Hej! Ej hittat någon tråd så startar en Kikar helt enkelt efter dialoger kring retrodatorer. Jag har noterat ett kraftigt uppsving på denna fronten och att många vill spela gamla spel eller uppleva det som de upplevde som yngre. Min egna historik ligger i: Vic 20 => C64* => Amiga 500* => Amiga 1200 => Amiga 4000* + CD32* Silicon Graphics Indy + Indigo2* Sun Sparcstation 4/5/20* Sun Blade 1000, Ultra 10/45 Så ser min historik ut. Programmerade väldigt mycket på C64 och Amiga. Var aktiv inom demoscenen fram tills 2002-2003. Aldrig gjort något spel eller liknande men hade tänkt att påbörja detta. Det är mycket lätt att utveckla på Amigan så tänkte därför ge mig på denna plattform. Sitter och klurar på spelidéer. Jag gjorde två tester med att sätta tiles och bygga en vertikal och horisontalscroller för att kontrollera färdigheterna. Men, idéerna saknas. Vi får se vad det blir av det hela men försöka mig på att göra nåt roligt spel blir en bra hobby en tid framåt. Vill stödja hela rangen av OCS + AGA. Har aldrig provat att koda för bägge plattformarna i samma binär men att displaya olika tiles beroende på maskinvara. Får se hur jag går till väga. Finns det andra med liknande intressen? Bifogar en bild på min numera default A4000 som inväntar uppgraderingar. Tidigare 68040/604e PPC / 64MB ram, 2x1GB scsi, Picasso II Sitter 030/16MB, 250GB SSD, SFX PSU. Snart 1080p grafik, 68060 cpu, 1GB ram. Sitter förtvivlat att försöka formattera en enda diskett så jag kan backa upp mina provkodningar // A
Jag leker ju en del med C64/Amiga dock inte programmering utan det är väl mest spel och titta på demos. Körde Amiga som huvudburk fram till år 2000. Angående backup om du har nån NAS eller nåt share du kan lägga saker på så kan jag rekommendera: Aminet - disk/misc/smb2fs.m68k-amigaos.lha (nog bättre än disketter som är opålitliga) Antar att du redan känner till det men finns ett svenskt Amigaforum SAFIR, Safir - Nyheter
Tack för rekommendationen. Jag inväntar ett ZZ9000 som har nätverkskort i sig och efter det kommer jag att börja köra via smb mot min diskarray. Dock i dagsläget så kör jag på detta sätt. Om du är demonörd så har du ju hängt med i svängarna vad som gäller. Kanske skulle du sätta dig och provleka lite programmering? Det finns en hel del skolor på Youtube som är bra. Du behöver i princip bara ett dokument att använda för att hitta de viktigaste sakerna som scanlines, vblank, copper, blitter osv. Det är faktiskt inte alls svårt - det är förvånande hur lätt det är efter man kommit över den lilla kullen att bara greppa principen. Själv programmerar jag dessa maskiner just för att de är såpass enkla. Det trixiga är att formulera matten såpass effektivt att man nästan kan göra två flugor i en smäll. Men för instegsprogrammering behöver man knappast satsa på det senaste.
Jag har inte gjort mer än lekt lite i AMOS och jag har inte lyckats åstadkomma så mycket fränt där heller . Men det är väl möjligt att man har lite mer förståelse för ASM nu. Sen har jag inte särskilt bra koll på matte, vilket inte heller lär underlätta.
Scorpion Engine finns till Amiga där man även får över samma spel till Sega Mega Drive, tror dock delar av den är stängd kod och bara exempel och demon som är öppna. GitHub - earok/scorpion-editor-demos: Editor for Scorpion engine (closed source), along with demo games (open source) GitHub - earok/scorpion-editor-demos: Editor for Scorpion engine (closed source), along with demo games (open source)
Jo den verkar onekligen rätt bra, men det krävs nog endel ändå om man ska få till nåt vettigt i den. Men har testat Green Beret och Wonderboy som är gjorda i den, båda dom var välgjorda.
Jag har provkodat lite till MegaDrive men jag kan inte riktigt göra mer än simpla saker eftersom jag inte kan archiekturen utöver cpuinstruktionerna. Den har ju egna dsp:ar och andra hjälpchip som är odokumenterade i min hjärna. fryguy: Amos var ett enkelt steg att komma in i programmering. Vill du hålla dig till "högnivåprogrammering" tycker jag det är bättre att du kikar på C i så fall. Och står du i eventuella startgropar och ska lära dig programmering öht på Amigan och på ruta 1 så är det lika bra att ge dig på asm på en gång om det är så att du vill göra mer intensiva programvaror. Ska du hålla dig till att göra något mer i applikationsväg finns det flera andra språk som kanske gör det enklare att jobba i. Jag skulle ha skrivit en workbenchprogramvara i C. Ska jag göra något som tar en egen skärm och är mer intensiv så blir det i asm.
Fattar inte hur otroligt poppis Amigorna har blivit igen! KUL! Till och med 1200orna går för runt 10 000, 3000 och 4000 för 15+! Var nyligen i Spanien där jag såg dem i toppskick för runt 2-5000.
A1200 går nog att få för runt 4000:- vilket iofs är rätt mycket enligt mig. Men ja priserna på A4000 är rätt galna. Såg nån rätt ren A4000 (på Ebay) som gick för typ 40000:-
Måste kolla hos syrran om brorsans gamla a1200 med hårddisk och blizzardkort ligger där någonstans! Jäkligt kul grej.
Ja, det har blivit helt vansinnigt. Jag sålde min 1200 för något år sedan för 5000:- med full 020 accelerator samt lite mer minne, gotec, cf osv. Den var ren speldator men hade inga direkta anslutningar emotionellt till den så den fick gå. Likadan idag är nog 50-100% dyrare. Jag har en A4000. På tiden när jag hade instickskort var dessa Zorro-II. Nu när jag beställt nya kort till den (zz9000) så är detta Zorro-II/III. Det innebär att min Superbuster rev. 9 har några buggar som gör att det kan bli issues. Så, jag bör stoppa i Rev. 11. Dessa "new old stock" brukade ligga på 150-250:-. Nu kostar de 1500:-. Vansinne. Jag vet inte om jag ska dra igång en kickstarterkampanj kring mitt spel jag utvecklar på min A4000. Det är inte tänkt att kräva en sådan. Jag ska exprementera med idén att kunna ha kod för både OCS och AGA i samma binär. Jag har aldrig gjort så förr. Jag ska komma över tröskeln med att ha 5 olika spelidéer och sluta prototypa olika saker och komma på vad det är jag vill koda ihop och försöka anskaffa mig något allmänintresse. Första idén var att göra en sharewareversion som folk kunde testa och spela. Skulle spelet kosta 150:- kunde man i spelet t.ex få ut en discount code och använda den vid beställning så fick man det för 100:-. Vad vet jag, mycket idéer men många rader kod kvar.
Innan du startar ska du mäta spänningarna på PSU och helst byta capparna. De läcker på de där och det kan bli väldigt dumt =/
Yes, cappar = capacitors = kondensatorer. Det sitter halvbilliga i A1200 och det var när ytmonterat började komma. Och de kan läcka efter några år. Det var liksom både billiga OCH i begynnelsen. Så, rekommenderat är att du kontaktar någon som helt enkelt löder dit nya till dig. Här lödde jag om min A4000 och CD32:a.
Ah, kul! fryguy är min bror. Jag körde Amiga 4000 som huvuddator till 2005 ungefär, sen gick det inte längre. Men den har nätverkskort, två grafikkort, cyberstorm ppc 060 (utan ppc) och scsi. 144MB ram. Programmerade mest Basic på 64:an och en del C på högskolan, kom aldrig in på det amigaspecifika med C dock. Hade jag haft tid hade det vart jättekul att försöka göra nån cool hårdvara med drivrutiner till Amigan. Jobbar som embedded-C-programmerare, så känns som man har goda förutsättningar att kunna göra något, men tiden. Lite halvretronördiga elektronikprojekt: Chroma electronics
Det är det som är det som är bra med AMigan att man kodar hårdvaran direkt. Jag har mest kodat i C i Unix (Sun/Linux) och andra projekt samt vad jag gör på jobbet. Asm på Amiga och på jobbet. C64 också. Det är många som fortfarande kör Amiga som huvuddator. Jag bytte relativt tidigt men hade alltid Amigan bredvid pga scenen och programmering i diverse grupper. Sitter och funderar på om jag skulle bygga en apollo core accelerator till A3/4000. "68080". Vi får se. Att köra en A4000 som huvuddator så länge tycker jag är skitcoolt. 10-12 år gammal maskin som man kör på. Din websida har jag varit inne på och kikat. Kul, var faktiskt där inne igår då jag såg ett replikamoderkort med din svideopryl på.