Rekommendera surfplatta i flaggskepps-segmentet

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by HueyLewis, Aug 19, 2024.

1. HueyLewis

HueyLewis Kid Droid Medlem

Min nuvarande S4-tablet börjar bli för gammal, vilket märks vid multitasking och lite annat. Därför överväger jag att köpa en ny surfplatta. Eftersom surfplattan är den elektronikpryl jag använder mest på fritiden, är jag beredd att investera i en modell i flaggskeppssegmentet. Min budget är cirka 11 000 SEK. Gärna lägre.

Vilka specifikationer bör jag sikta på?
    • Snapdragon SoC (minst gen 2)?
    • Minst 12 GB RAM?
    • OLED-skärm?
    • Minst 512 GB lagring med möjlighet att expandera med minneskort?
    • Tangentbord? Jag har redan en smidig laptop som jag tyvärr inte använder så ofta. Det skulle vara intressant att se om surfplattan kan få ett bredare användningsområde med ett bra tangentbord.
    • Vilken skärmstorlek rekommenderas?
    • Aspect ratio, 16:10?
    • Snabbladdning, >65w?
    Har jag missat något? Vilka aktuella modeller bör jag överväga? Skall man satsa på en importerad platta fran Kina för få mest "bang for the buck"? Är det värt att vänta till Black Friday-rean?

Tack på förhand.

2. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är iPad uteslutet?

3. HueyLewis

HueyLewis Kid Droid Medlem

Jag är öppen för alla alternativ. Är det värt att investera i en iPad? Vad är fördelarna med en iPad jämfört med andra alternativ?

Jag har inte så bra koll, men är det inte så att varje spenderad krona på Apple-produkter ger mindre värde (prestanda, lagring etc.) jämfört med Android-plattor?

4. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    iPad är riktigt bra faktiskt. Grymma skärmar, bra batteritid och prestanda plus att du får uppdateringar i evighet typ. Men om du ogillar Apple kanske Pixel Tablet eller vad den heter kan vara ett alternativ? Det är väl det bästa av två världar inbillar jag mig iaf.

tooobe and HueyLewis like this.
  5. flipp

flipp Android Expert Moderator

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag hade själv köpt en OnePlus Pad 2 eller Xiaomi Pad 6S Pro för runt 5-6000 kr. Mycket för att de har en aspect ratio jag gillar mer än 16:10 och erbjuder mest prisvärde om man inte behöver AMOLED. Givet din önskan om Amoled och 16:10 låter dock någon platta i Samsungs S9-serie mest passande.

tooobe, Kalven, bernard and 1 other person like this.