1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Rekommendation pulsklocka

Diskussion i 'Wearables' startad av Jdog, 4 feb 2019.

1. Jdog

Jdog Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

Det finns en uppsjö utav klockor. Finns det någon som har en rekommendation för mig utifrån mina behov?

Jag är på jakt efter en klocka med inbyggd pulsmätning där syftet är att kartlägga bl.a. vilopulsen så att jag kan anpassa min träning för att undvika att bli övertränad (Jag vet inte ifall det också är möjligt att mäta HRV).

Vid aktivitet: Jag tränar kampsport primärt så kan inte använda klockan där, men önskar dock kunna använda klockan då jag löptränar eller tränar yoga. Det hade också vart intressant att få data om hur min sömn har varit.

Tack på förhand!

2. Johnh3

Johnh3 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    754
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Nokia 1
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550.
    Platta:
    iPad Mini
    bernard gillar detta.
  3. MatsGF

MatsGF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Garmin vivoactive 3 tycker jag funkar utmärkt. Bra puls och aktiviteter.
    Lite halvsmart också med meddelande i klockan

4. Travolta

Travolta Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    631
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Nexus 9
    Har svårt att rekommendera någon klocka med mätning på handleden, har testa några olika och de har flera brister. Dels släpar mätningen efter, så gör du något explosivt kommer mätningen inte att hinna med. Dessutom kan dom vara känsliga för om du svingar armarna mycket, känsliga för hår, tatueringar osv. För mig som kör spinning fungerade det okej, men dessa problem hade jag mer eller mindre av. Pulsmätningen blev tyvärr för osäker så jag valde att använda bröstband istället vilket är betydligt mer korrekt.

Ska jag fortsätta och "ranta" så känns pulsklockorna bra som träningsredskap men usla som smartklockor, gäller iaf Garmin som jag testat. Mina har inte haft touch, fult och långsamt interface, dålig skärm och ologiska menyer.

Med det sagt, om du vill ha en renodlad träningsklocka och tar den för vad den är är tex Garmin Fenix eller 935 (som jag har) riktigt bra. Lätt, smidig, skön på handleden och brutalt bra batteritid. DU kan skräddarsy datasidorna så att den information du vill ha visas. Du kan ta emot notiser från mobilen (även om det är fult och inte så intuitivt) men ändå värdefullt ibland.

Kolla in Rizknows och DC Rainmaker på YouTube för utmärka recensioner.

MatsGF och bernard gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    12 562
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    De flesta klockor idag har någon typ av pulsmätare, men pålitligheten är det tyvärr lite sisådär med. Kanske kan man använda informationen som fingervisning, men det verkar som pulsband fortfarande är vad som gäller om man vill ha riktigt tillförlitliga värden.

Det räcker med att klockan inte sitter tillräckligt om handleden för att värdena skall påverkas.