Fråga: Repa på linsen, spela roll?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av spengo, 29 jun 2012.

1. spengo

spengo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har fått en liten repa på kameraglaset. Repan sitter ganska långt ut åt sidan på glaset, där den "yttre ringen" sitter" (kollar man på kameraglaset ser man 3 ringar, den innersta ringen som är själva linsen, en ring i mitten där det kommer in ljus till linsen samt den yttre ringen. Jag ser inte att denna repa skulle spela någon roll för bildkvaliteten, vad tror ni?

Jag fattar faktiskt inte vad den yttre ringen har för funktion överhuvudtaget - den tycks ju inte ens släppa in ljus till kameran. Är det bara en designgrej för att kameran ska se fet ut?

För övrigt misstänker jag att kameraglaset är av sämre kvalitet än glaset på framsidan. Jag fattar faktiskt inte hur repan kom dit och framsidan, som är betydligt mer exponerad, är helt orepad.

2. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Syns det inte vid korttagning spelar det ju ingen som helst roll.
    Kamerglaset är mig veterligen inte Gorilla glas 2 nej utan vanligt glas så ja, det torde repas enklare.

3. spengo

spengo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag ser inget på korten, frågar mest av nyfikenhet + att jag inte litar på min egen syn i det här fallet ;)

4. Stingray454

Stingray454 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jag lyckades få en repa precis rakt över mitten på linsen :(. Men jag har testat ta lite bilder och jämfört med bilder jag tog innan repan mm, och ser ingen som helst skillnad. Så det är nog lugnt för dig med, speciellt om den inte ligger rakt över linsen :)

spengo gillar detta.
  5. t68

t68 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Vet inte hur det är på Hox:en, men på den gamla Desiren var yttre glaset bara ett skyddsglas som lätt blev flammigt/repigt. Och gav suddiga bilder. Jag löste det tillsist genom att peta loss hela glaset.

Antar att denna manöver är svårare eller omöjlig på Hox:en som har fast bakstycke...

Sent with my fumbly thums from my ol' trusty HTC Desire. Still kickin' (sort of)

6. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Förstår inte riktigt hur HTC tänkte när de bestämde sig för designen av baksidan med kameran.

Tog bara någonvecka så hade jag en spricka i kameraglaset. Tycker de kunde låtit glasét sitt någon mm under kanten.

Min spricka påverkar inte bilderna som jag kan se.

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lyckades repa min andra HOX som sen blev DOAd, det blev faktiskt en ganska stor repa rakt över linsen - påverkade inte bilderna alls. Min nya har också en liten repa, men den är som din lite utanför och dessutom mycket mindre.

Jag har senaste tiden haft ett tillklippt skärmskydd på, fungerar faktiskt riktigt bra tycker jag!

8. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Om det inte är gorillaglas går det nog att polera. Glöm inte att maskera runt bara

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

9. bugiam

bugiam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

har 3-4 repor på min HOX kamera och det syns inte i bilderna. Riktigt dåligt placerat glas det där.