Reseprogram

Diskussion i 'Frågor och support' startad av djstoffe, 28 maj 2010.

1. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Har nu en resa till Thailand inbokad med tanten :-) och tänkte höra om ni har några förslag på bra och "nödvändiga" program man kan förbereda sig med innan man sticker iväg?

Valutakonverterare givetvis. Men skulle gärna vilja ha en som ligger som en widget, så man kan göra omräkning direkt på skrivbordet. Finns det ens?

Gärna något som kan visa utflyktsmål på karta. Maps funkar ju världen över. Men vet dock inte hur jag ska lösa det med datakostnaden ännu. Kanske kontantkort? Eller offline-kartor?

Har även funderat på om det finns nått bra program som man kan använda för dokumentering som folket här hemma kan följa på internet. Typ som resedagboken?

Kom gärna med fler förslag som kan underlätta vår tripp :-)

2. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Vad har du för telefon? Vilken rom?

3. djstoffe

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Nexus One. Kör just nu FroYo. Men det kan säkert ändras tills dess om det kommer ut bra roms :-)

4. djstoffe

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Inte mycket till idéer man fick... :-) Vad har ni som varit ute och rest använt för program? Man borde ju kunna ha sin egen guide i fickan.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag hittade ingen bra app för offlinekartor. Drog ned MapDroyd precis innan jag drog till Kina, men det går inte att söka i kartan, och kartan visar endast kinesiska namn. Hjälper inte mig så mycket iom att jag inte kan läsa kinesiska.

Ett program, som du kanske inte kommer ha så stor nytta av just nu, men som du kanske har nytta av sedan är ett program som jag började skriva på precis innan jag drog till Kina.

Programmet kommer hela "travel mapper", och det är en service som vaknar upp med en viss periodicitet och lagrar telefonens position i datafiler på minneskortet. Jag har under snart en månad rest runt i Kina och haft programmet konfigurerat till att lagra min koordinat varje kvart. När jag är inne i byggnader funkar det inte, men det gör inte så mycket. Oftast har jag varit ute och gått, eller åkt buss, och att man bommar en position här och där gör inget om man tänker på att datat sträcker sig över en månad.
    Man kan även tvinga fram en lagring, och då även skriva en kommentar.

När jag kommer hem skall jag skriva ett program som ritar upp hela resvägen på google maps, och skapar markörer på platser som jag kommenterat.

Steg 1, inspelning av data tar inte så mycket batteri iom att det går igång sällan, och det kräver inte heller mycket lagringsutrymme. Steg 1 kräver inte heller någon datatrafik.

Steg 2, plottning, skapande av karta som andra kan se kommer kräva datatrafik. Är lite osäker på hur jag skall skriva denna delen. Enklast är att göra så att man i efterhand skapar en karta med alla linjer och markörer, men jag kanske skulle kunna skriva den så att man kan skapa kartan medans man är ute och reser, och då kan ju folk följa ens "resedagbok" live.

6. djstoffe

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det låter som ett intressant projekt. Det bästa är ju om man kan välja hur man vill publicera kartan. Alltså direkt med datauppkoppling eller när man kommit hem.
    I mitt fall hade det varit mest intressant om man kan följa det live. Gärna med bilder och kommentarer till.
    Har inte hittat något annat program som kan göra det ännu. Ta en bild, skriva en kommentar, samt plocka GPS-position och ladda upp direkt så folket hemma kan följa resan.

7. djstoffe

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Vill svara på min egen fråga, ifall det är fler som är ute efter ett liknande program.
    Efter lite mer sökande runt internet hittade jag ett program som kan göra i princip allt jag sökte: http://www.ontheroad.to/
    Uppdaterar även status på facebook/twitter mm så det är lätt för alla vänner att följa resan. Även om det hade varit fint med en svensk variant ;), så är det iaf helt ok med detta.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Verkar riktigt bra. Hade många saker som var roliga, men saknade den biten som jag ville ha mest, en karta som visar var jag varit, utan att jag själv manuellt hela tiden måste säga "nu är jag här".