Reptålig display, ett måste?

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by hoysqoch, Dec 26, 2018.

1. hoysqoch

hoysqoch Baby Droid Medlem

Försöker leta ny lur och lyckats hitta några trevliga alster men några påpekade i recension att de saknar reptålig display. Är det ett måste egentligen eller klarar mman sig utan? Nu brukar jag inte ha nycklar i samma ficka som telefonen men kanske finns annat som repar sönder?

Hade varit trevligt att slippa dras med att köpa massa mer tillbehör som repskydd och böka, eller det kanske är ett måste även om displayen påstås vara reptålig?

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I princip alla telefoner på marknaden har någon form av härdat glas, oftast mineralglas, så att de klarar lite stryk i alla fall.

Enda jag kan tänka mig som kan påstås sakna något repskydd är telefoner med plastskärm, som kan repas väldigt lätt, men det är svårt att hitta idag om man inte letar bland telefoner som kostar mindre än 1000 kr.

Vilken telefon är det du kikat på som det påstås saknar reptåligt glas? Tycker att det låter lite märkligt.

Gorilla Glass är det vanligaste bland premiumtelefonerna, men bara för att en telefon saknar gorilla glass innebär det inte att den inte är reptålig. Tillverkare får dessutom betala för att använda namnet "Gorilla Glass" i sin marknadsföring, så en hel del mellanklasstelefoner har till och med samma glas som betydligt dyrare telefoner, bara att de inte betalt för att använda namnet.

Kristy and katho like this.
  3. katho

katho Android Medlem

MINA ENHETER

Vill du ha ett fabriksmonterat skärmskydd utöver Gorilla Glass så är det monterat från fabrik på Oneplus-telefoner.

4. hoysqoch

Har kollat på t.ex LG K11 Plus, Xiaomi Redmi 6A respektive 6. Har inte kunnat hitta någon information på tillverkarnas sidor och på typ prisjakt och Gsmarena saknas informationen.

Jag tror de ligger på strax över 1000 eller något mer dock.

Det kanske är falsk förhoppning att smacka på ett skärmskyddskärmskydd såvida det inte är plast?

5. hoysqoch

Det kanske är dumt att låta köpet avgöras av ett ev repskyddat glas?

6. katho

katho Android Medlem

MINA ENHETER

Titta på JerryRigEverything på Youtube och avgör själv.
    JerryRigEverything

Enda tillverkaren jag vet som sätter på ett extra skärmskydd från fabrik är Oneplus.

7. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Huawei P20 pro hade iaf. fabriksmonterat skärmskydd och vad jag minns på nån tidigare Huawei.

8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Fabriksmonterade skydd brukar dock hålla väldigt dålig kvalité. Det på min 6T från fabrik är inte mycket att hänga i julgranen och har rätt dålig oljeavstötande behandling samt repas hur lätt som helst och har dessutom dåligt glid och känsla då det är plast. Rykte bort mitt efter några dagar då det förstörde känslan. Så man köper med fördel ändå ett eget härdat glasskydd att sätta på. Om man nu är orolig för repor på skärmen.