eller häva köpet. Men du kan även kräva kompensation från säljaren när den har varit på service och du ej har kunnat använda telefonen.

Häva köp = Du ska gå med plus minus noll. Som att du aldrig köpt telefonen.

Du får tillbaka det du betalat på abonemanget men ej det du ringt för. Abonemanget sägs upp även om det är bindningstid kvar.

Om säljaren inte vill ge dig en ny telefon eller häva köpet så anmäler du dem till ARN.
    www.arn.se

marcuspresident gillar detta.
  3. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Notera dock att det ska vara samma fel och inte olika

4. marcuspresident

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Alltså vid hävande få tillbaka 15mån abb och eventuell kompensation?!

5. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Precis.

6. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

nej nej nej

Han får abbkostnad under tiden den varit på reparation om han krigar riktigt mycket och ett nyttjandeavdrag på produkten pga att han haft den 15 månader

7. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har precis varit i kontakt med konsumentverket angående ett liknande fall jag är mitt uppe i och de förklarade för mig att man får tillbaka det man betalat för telefonen + eventuell kompensation man har rätt till när den varit på service och ej kunnat använda den.

8. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Ja men inte 15 månaders kompensation utan exakt som jag sa under den tid den varit på service
    Och har du kunnat använda den någon tid (Tänk mer än 2 månader) så får du ett nyttjandeavdrag

9. marcuspresident

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nyttjandeavdraget är ju väldigt luddigt. Finns det nån praxis kring det?

Har tydligen rätt till ränta på det återbetalade:

KKL:
    ”Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar.”

10. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Nja finns där i KKL om du orkar söka
    Om inte kan jag söka rätt på det senare inatt

Last edited: 26 mar 2011
  11. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Aja sökte lite

44 § Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan.

Uppenbarligen har du haft nytta av varan pga att du kunnat ringa med den åtminstonde några gånger under 15 månader antar jag

Finns mer vet jag men jag är klart för sömnig för att sitta och läsa notisum just nu

marcuspresident gillar detta.
  12. marcuspresident

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Notisum :) Låter inte såå kul mitt i natten...

13. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    När jag hade problem med min telefon och den hade varit inlämnad så fick jag välja mellan att avsluta mitt abb och få pengar tillbaka eller välja en helt ny mobiltelefon(utan att bindningstiden påverkades). Vet inte om olika operatörer sköter de på olika sätt, men jag hade tre och dom gjorde allt för att fixa mina problem utan något tjafs.

14. marcuspresident

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har Telia men ett Tre-SIM kort...

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Skälig ersättning, fy vilken pina.

Jag bråkade så extremt mycket med Siba om att få ersättning. Fick bara träffa nästa tjockhudade människa som vägrade ta en diskussion hela tiden. Till slut fick jag 200 kr i ett presentkort då de vägrade ge mig kontanter, en ersättning som även innehöll transport-ersättning. Detta för en telefon som var borta i ungefär 2 månader.

Hoppas det går bättre för dig ts.

16. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har läst ett ARN beslut är de REKOMMENDERAR i ett liknande fall(viktigt att veta att ARN ger råd och dömer inte tillverkare/säljare).
    Där hade en person köpt pott abonnemang och fick tillbaka summan för telefonen, innetående pott (som på den tiden fick följa med) samt vissa avgifter som tex anslutningsavgift.

Det är dock vanligare att man får telefonen utbytt mot en helt ny av samma modell.
    Framförallt enklare om man inte vill driva ärenden under några månader.

17. marcuspresident

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag gick på en mina känner jag. Enligt serviceordern stod att Anovo skickat telefonen till Samsung för reklamation. Gick in till Telia och killen sa att det går inte vi måste invänta vad Samsung säger bla bla. Och efter mycket hit och dit och jag drar upp massa med KKL grejer som ni hjälpt mig med. Jag vill häva köpet tyckte jag men han stod på sig, jag också. Till slut gav han vika och börja räkna på det. Och såhär räknade han.
    15 mån har jag haft telefonen(av 24mån) som är knuten till ett 109:- abb där 29:- är abb och 80:- är avbet för telefonen. Priset på kvittot 3040:- minus någon ”knuten till Telia rabattkostnad minus 220:-. Alltså 2860:- räknade han på och sa att vi och försäkringsbolag använder sig av den här beräkningen för att räkna på hur mycket telefonen har förlorat i värde. 2860 delat i 24mån=119:-. Sen tog han 119:- gånger antal månader jag haft den minus en månad på reparation. 119:- gånger 14mån. =1666. Då tog han telefonens kostnad 2860 minus 1666 som var nån slags ”nyttoavdrag” som jag förstod det. Det blev 1194 plus min evenruella ränta på en hundring. 1300:- skulle jag få tillbaka. Sen började han visa mig massa med skittelefoner typ Wildfire, X8 och Blade. För jag skulle bara få ”köpa för de 1300:- som han räknat ut. Jag fick ingen likvärdig telefon. Till slut valde jag pengarana MEN jag fick inte avsluta mitt abbonnemang. Det måste jag betala på i 9 månader till. Jag var bara så jävla trött på den där telefonen men efteråt när jag kom hem så kände jag mig lite lurad/blåst fär det visade sig att jag bara hade fått 300:- spänn.

Vad tycker ni ska jag gå tillbaka och begära att få avlsuta abbonnemanget? Utan kostnad för mig?

Men men jag gick och förlängde ett Tre-abb hos TPH med en LG 2x. Och gissa om jag är nöjd med den :) :) :)

marcus

18. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Låter fullt rimligt det han gjort med tanke på hur länge du kunnat använda den

Att avsluta abonnemanget efter 15 månader blir nog bökigt

19. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Då tycker jag att han borde ha räknat med dom resterande månaderna eftersom att du inte kan utnyttja telefonen den resterande abbonemangstiden.
    Och att han räknat ut att du ska ha 1300 och du fick 300 tycker jag verkligen du ska gå tillbaka och säga till om, det är ju bara dålig stil eller ett misstag.

20. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Han kan ju dock använda abbonemanget