Fråga: Rekommendera Z2 till min gamla mamma?

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Parika, 9 november 2014.

1. Parika

Parika Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Som frågan lyder....men mor på 70plus ska nu ta steget från gammal knapptelefon till smartphone. Eftersom jag själv har en Z1 och är väldigt nöjd tänker jag att det är en fördel att vi har ungefär samma...när alla frågor kommer :) Tänkte först rekommendera en Z3 Compact, men började sen tänka att ju större desto bättre...för en dam i hennes ålder. Och hårdvaran är ju i princip densamma. Det jag egentligen tvekar om, och som jag är rädd att hon kan börja gnälla över är samtalskvaliten. Alltså kvaliten på ljudet hos både sig själv och mottagaren. Har läst en del klagomål här på forumet.

Så vad säger ni Z2 ägare?

2. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Har haft problem med samtalskvalité, kanske en Z3 passar bättre? Där borde de ju ha rått bot på problemet där. Är hon väldigt oteknisk kanske en Doro skulle passa?

3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    48.074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att Z2 blir ett bra val - möjligen att ljudnivån kan vara något låg, men i övrigt har jag inte haft några problem med mitt ex (kanske bara haft tur). En mindre telefon kan i alla fall bli svår att se på. För att ladda den kanske du kan köpa en laddningsdocka, så slipper hon pilla med den där luckan hela tiden+microUSB-kontakten.

Om hon finner det lite jobbigt/rörigt med alla ikoner på hemskärmen kan jag tipsa om Big Launcher som fungerar rätt bra: https://play.google.com/store/apps/details?id=name.kunes.android.launcher.activity

4. Parika

Parika Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för svaren. Ja en Z3 vore nog det optimala. Men lite för dyr. Tänker att en Z2 skulle passa i förhållande pris/prestanda. Som sagt...bara samtalskvaliten jag är orolig för.

5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.334

MINA ENHETER

Vill hon ens ha en smartphone? Om hon nu vill ha det skulle ju jag satsa på en Z1c eller Z3c som är rimliga i storlek eller varför inte en billigare samsung? Kanske är bra att börja med en inte alltför dyr telefon om det visar sig att smartphone inte passar för henne

6. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    En stor mobil är särskilt bra för äldre som inte har perfekt syn. De har inte kört Sony Ericsson eller iPhone i 100 år och inbillat sig att man måste använda telefonen med en hand.

7. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.334

MINA ENHETER

Mamma, TE="mfm, post: 1625050, member: 40400"]En stor mobil är särskilt bra för äldre som inte har perfekt syn. De har inte kört Sony Ericsson eller iPhone i 100 år och inbillat sig att man måste använda telefonen med en hand.[/QUOTE]
    Mmmm, inte nödvändigtvis så att större är bättre då dom är lite otympliga att hålla i och ha med sig. Oftast kan man ju under inställningar ändra text storlek i dagens telefoner så man måste ju inte köpa en stor telefon för att få stor text.

Parika gillar detta.
  8. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det får stå för dig att de skulle vara otympliga att hålla i och ta med sig. Kan i och för sig stämma för Xperia Z-serien då den har vassa kanter men hon får väl köpa något annat.

Att få stor text på en stor skärm är förstås bättre än stor text på en liten skärm, det säger sig själv.

Min mamma (65+) och mormor (95+) kör 5,3"-5,5" och är jättenöjda med sina stora mobiler och vill aldrig gå tillbaka till småmobiler.

Parika gillar detta.
  9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.334

MINA ENHETER

Smaken är som baken, delad ;-)
    Det bästa rådet till ts är nog att ta med sig personen i fråga o titta o klämma o känn på alla mobiler så hon får skaffa sig en uppfattning själv

Parika gillar detta.
  10. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Låter som om du rekommenderar Z Ultra... ;)

Parika gillar detta.
  11. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Lite väl stor jämfört med det ultimata 5,5", men har man handväska och köper ett "tempered glass"-skydd så man slipper det repiga plastskyddet som kommer som original så funkar det säkert.

12. royaladdictone

royaladdictone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z2
    ROM:
    Oem
    Jag tycker Z2an är en riktigt grym lur! Nya mjukvaran 4.4.4 gör dessutom alla ikoner större vilket passar för seniora användare.