Release (sverige lämnas utanför) hur funkar det?

Diskussion i 'Allmänt' startad av behedwin, 1 okt 2012.

1. behedwin

behedwin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag är rätt okunnig om allt detta med hur releaser i världen fungerar etc.
    Så jag frågar och lägger in min egna åsikt :)

Jag tycker mig hela tiden se och läsa om hur saker släpps... vissa saker som jag själv direkt blir intresserad av och vissa som jag inte bryr mig om. Men allt för ofta så är det bara i asien, bara i usa eller bara i vissa länder som produkten släpps i först.

Till exempel så släpptes ju Googles surfplatta nexus 7 för rätt länge sedan nu...
    Nu läser jag artiklar om att de börjar dyka upp i Sverige.

Iallfall så funkar jag så att jag gärna betalar lite extra för att få något "nytt". Väljer jag på produkter så tittar jag ofta lite mer på de som nyligen är släppta, dvs nya än de som släpptes för x antal månader sedan.

När jag köpte min Galaxy Note så släpptes den ganska omgående direkt till Tyskaland där jag lyckades beställa den ifrån, dvs så fick jag en ny telefon direkt när den kom. Jag hade inte velat vänta 3-4 eller mer månader på att den skulle dyka upp i Svenska affärer.

Detta gäller förståss den eviga debaten om uppdateringar till alla telefoner.
    Samsung släpper ICS till vissa modeller... men bara i denna region och dessa länder. Vänta nån månad så kanske de släpps i andra länder och resten av världen oxå...

Är det lagar och relger som gör att vissa telefoner aldrig någr den svenska marknaden? Är det företaget som väljer att inte sattsa på "hela" värlen?
    Med internet shopping, borde väll "hela världen" vara mer möjlig nu än vad den var förr?

När det kommer till uppdatteringar så kan jag tänka mig att det beror på att man inte kan ha x antal miljoner personar som samtidigt laddar ner sin nya version... Men det ska väll ändå gå att lösa på ett smidigare sätt?

Som sagt, jag har säkert mycket fel i mina påståenden. Jag ber inte om att bli hånad för min okunnskap, rätta mig och lär mig om du kan :)

2. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Detta är bara mina spekulationer, och inget som jag vet, men troligen är det så att om en viss mobil inte släpps i ett land beror det på att företagen bakom mobilen inte tror att den kommer säljas i tillräckligt stor volym där för att en lansering ska vara lönsam.
    Att det dröjer innan vissa mobiler släpps i Sverige skulle också kunna vara för att man helt enkelt inte har hunnit tillverka tillräckligt många mobiler för att kunna lansera dem i hela världen samtidigt, och då prioriterar man viktiga marknader som USA, Sydkorea, Tyskland, Storbritannien m.fl.
    Självklart går det att beställa från ett annat land på internet, vilket många gör, men om det uppstår problem med uteblivna leveranser och fel på produkten så blir det genast krångligare än om man hade köpt den i Sverige.

Varför man inte släpper uppdateringar i alla länder har jag dock ingen aning om varför. Visst, man vill inte överbelasta servrarna, och om det är någon allvarlig bugg så ska den drabba så få som möjligt, men detta förklarar ju inte varför det kan skilja flera månader mellan vissa länder.
    Om man inte vill vänta på uppdateringarna så kan man ju lägga in dem själv.
    På samsungmobiler är det bara att gå in på samfirmware.com, ladda ned senaste uppdateringen och sedan flasha med Odin.