Resa utomlands

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av robin_nerf, 11 okt 2010.

1. robin_nerf

robin_nerf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej !

Reser till Turkiet inom kort med min nya nalle och mitt Tele2 abonnemang.
    Har sett på prislistan att det kostar 114kr/mb i Turkiet och då telefonen hela tiden tar några kb av snowstorm uppdatering, mm så skulle jag nu vilja veta hur jag försäkrar mig om att ingenting uppdateras eller använder sig av datatrafik för att slippa onödigt dyr telefon räkning.
    Vill dock kunna skicka/ta emot sms/mms (om detta går att lösa)

Mvh / R

2. Droid130

Droid130 Guest

Hej!
    Stäng helt enkelt av Datatrafiken(vilket 3G ingår i),då slipper du detta.
    Sms,mms kan du skicka/ta emot ändå.

Skall du "surfa",använd dig av "gratis wifi",eller ställen där du betalar en liten slant för Wifi.
    Men Datatrafik,Av!.

Mvh

3. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > Datatrafik

4. espling

espling Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Se till att inte ha datatrafik aktiverat vid roaming.

5. Adler

Adler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Jag ringde Telenor och sa att jag inte överhuvudtaget vill surfa utomlands när jag skulle till USA. De hade en tjänst som gjorde att alla datatrafik utom wifi spärrades.

6. Rossow

Rossow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    IFån 6
    finns en datatrafikwidget i telefonen.

7. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Gå in i APN:er och byta ut några siffror så är man helt säker :)

8. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    När jag åkte till tyskland för någon vecka sedan gjorde jag inget alls. när telefonen ändrade nät fick jag en varnings ikon som sa att roaming hade spärrats då jag lämnat mitt hemnätverk och data trafik slutade fungera, Och jag gjorde inget alls. borde fungera lika för dig.

9. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Där har du helt fel (APNdroid använder denna lösning). Detta är inte alls säkert då operatören kan genom att slå på en funktion i sitt nät slå ut detta och även om APN är felaktigt i mobilen så får man en uppkoppling.

Vad som egentligen görs är att man i SGSN noden aktiverar en funktion som kallas för APN redirect. Denna kollar på inkommande APN från mobilen och jämför med APN för ditt IMSI i HLR (databasen med IMSI/telfonnummer). Är funktionen i SGSN aktiv så ändras felaktigt inkommande till korrekt APN och du får uppkoppling. Ingen svensk operatör använder denna funktion men jag har sett utländska operatörer som haft det på (och ja jag jobbar inom mobiltelefonisektorn).

10. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Oki doki men har nu åkt till Norge med min HTC Desire nåra ganger, och gick inte som jag hadde tenkt hehe :P

11. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Jag ringde 3 och bad dom ta bort data vid roaming.. Då är man 100% säker på att det inte är ens eget fel om den skulle få för sig att roama... ;)

12. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    bakgrundsdata är icke att förglömma?

13. Droid130

Droid130 Guest

Det låter som om en "del" skall hålla telefonen avstäng istället,eller plocka ner den i "molekyler"...för att åka utomlands..*S*.
    Jag åker ofta utomlands.
    Nu senast till Tunisien,och det är svindyrt att "surfa"i en del länder(datamängd).
    Det vet vi redan!.
    En bra sak är iallafall att en del operatörer skickar ut en "varning",om man använt vad de anser vara "mycket" datamängd.
    Telia skickade ut en "varning"och skrev att jag började närma mig 650 kr,men min verkliga surfmängd i kronor var ca:250 kr.
    Så de var ute i tid.
    Detta är inget jag begärt i mitt abb.
    Så om det sker för alla som har Telia,går jag ej o god för!.Inte heller andra operatörer.
    Men som sagt,det tar nån sekund att inaktivera "datatrafiken".
    Men bra är ju att det finns Wifi på många ställen.

14. robin_nerf

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Många svar och likaså många svar jag inte förstår mig på, men det svaret som gör att min telefon inte använder sig utav datatrafiken är alltså : "Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > Datatrafik" ?

15. Droid130

Droid130 Guest

Det duger alldeles utmärkt.

Men vill man ha både" hänglsen å livrem"...så

Inför "kostnadsspärr"(om det går hos alla,vet ej),har jag gjort(en viss kostnad i kvartalet)..för jag vet hur mycket jag ringer för ungefär..
    Hos Telia ingår även datatrafiken i den spärren.(spärren är gratis,och gäller även utomlands).

Kolla även om din operatör skickar ut någon typ av "varning" ,se mitt tidigare svar!.

Plus,stäng av "datatrafiken"...när du inte behöver den.

Får du en oväntad räkning efter detta,Ja...då kan du nog kontakta advokat..*S*.

mvh

16. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Under Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > är "data roaming" vanligtvis redan avslagen, men kontrollera för säkerhets skull. Det borde räker för att telefonen ska inte ansluta sig till något annat mobil data nätverk än din operatörs hemma i Sverige.

Slår man av även "data trafik," så ansluta sig telefonen inte heller till din operatörs mobil data nätverk (3g eller edge). Internet funkar i alla fall fortfarande via WiFi, när den finns tillgänglig. WiFi är gratis eller kräver att man loggar sig i med någon förbetalt kod (hotel osv).

Även med avslagen "data roaming" fungerar fortfarande "voice roaming", dvs du kan ringa röstsamtal, skicka sms. Du kan även motta röstsamtal, sms, men i utlandet kostar det även att motta! Dvs om du får många samtal och sms, så kan det summera upp sig utan att du har kontrol över det. Vanligtvis kan man, om man vill, dirigera om alla ankommande samtal till en röstbrevlåda, sålänga man är i utlandet.

Inom EU (inte i Turkiet, Norge alltså) måste operatörerna kunna spärra när kostnader för data roaming överskrider en gräns (http://ec.europa.eu/information_society/activities/roaming/index_en.htm), att motta SMS är gratis, kostnader för voice roaming är begränsade.

Om din telefon är ej operatörslåst, så går det förmodligen utmärkt att köpa ett kontant SIM kort i Turkiet och surfa billigt.

17. robin_nerf

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för alla vänliga svar.

Men nu när jag stänger av datatraffik och raoming, kan jag då mota och skicka mms (bild) ?

18. Droid130

Droid130 Guest