Returmobil från operatörer? Riskfyllt - kan malware följa med?

Diskussion i 'Allmänt' startad av jochen84, 13 aug 2016.

1. jochen84

jochen84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu med alla möjliga olika sorters scams o hackers samtidigt som man har banken och annat viktigt på mobilen..."bör/vågar" man köpa returmobil hos 3? :)

Folk som köpt mobil hos 3 och ångrar sig skickar ju tillbaka telefonen, denna säljer sedan 3 vidare (formaterad o iordning) till rabatterat pris, då den ju e använd.
    Tänkte först inte mkt på det..men borde de inte finnas risk att tidigare ägare köpt den, lagt in mindre nyttiga program i rooten, o sen skickat tillbaka den i väntan på att nån ny ska få den...o installera sina bankprylar o annat skoj..? :)

Har själv inte köpt nån men har en polare som gjort...o då skenade min fantasi iväg så ja va tvungen att fråga här :P

2. hjorten66

hjorten66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6p
    Allting är väl möjligt i dessa tider. Man kan väl aldrig veta vad vissa element tar sig till. Har ej själv tänkt på detta innan. Men det är förhoppningsvis inget som kommer drabba mig? Köper mina mobiler kontant i obrutna förpackningar från förhoppningsvis betrodda säljföretag. :)

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 291
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle väl tro att Tre flashar om telefonen när de får in den, och inte bara gör en enkel återställning - eller? Någon som vet hur rutinen ser ut?

Flashas telefonen om helt och hållet, så att allting skrivs över, bör ju även rootkits och dylikt stryka med.

Man kan ju göra detsamma på egen hand också. De flesta har ju bra verktyg för ändamålet som Odin för Samsung eller Flash Tool för Sony.

Bra fråga i vilket fall :)

kabel87 gillar detta.
  4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

en stor risk med samsung är ju att knox kan vara triggat. inget de per automatik kollar när de tar tillbaka telefonen men nåt som ställer till problem med garantin

bernard gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 291
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, det är nog en väldigt bra idé bra att kolla upp så att telefonen inte tidigare varit rootad i de fall det är möjligt. I Samsungs fall handlar det ju om en så kallad e-fuse, och då blir det ju desto knepigare eftersom telefonen inte bara kan återflashas.

iterva gillar detta.
  6. jochen84

jochen84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känns dock som att risken att bli drabbad av detta är mkt större t ex. på ett blocket köp.
    Enklare för "scammaren" att sälja en begagnad malware telefon på blocket än att göra sig problemet ångerköp med 3 (eller andra operatörer).

7. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Man kan inte alltid lita på att de är grundliga. Jag köpte nyligen en Sony-TV från Netonet som varit ett returexemplar. Den kom inställd på ungerska och fortfarande inloggad på förra ägarens Google-konto. Deras hemsida säger att alla returex kontrolleras noga innan de säljs igen, men i det här fallet verkar kvalitetskontrollen inte ens inneburit att man har startat TVn.

bernard gillar detta.