Fråga: Rekommenderar ni nybörjare att lägga in annan rom?

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av Droid82, 13 jul 2015.

1. Droid82

Droid82 Guest

Jag har en Galaxy S5 men noterar att många säger att Touchwiz är underlägset många andras mjukvara, så som HTCs, Sonys osv, jag är inte en tekniskt kunnig person och undrar om ni trots det skulle rekommendera mig att lägga in tex CM12 eller någon annan rom på min S5?

2. Homdax

Homdax Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Klurigt. Jag är också lite noob så jag tvekar. Jag kan oftast lista ut hur man lägger in rom och så vidare men ofta läser jag in mig ganska noga och länge innan jag faktiskt gör det. Vissa kanske skriver "kör på det funkar" men det är så lätt att missa något. Hittills har jag väl haft tur, ingen telefon död, men så har jag också läst på.

XDA developers har många nyttiga trådar, det finns säkert också här, men jag har hittills inte kunnat läsa mig till exakt bara genom att läsa på detta forumet, men det gällde iofs inte S5.

Droid82 gillar detta.
  3. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Någon som har en sgs5 borde väl kunna göra en guide?
    Nu har jag iofs inte en samsungen har slängt in olika roms på runt 10 olika lurar. Är det inte svårt att helt bricka en lur nu med tanke på fastboot osv?

Hur som helst, kameran blir nog sämre skulle jag tro. Men det är det nog värt med tanke på fördelarna att slippa all skit som samsung all ger in i sina telefoner.

Sedan finns det ju roms som bygger på Samsungs mjukvara men som är strippade från skit och som har tillägg som är bra.

Droid82 gillar detta.
  4. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Att flasha in CM skulle jag inte rekommendera, brukar fungera ganska dåligt i mitt tycke men en hel del buggar osv.

En rom till Samsung jag kan rekommendera är XstreStoLight. Det är en stock rom, dvs. Baserad på touchwiz men väldigt slimmad.
    Kör den på min Galaxy S6 Edge och telefonen fick mycket bättre batteritid och flyter på bättre.
    Körde den även på min gamla la galaxy s5 och det blev en stor skillnad även där, speciellt med nova launched.

Finns jätte bra guider, vad du ska göra först osv. Gäller bara att ta sig tiden att läsa genom allt först. Sen finns det även bra guider på Youtube.

Droid82 och Homdax gillar detta.
  5. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Klart det finns buggar i [CM nightlys] om det är sådana du kört. Stabila CM builds är ju att föredra emot TW.

Droid82 gillar detta.
  6. thexps

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Det är ju en högst personlig åsikt, har kört nightlys och stabil osv på flertalet telefoner och skulle inte påstå det är en höjdare.
    Och den allmänna åsikten mot CM är inte jätte bra längre..
    Men men, det är inte så lönt att dra det vidare då det är högst personligt och man ska välja den rom som man själv är nöjd med.

7. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    hehe, ja så är det ju, beror ju helt på hur man använder sin mobil. Vid viss användande så krävs TW.
    (Sitter just med en G4 och väntar på att en CM nightly kommer så jag kan flasha!)

8. thexps

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Den jäkla G4an... Sitter dagligen på blocket och väntar på en ska dyka upp, har sagt till mig själv jag ska hålla mig till min S6 edge men vet inte om jag kommer kunna hålla mig! Har sånt habegär efter G4an... :)

bernard gillar detta.