Rekommenderade reparationsfirmor?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av AtLkpg, 3 maj 2011.

1. AtLkpg

AtLkpg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänkte höra om någon kan rekommendera någon firma som lagar mobiltelefoner. Jag är speciellt intresserad av någon som tar sig an Motorolas produkter.

Jag har en sprucken skärm på min Defy. Någon som har råkat ut för det samma och har lagat den på någon firma? Vad fick ni betala? Hur lång tid tog det?

2. exionen

exionen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Det som kommer upp direkt i mitt huvud är ju Anovo, skickade in min till dom för högtalarbytet, tog 1,5 vecka ungefär.(Från att jag skickade den tills jag fick tillbaka den) Vid icke garanti så får du ju prisförslag som du antingen tackar ja eller nej till... vid nej tar dom bara undersökningsavgift(ifall undersökning behövdes) Så har dom fysisk mottagning i sthlm har jag för mig.

Annars är det ju bara kolla google och/eller eniro efter mobiltelefonservice, kontakta dom och kolla om dom för service på motorola.

3. Pixeln

Pixeln Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Tappade min på en grusväg, spräckte skärmen.

Kollade vad tex Phonehouse skulle ha för att laga den, 1299 som ett enhetspris för en sprucken skärm. Vet inte om Defyn ingår i deras serie, men testa där om inte annat.
    Mumien lagar ju också telefoner hyffsat billigt.

Jag beställde en ny digitizer på ebay för 280 kr inkl frakt och byter själv.

AtLkpg gillar detta.
  4. AtLkpg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipsen!

Ska höra med Phone House, eftersom de har butik här i Karlstad (de säljer defy'n verkar det som). 1300 tycker jag inte är allt för mycket, med tanke på att jag betalade 3000 för den när jag köpte den. Att greja skärmen själv vågar jag inte.

Jag tar givetvis tacksamt emot fler förslag.:)

5. Murer

Murer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Den kostar alltså lite mer än 1/3 av din lur, lite mycket i min mening. Mitt förslag blir också att försöka fixa den själv. Finns säkert en hel del information på nätet om hur man tar isär en Defy och byter olika prylar. Jag har själv gjort detta på ett flertal enheter, kan hända att en stänkskyddad och dammsäker telefon är lite klurigare men om det blir mycket billigare skulle jag göra det.

Skiljer det sig bara ett par hundralappar att fixa det själv så är det ju klart inget att ge sig på då jag antar att man även tappar garantin om man fixar det själv.

6. AtLkpg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har hört talas om att man måste värma upp telefonen på något sätt för att kunna demontera skärmen. Det riskmomentet vill jag undvika. Sedan så är det inte bara skärmen som kostar: tull och svensk moms fick jag betala förra gången jag beställde från usa. Men det kanske finns någon som säljer skärmar billigt i Europa också?

7. AtLkpg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan berätta att jag har lämnat in telefonen på Phone House och de tog 1299 plus 100 kronor i frakt. De skickar telefonen till Anovo i Kristinehamn för service. Återkopplar när jag har fått tillbaka telefonen. De kanske t o m uppdaterar mjukvaran i telefonen till Nordic 2.2, vem vet!:)

8. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    1300 för byte av en gorillaskärm är inte så farligt ändå:) En kompis som har ifåån, spräckte skärmen och gick till Telia, dom skulle ha runt 3000 för bytet.

9. Datoristen

Datoristen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Är inte finessen med Gorillaskärm att den inte skall spricka om man tappar den på en grusväg?

10. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    En väl riktad träff på rätt ställe kan nog få det mest tåliga att få sig en skråma:) Skämt och sido, gorillaglas tål mycket men är tyvärr inte oförstörbart. Han hade nog bara oturen att en sten träffade väldigt fel på skärmen:)

11. AtLkpg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gorillaglas är reptåligt, inte okrossbart. Finessen är att man ska kunna ha den i fickan utan att skärmen repas. Motorola har mig veterligen aldrig gått ut och hävdat att mobilen ska tåla fall. I mitt fall tappade jag från ca 30 cm's höjd med skärmen vänd mot asfalten.

12. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Enda dom går ut med egentligen är ju att den är tätad för klara damm och vatten.

Just gorillaglas tål ju en hel del, kolla på den här filmen där nån japan testar hur mycket en Galaxy S klarar, som också har gorillaglas.

Last edited: 9 maj 2011
  13. AtLkpg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu så verkar mobilen vara lagad på Anovo. I orderstatusen står att det ska kosta 999 kronor. De har gjort följande på mobilen:

Byte av touchskärm och front enligt svar på KF.
    Byte av PCB, nytt IMEI: XXXXXXXXXXXXXXX.
    Funktionstest ok.

Frågan är vad denna PCB är för något. Min chansning är att det inte rör sig om miljögiften PCB, utan är något kretskort. Någon som vet? Betyder byte av IMEI-nummer att jag kanske får den nordiska mjukvaran?

14. AtLkpg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För de som är intresserade. Phone house tog 1299+100 frakt. Anovo verkar ha bytt ut en del skruvar, linsen till kameran (eller plastlinsen på locket på baksidan?), skärmen samt uppgraderat till nordisk 2.2.2 (34.177.5).
    Det som är mest positivt (förutom att skärmen är hel) är att mobilen bara har stulit 10 % batteritid under natten, mot tidigare 20-30%. Vad jag har förstått det så har det med operativsystemsuppdateringen.

15. frejohg

frejohg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

PCB= Printed Circuit Board.

De har bytt ditt moderkort i telefonen