Remote wipe via Google Apps?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Illsley, 31 dec 2011.

1. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenna.

Ber om ursäkt för om detta redan tagits upp i nån äldre tråd, letade men hittade inget relevant.

Jag undrar bara om Google Apps är den enda vettiga lösningen för att remotely wipea (fjärrtömning) luren om den exempelvis blir stulen?

För Google Apps är väl för företag och funkar inte för privatpersoner?

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Det finns en hel del appar på Market för det ändamålet. Gemensamt för samtliga är att de måste läggas till som så kallade "Device adminstrators" för att tillåtas kunna radera allt på din enhet (appen i fråga kommer därmed inte heller att kunna avinstalleras förrän du bort den från "Device adminstrators"-listan).

Jag använder mig personligen av avast! Anti-Theft. Fungerar ypperligt. (Notera att det är möjligt att sätta upp "Anti-Theft" och sedan avinstallera avast!.)

3. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah ok! Ska kolla mer på Avast lösning. Fler som testat andra liknande appar?

4. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag använder AndroidLost och det verkar fungera bra också.

Det finns ju många liknanade lösningar. En eller två enkla sökningar på Market borde ge många resultat.

Google Apps finns väl även som jag förstått även för privatpersoner. Jag har det inte själv så jag vet inte vilken omfattning det handlar om för privatpersoner.

5. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yep, det finns rätt många ser jag nu, AndroidLost och SeekDroid verkar populära. Finns även större som Norton o andra..

Men jag undrar mest över om det här verkligen funkar om min lur blir snodd. Vad jag har förstått så kan man generellt styra sin lur via nån webbsida eller med sms kommando. Det viktigaste för mig är att mitt Googlekonto, kontakter och sms försvinner. Så låt säga att en tjuv hinner stänga av all datatrafik, stänga luren och sen byta simkort, då är det kört för min del att hitta den? Det går alltså inte att komma åt den via smskommando men inte heller via webbportalen. Tjuven kan sen i lugn o ro rota genom luren, reseta den eller vad som helst :(

Det hela hänger alltså på att man hinner kolla upp luren innan ovanstående sker?

6. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Vissa appar låser ner telefonen om de byter simkort. Jag har wavesecure, byter jag simkort så går det ett sms till ett telefon nr jag har satt upp som vän.

7. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, så den låses ner och kan bara låsas upp med ett password? Det är ju iofs bra för då måste luren resetas och då försvinner all känslig data.

8. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Jupp, jag har för mig att jag kan svara på smaet och på så sett wipa telefonen med eller gå in på deras websida och göra det men då måste data trafik vara påslagen

9. RootZ

RootZ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller på med att testa ut avast! för tillfället. Än så länge fungerar den utan problem. Programmet har många bra funktioner om man skulle råka bli av med telefonen.

Hur mycket påverkas batteritiden med avast! Mobile Secutiry? Blir batteritiden bättre med endast avast! Anti-Theft kvar?

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Är detta kritiskt för dig så bör du nog se till att ha skärmlås med kod och kryptering påslagen.

11. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Inte alls, med bara Anti-Theft. Den triggas bara igång vid behov.

Vad gäller antivirus- och web shield-funktionerna, så, eventuellt. Det rör sig trots allt om ständigt aktiva bakgrundtjänster. Kan tyvärr inte ge något rakt svar då jag som sagt har den delen av appen avinstallerad.

12. Omitron

Omitron Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan varmt rekommendera Cerberus, har inte sett någon annan app med så mycket funktioner och den har vunnit flera bäst i test. Dessutom är den väldigt enkel att styra. Har du en rootad telefon så kan du även baka in det i romen och då hjälper det inte ens med en fabriksåterställning för att bli av med den.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lsdroid.cerberus&hl=en

13. jokke.holmkvist

jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    kör också med Cerberus på min och tjejens telefon, helt underbart program. fint är att man kan dölja det me, så man får slå en kod på telefonens knappsats för att komma in i programet...