Rengöra USB-kontakten?

Diskussion i 'Desire HD' startad av Ande, 25 jul 2011.

1. Ande

Ande Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag har på senare tid börjat få problem med min Desire HD. Det som händer är att bilpanelen startar konstant (kunde åtgärdas genom att avvaktivera denna funktion), skärmen slås på bara sekunder efter att man stängt av den (vilket gör att batteritiden blir några få timmar i fickan...) och vid samtal slås högtalaren på hela tiden (stängen man av den går den på igen efter några sekunder).

Dessa problem gör telefonen i det närmaste oanvändbar, då batteritiden blir näst intill obefintlig och samtal i stort sett måste ske med högtalaren på. Jag sökte på problemet och det verkar som att två pinnar i USB-kontakten kommer i kontakt med varandra varpå telefonen tror att den befinner sig i en bil. Då det inte verkar som att denna funktionen går att stänga av (?) tänkte jag försöka rengöra USB-kontakten, men hur gör jag enklast detta?

Finns det någon annan lösning på problemen?

MVH
    Andreas

2. Droid_276

Droid_276 Guest

Har hört att det skall fungera bra att ta tops med lite alkohol på och rengöra uttaget. Inte helt säker på om det fungerar eller kan göras då jag inte beprövat det själv. Kan någon bekräfta detta?

3. Ande

Ande Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det låter rimligt, men USB-kontakten är ju alldeles för liten för att man ska komma åt med en tops. Finns det små varianter? Vad tror du för övrigt om att använda kemiskt ren bensin istället för alkohol?

MVH
    Andreas

4. swaavad

swaavad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

USB-kontakten i telefonen verkar vara ganska vek, en av mina nätanslutna laddare fungerar inte längre och den andra ibland. Kan det också vara skit i kontakten tro ? Jag går ju med telefonen i bröstfickan och där ansamlas väl en del ludd och skräp misstänker jag. Finns det nåt man kan göra ?

5. Masterblaster

Masterblaster Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du rengör den med isopropanol. En slags alkohol som inte kortsluter kretskortet.
    Isopropanol + tandborste = rengjord kontakt.
    Problemet är dock var man skaffar isopropanol. Möjligtvis Elfa.

6. Ande

Ande Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det ska testas när jag kommer hem, tack för tipset! Jag antar att det bara är att borsta på? Vad händer om det kommer in isopropanol i telefonen?

Isopropanol finns på min arbetsplats, så det ordnar sig nog :P

MVH
    Andreas

Last edited: 28 jul 2011
  7. Masterblaster

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dränk inte telefonen i alkoholen.
    Utan borsta på. Det skadar inte kretskortet, men var försiktig med mikrofon, högtalare och kamera.

Mvh Masterblaster

8. Ande

Ande Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har nu rengjort med isopropanol och tandborste, men inte blev det bättre för det. Nu går det knappt att föra samtal längre, högtalaren slår till och från i stort sett en gång i sekunden vid samtal och skärmen slås på hela tiden även i fickan vilket naturligtvis drar slut på batteriet på några timmar. Vad mer kan man göra? Kan man på något sätt helt inaktivera detta billäge?

MVH
    Andreas

9. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

inställningar - docka och klicka ur automatiskt starta

10. Ande

Ande Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Detta har jag gjort, men det förhindrar endast att bilpanelen startar. Högtalaren är fortfarande igång vid samtal, och slås på igen om man stänger av den...

Last edited: 3 aug 2011
  11. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag skulle nog fundera på att lämna in den till en serviceverkstad. Även om man har telefonen i handen och inte bara får felsymptom beskrivna så kan det vara svårt att avgöra vad som är fel. Är det hårdvaran eller mjukvaran som krånglar, bara en sån sak. På beskrivningen så tycker jag dock inte att det är självklart att det är smuts i usb-kontakten som är orsaken, om den inte är väldigt igengrodd. Eftersom kontakten används både till laddning och datakommunikation så kan den vara trasig också. Hardware reset, och om det inte hjälper, ominstallation av firmware är ju sånt man kan prova med själv, och som, om man har gjort det, gör att man kommer förbi några kontrollpunkter när man sen kontaktar verkstaden. Man kan som föreslagits även prova att rengöra, men man får vara försiktig så att rengöringsmedlet inte hamnar på fel ställen.
    Sen vet jag inte om isopropanol löser oxider så bra, det är väl mera fettlösande, det finns en del "rostlösaroljor", typ 5-56, som klarar oxidlösning bättre, fast fortfarande ska det vara i väldigt små mängder, och gärna eftersköljt med nån alkohol.

12. Ande

Ande Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för input!

Jag antar att det får bli en återställning av telefonen. Att skicka in den drar jag mig för. Jag vet att Telia skickar den till Anovo, ett företag som jag uteslutande har (mycket) dåliga erfarenheter av. Jag vill helt enkelt inte att deras inkompetenta tekniker rör vid min telefon.

Men visst, fungerar ingenting annat kanske Anovo får kolla på den innan man köper en ny...

13. Ande

Ande Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag satt igår och funderade lite, och kom fram till att problemen faktiskt började efter att jag installerade GO Launcher EX. Jag har nu kört med HTCs launcher i 24 timmar, och problemen är faktiskt borta!

Det verkar med andra ord som att det är GO Launcher EX som spökar. Någon med liknande erfarenhet?

MVH
    Andreas

modstar gillar detta.
  14. bamz

bamz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tänkte bara flika in lite snabbt att sånt finns på kjell & co lite smidigare än elfa kanske i mångas fall som behöver rengöra kontakter.

15. Masterblaster

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Schysst.

16. modstar

modstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Fick med det i senaste ARHD Romen och det strular för mig nu så ska testa en annan!

17. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har en sådant där undersöknings verktyg som tandläkarna använder, ni vet, ser ut som en liten krok i varje ända, den ena kroken som är väldigt tunn fungerar väldigt bra att göra rent USB-porten med...