Rekommenderar ni Nexus S till gemene man?

Discussion in 'Nexus S - Allmänt' started by otto, Apr 14, 2011.

1. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om eller om inte, varför då?

När jag fick min i januari blev det många aaaah, ooooh från vänner och bekanta. Lite mer tekniskt folk påpekade att det var första gången de hållt i en Android-lur som faktiskt var riktigt mjuk. Många frågade var de kunde köpa en och jag sa som det var - från USA eller UK, annars måste man vänta till typ april.
    Nu har Nexus S kommit till Sverige, men jag har svårt att rekommendera den till gemene man. Varför? Den är rätt tråkig (och faktiskt rätt dålig jämfört med fullspäckade enheter som tillverkare ändrat i) om man inte spenderar tid med den och gör den till sin egen. Nu när 2.3 kommer till alla möjliga enheter rekommenderar jag istället SE Arc till arbetskamrater som vill ha en bra mobil. OEM-enheter känns betydligt mer kompletta än Nexus-seriens diton.

Vilka är era tankar kring det?

Missförstå mig rätt nu, den är fantastiskt jäkla bra, men min mamma får nog mer ut av tex Arc än denna. Vi som hänger här är väl lite mer tvärtom.

2. Snö

Snö Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker nästan tvärt om, Nexus S skulle fungera jättebra även för en inte så välbevandrad användare och om man bara ska ha den för att ringa, surfa och ta kort med så fungerar den ju jätte bra utan att göra något med den, minst lika bra eller bättre än andra telefoner där tillverkaren har lagt in en jävla massa skit som väldigt få vill ha.
    Sen kan man ju rekommendera en del appar som de kan ladda hem istället.
    Har aldrig testat SE Arc så vet inte hur bra den är jämfört med nexusen när det kommer till snabbhet och batteritid och så.

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag har inte heller testat en Arc, dock Optimus 2X.

Men jag tycker att, Nexus S passar en Android-nörd, som vill ha "latest shit" från google.
    Den är inte utrustad med bästa kameran, inte heller största skärmen, men vad gör de om 100 år?
    Arc, Incredible S, Sensation, O2X, är bra telefoner. Men de har sitt egna "skit" på. När och OM google släpper 2.4, så är Nexus S först med den. Hur länge de dröjer för de andra tillverkarna, vet jag inte. SE Kanske har skärpt sig med att applicera sitt skit på uppdateringar, HTC vet jag inte heller, ett par 3 månader?

Optimusen är hård, den väger mer än min Nexus, Nexusen ligger skitbra i handen tack vare dess form, det gör inte Optimusen.

Det bästa är egentligen att slänga upp ALLA Android-lurar som finns på ett bord, sedan ställa personen i fråga "Vill du ha en telefon med minst 5MP Kamera + blixt? Ja!" *sållar bort alla telefoner som inte uppfyller detta kravet*
    OSV , OSV.

Det tror jag är ett koncept för att få en nöjd person, samt ge den bäst lämpad telefon.

4. longberg

longberg Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med föregående, jag personligen är jättenöjd med min! Sen kanske jag inte rekomenderar den till mina vänner, tycker at arc verkar vara en grym lur av der lila jag har testat den! Personligen gillar jag inte se's skal dom lägger på gillar det "rena " med vanilla android men smaken är ju olika! Som sagt innan nexus s är nog lite mer nörd lur än se arc som jag nog tror passar massan bättre där version inte har så stor betydelse

Sent from my Nexus S using Tapatalk

5. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Exakt! Nexus passar oss(?) som handen i hansken, men till min kollega på 40 bast som vill surfa lite och snacka telefonen, men ändå ha en bra lur, har jag svårt att säga "köp nexus!". Den skulle säkerligen göra honom/henne nöjd, men tex SE är ju liksom färdig som den är.

6. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

nya htc lurarna då med 4.3 tum tror jag på då. eller vänta på SGS2 O_o
    har svårt för smart phones med uber kasst/litet batteri som t.ex SE arc

7. nxs

nxs Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller inte med. Tycker Nexusen passar perfekt till lite mer vanliga Svenssons.
    • Den kommer med en helt "ren" version av Android så man slipper roota och trixa för att installera av all bloatware och 1000 widgets och annat skit som tillverkaren har lagt in som bara slöar ner telefonen. Nexusen är ju snabb och bra som den är.
    • Man har alltid senaste versionen av Android som därmed innehåller alla säkerhetsfixar och liknande. Mycket viktigt då jag tror att det i framtiden kommer komma mer malwares etc. som utnyttjar kända säkerhetshål. Dessutom sker uppdateringen på ett bra sätt via OTA vilket är ljusår bättre än iPhone och även vissa andra Android-telefoner där man måste koppla in till datorn för att uppdatera. Detta gör att många av dessa ägare sitter med gamla versioner även om nyare har kommit ut.
    • Eftersom att det är en Nexus-telefon så kommer merparten av utvecklarna ha den i åtanke när de gör program vilket innebär att de flesta appar är kompatibla med den. Återigen en bra sak för Svensson som inte orkar hålla på och kolla upp vilken app som funkar till vilken telefon osv.
    Det de flesta Svenssons gör med telefonen är ju att ringa och SMS:a. Kanske surfa lite ibland, lite Spotify och lite Angry Birds. Ser ingen anledning till varför inte en Nexus S skulle duga till dom?

Kan ni inte komma med lite konkreta argument varför en Arc är bättre?

8. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag säger inte att en Arc är bättre.

Jag tänker på att svenssons är oftast måna om att ha en snygg telefon, på insidan och utvändigt. Och med en Nexus får man fixa allt själv. På en Arc, eller en Incredible S, är det några klick, så har man bytt tema och utseende.

Angående Malwares, så kvittar det hur man gör, om Svensson inte använder sunt förnuft, kommer de alltid få malware. Så länge telefonen inte är rootad, så kommer inget med själva telefonen att hända.
    1000+ Babes-appen behöver iprincip bara tillgång till internet, om den har tillgång till systeminställningar, telefonidentitet, skicka sms, så kanske man ska fundera lite på om appen är okej eller inte.

Angående utvecklarsidan, så kommer alla tunga HD-spel nu, dessa inriktas på Tegra2-telefoner. Tyvärr har inte Nexus S det, och änsålänge är Nexus One fortfarande erkänd utvecklartelefon.

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Nexus S har inte en chans mot arcens batteri. Troligtvis ingen Android slår den
    på fingrarna på batteritiden.

Jag har aldrig fått närmare fyra dagar ur min nexus. Just nu får jag nästan en dag ur den.
    Det tar arcen lätt. Min används lite, arcen mycket.

Sen har min Nexus aldrig klarat mer än 9 dagar uptime utan att sega ihop eller hänga sig.
    Polarnas arcs har inte bootats om sedan releasedagen..

10. holck

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Alla för tegra 2? Ett år gammal soc som ett par telefoner använder.
    En soc som just nu inga nya lurar kommer med utan kommer med nyare
    och kanske bättre socs.. njae, tegra frsgmenterar bara. Kommer bättre redan nu.

11. depeo

depeo Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan inte rekommendera Nexus S.
    Är displayen det minsta fuktig så fungerar det inte att ex. svara, så man missar samtal.

Oerhört seg.
    Att surfa in på aftonbladet.se på denna är ingen kul upplevelse.

Dålig wifi, tappar anslutning till den grad att jag bara kör på 3G, trots att jag har tillgång till wlan överallt där jag är.

Byter nog tillbaka till min gamla iphone 3gs.

12. holck

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ja. Wifin är kass. Samsungs cpuer visar bara siffror. Klena är dem. Pallar ej last.
    Firefox går däremot fint.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

13. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Skumt att väldigt många tycker wifi fungerar dåligt då jag har tillgång till mitt i hela huset, och jag bor i ett ganska stort hus. Har ändå bara en budget-router.

Jag är helnöjd med min, verkar som vissa tydligen inte är det.

14. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Håller faktiskt med tekken :/

15. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller också med tekken... bytte radio igår ändå (kb1 --> kb3) bara för att, men har inte märkt av någon förbättring. Säkert då jag inte haft några underligheter innan heller... :)

16. holck

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Kanske är skillnad mellan EU och US-varianten?
    Jag är OFTA på ställen routrar inte kan hittas i listan men hittas på andra
    telefoner men inte på min. Fick t.ex byta min hemma för att den ens skulle
    hittas och jag är ingen amatör när det gäller sånthär.

Så, konstig lur. Min kommer dessvärre att bytas ut. Snart ett halvår gammal :D

// A

17. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag har US-variant? :/

18. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Skumt.

Dreamhawk har US-varianten, jag har EU...

19. holck

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ja, onekligen.

Oavsett så funkar inte wifin tillfredställande. Antingen har vi olika krav eller så är kvalitén
    på burken inte jämn.

// A

20. tob

tob Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Wifi har grymt dålig mottagning, för att få full så måste jag i princip vara några cm i från min router. Linksys wrt54gl som kör dd-wrt, har fullt på alla mina övriga prylar var än jag befinner mig.