Replicant, en fri Androiddistribution

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johan, 11 dec 2011.

1. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Är det någon här som har testat Replicant? Själv har jag beställt en Nexus S att ha som labbråtta för ändamålet (som jag i skrivande stund väntar på).

Android är till stor del fritt (fritt som i frihet, ej att förväxla med gratis), men lider i vissa aspekter. Då syftar jag inte bara på googleapparna (market, maps mfl) som definitivt inte är fria, utan även på drivrutiner och annan mjukvara som kör under huven. Sen slänger ju telefontillverkarna och -operatörerna som bekant på en massa proprietära program och användarrestriktioner som gör produkten lika illaluktande som vilken spyPhone som helst.

Replicant är ett projekt som strävar efter att städa bort all ickefri, proprietär, kod ur systemet. Det stödjer endast ett fåtal modeller, då det är rätt krävande att ersätta proprietära drivrutiner till exempelvis radion/modemet. På vissa modeller har de lyckats bättre än på andra. Den enda som de, enligt vad jag förstått det, har lyckats fullt ut med är just Nexus S.

Varför är det viktigt att ha en helt fri telefon? Dels av samma anledningar som gäller för operativsystem till datorer, och den diskussionen kan vi ta i ett annat forum, men när det gäller telefonen finns det även en annan viktig aspekt. Personlig integritet. Telefoner (och andra mobila enheter - hej Kindle!) skickar data om sina användare i tid och otid till operatörer och andra maktorgan. Eller rättare sagt, de kan göra det. Vi vet inte vad som skickas och till vem, för det sker med hjälp av hemliga algoritmer som programmerats i din telefon. Allt vi vet är att möjligheten finns.

Av den anledningen är det extra viktigt att även drivrutinerna till radio, modem, gps och all annan kommunikationsutrustning är fri och öppen för allmänheten att granska. Och skulle det finnas skadlig kod däri kan vilken programmerare som helst med kompetens att ändra koden ta bort den skadliga biten och dela med sig av den modifierade koden till sina medmänniskor. Därför gynnas alla av att programvaran är fri, inte bara programmerare.

Ledsen att jag skriver så mycket, men jag blev förvånad över att ingen har tagit upp ämnet i forumet. Betyder det att vi inte bryr oss, med en påse rent mjöl att luta oss mot? Eller blundar vi för problemet för att vi inte vill gå miste om alla smaskiga appar och funktioner vi måste offra till förmån för ett fritt system?

Last edited: 11 dec 2011
    unikum, osmium, bombay och 2 andra gillar detta.
  2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det var nån annan tråd där det gnälldes på det ena och det andra med personlig integritet. Ett par foliehattar syntes också till.

Personligen är jag inte av samma åsikter. Eller, åsikterna felar inte i argument, men jag lägger min energi på annat än att oroa mig över hur tillverkarna och operatörerna "övervakar" mig. När jag köper en Motorola så känns det ganska så självklart för mig att det är upp till dem att göra hur de vill med sina telefoner så länge det står någonstans för en konsument att läsa. Även om det står i det finstilta.

Än så länge har dessutom ingen riktigt kunnat förklara för mig vad det riktigt hotet i allt detta ligger. Jag ser helt enkelt inte någon risk stor nog till att bry mig som dig.

3. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag vet många som i det omedvetna och utan eftertanke väljer bort att göra något understött av tesen "vad ska folk tro?". Det har jag till och med kommit på mig själv med att göra vid flertalet tillfällen.

Vad ska folk tro om jag exempelvis är på en nyårsfest, varefter jag sätter mig bakom ratten och kör till en krog, går in där och stannar en halvtimme, för att återigen sätta mig bakom ratten och åka därifrån? Vad skulle grannarna tro? Vad skulle polisen tro? Vill jag riskera att bli misstagen för rattfyllerist, även om jag faktiskt höll mig nykter på nyårsfesten och bara åt en burgare på krogen? Har jag något alibi, ifall jag skulle behöva?

Det finns många oskyldiga människor bakom galler i svenska fängelser.

Jag är rätt städad av mig. Har bra jobb, inga betalningsanmärkningar eller prickar i något polisregister. Ändå vill jag inte ha ögon i nacken. Jag känner mig inte trygg med det. Kör jag bil vill jag helst inte att det ligger en polisbil efter mig, trots att jag alltid håller hastighetsgränsen. Jag skulle bli nervös och förlora fokus på trafiksituationen.

En annan oerhört viktig sak för en fungerande demokrati är medborgarnas rätt att kontakta en journalist med tips anonymt. Den funktionen får inte inskränkas, för det är vår viktigaste metod att avslöja korruption. Det näst värsta som skulle kunna hända vore att en som tipsat om något som avslöjar korruption hos en myndighet blir kartlagd och "omhändertagen". Näst värsta! Vad skulle kunna vara värre? Jo, att en som har information som kan avslöja en myndighet inte vågar tipsa media om det, med rädsla för att bli kartlagd.

Detta är ett par exempel på vilka hotbilder som finns. Jag sitter med min foliehatt på, men betänk att samtliga av de ovanstående exemplen har varit verklighet för många, och kommer bli verklighet för ännu fler. Kanske inte för dig eller för mig, men rädslan för att det skulle kunna hända får i alla fall mig att undvika situationer som kan misstolkas till min nackdel. Jag vill kunna leva ett liv där jag kan slippa känna denna oro.

Last edited: 11 dec 2011
  4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det där är ingen foliehatt det är ju för fan en intregral-hjälm av folie och foliedress. hoppas ditt rymdskepp landar snart.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 057
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är inte integritetsdiskussionen bättre lämpad i en helt egen tråd? De som är intresserade av distributionen vill väl i första hand läsa om hur den fungerar och vad den innehåller?

Hade det varit så att distributionen kommit till av just integritetsskäl och att detta gjordes till en stor sak på deras hemsida hade diskussionen förstås varit mer motiverad under nuvarande trådtitel.

6. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Frågan dök upp, så jag ville ge lite av min bild på saken. Det är inte heller personlig integritet som är Replicants huvudsakliga tyngd. Det är mest en bonus. Replicants mål är att vara en 100% fri Androiddistribution.

Den är, om jag förstått det rätt, baserad på CM, men med allt proprietärt i första hand borttaget och i andra hand ersatt av fri mjukvara. Distributionen innehåller inte mycket unikt. Det unika med den är vad den inte innehåller. Den följer alltså samma principer som GNU med framgång har gjort i över 20 år.

Anledningen att jag har valt Android framför iPhone eller liknande är just att det är friare. Dock har det hittills inte varit tillräckligt fritt för min smak, men Replicant kan vara lösningen på den biten.

7. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag nämnde nog F-Droid i första inlägget. Det är värt att nämnas. Det är ett alternativ till Android Market, men som endast innehåller mjukvara som lyder under en fri licens. F-Droidklienten i sig är GPLv2 och är fristående. Kan alltså användas i vilket Androidsystem som helst.

F-Droid

henca och Hund gillar detta.
  8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo angående halmhattar.... RMS bär då den största.

GNU har inte varit en stor framgång, GNU är snarare "döende" pga argumenten som du även kommer med att all proprietär kod är av ondo.

Det finns ett fåtal GNU-projekt som är en stor framgång tex Linuxkärnan där kommersiella bolag ser en fördel med att anställda utvecklare är med.

Google som då BESTÄMMER över Android har INTE en GNU-syn utan förespråkar en öppen källkod som kan leva i symbios med proprietär.
    Helt i linje med min egen syn på detta.

Jag hade hoppas at slippa se den här typen av "halmhattsprojekt" för Androider för det kommer med säkerhet enbart att leda till konflikter när "halmahattarna" ska predika sin syn på frihet och ingen annan har rätt till en egen åsikt !! :P

9. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Google delar verkligen inte GNU:s (och tillika min) syn på frihet, men Replicant gör. Jag ska försöka hålla mig ifrån debatten nu, även om det killar lite under naglarna. Jag vill bara tipsa om distributionen för den som håller med, helt enkelt.

(Linux är förövrigt inget GNU-projekt.)

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Har du lyckats hitta någon operatör som inte har full koll på alla samtal du ringer typ vem, när och var du ringer från?

Vist är det kul att folk vill släppa all sin kod helt fritt men att begränsa sig så att man enbart använder det måste vara väldigt jobbigt. Dessutom krävs proprietär kod för att företag ska överleva.

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu kan det här diskuteras i all evighet och proprietär kod är "Ondskan" för alla "halmhattar". Proprietär kod och "Frihet" är då strängt förknippade med varann.

Jag kan garantera att Samsung samt alla andra inblandade hårdvarubolag i Nexusen inte är ett dugg intresserade av att öppna sin proprietära kod, de måste ju som du skriver överleva. Replicant blir förhoppningsvist ett fiasko.

Därför är också GNU döende för alla måste ha en inkomst av något....

12. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag köpte ett Telia kontantkort utan att registrera (nähä!) och betalade med kontanter. Tänker använda det restriktivt och medvetet. Tror inte det finns någon telefonoperatör som inte registrerar samtalen. Däremot kan man ju köra SIP-telefoni.

13. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag förstår inte. Samsung kan väl överleva genom att sälja telefoner?

14. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Okej men tänk så här Samsung spenderar 1000tals timmar på att ta fram sina telefoner. Varje timme kostar en massa pengar. Sen när den är klar och dem släpper telefonen samt all källkod så kommer random kinesiskt företag kopierar allt rakt av och tar halva priset för samma telefon. Hur tror du det kommer gå för Samsung i längden?

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo om man kör en förenklad syn på detta så jovisst vill de sälja lurar.

Men inuti all hårdvara finns det firmware som gör att de även kan skydda sin hårdvara via mjukvara och den koden vill de flesta som sysslar med spetsteknologi inte släppa för de måste långsiktigt överleva och då kan inte koden släppas fri. Ganska enkelt egentligen....

16. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nåväl. Den diskussionen hör någon annanstans. Det är förstås inte Samsung som står bakom Replicant, utan sonika en skara entusiaster tillika programmerare.

17. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag tror många här använder Android för att dom gillar Android, inte för att det är mer fritt än iOS. Dom flesta har nog ingen koll på vilka licenser som används osv, och dom bryr sig nog inte mycket om FOSS.

Jag tycker det är ett väldigt intressant projekt iaf. :) Jag är Linux-användare sedan några år tillbaka och är förut stor förespråkare av FOSS.

18. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag ska följa projektet och det blir väl att de kör en sunkig/buggig mjukvara som de ska lura på andra att prova en annars förstklassig lur med...:P

Jämför med stollerierna att köra en förstklassig nVidia-hårdvara (PC) med en Nouveaudrivare.... "never ending project" som aldrig kommer ikapp hårdvaruutvecklingen....

EOD för min del för jag blir bara förbannad på sådana här "halmhattsprojekt".

19. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tänk om det stället där du köpte ditt oregistrerade kontantkort har videoövervakning? Dom kan alltså koppla samman vilka som köper oreggade kort med vilka personer som syns på filmen sen... sen är det bara för dom att samköra några register och vips så har dom din adress...

Om du nu är så foliehatssaktig av dig så skulle du behöva stanna Inomhus resten av ditt liv för att det finns alltid personer kommer att kunna övervaka vem som helst.

Släpp sargen och kom in i matchen.

20. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Vist det är kul att det finns människor som vill utveckla kod helt gratis och släppa den helt fri. Jag tänker inte stoppa dem :P Men att vilja att alla företag ska vara helt öppna och dela med sig av all sin kod är naivt.

Du vet väll föresten att det går att hitta din adress och all möjlig info om dig på mindre än 5 minuter enbart med informationen i din swedroid profil.