Jag övervägde tillbehörstråden, men eftersom det är en lite mer utförlig beskrivning så tänkte jag att en separat tråd blir enklare att hitta i framtiden. Bara för moderator att merga min tråd med tillbehörstråden om nån tycker annorlunda. Eller lägg upp på förstasidan om ni känner för det

Reservation för stavfel iom att klockan är 06:30
Here goes..
Då har äntligen HTC släppt den officiella bil-mobilhållaren till Desire. Jag har sneglat på den sen jag skaffade min Desire i Maj och jag blev tillochmed tvungen att köpa en iPhone hållare för 99kr att ha under tiden

(jag kör med Brut's google maps, länkat i slutet)
Efter lite strul med Expansys som är HTCs partner så kom tillslut paketet med express eftersändning.
![[IMG]](proxy.php?image=http%3A%2F%2Fimgur.com%2FcaaHB.jpg&hash=d3d1e0a5c942fa2620d301440f684ab8)
Min order låg en vecka hos dom så jag gissar att dom ville gottgöra genom att få iväg paketet så fort som möjligt.
Ursäkten är godtagen
Några sekunder senare och paketet visar sig innehålla följande:
- Mobilhållaren
- En usb micro-kabel med sugkopp för att sätta fast på vindrutan
- En usb adapter för cigguttaget (med lysande HTC logga)
- En självhäftande platta för fastsättning på dashboarden
- Två st quicksetup bilder
- En instruktionsbok
Närbilder på hållaren:
Själva delen av hållaren som usb-kontakten sitter i är fjädrad och kan svänga utåt, vilket underlättar väldigt när man ska lossa mobilen.
Det var lite frågetecken hur man skulle sätta fast hållaren på vindrutan (eftersom man inte kan vrida alla leder i 360 grader så ska hållaren vara vriden på ett visst sätt när man sätter fast den på rutan), men när jag väl insett att det gick att vrida lederna på yttligare några sätt så var det inte mycket att fundera över.
Hållaren som fästs med en sugkopp, vrider man ett kvarts varv för att få sugkoppen att suga fast. Vill man så finns det en självhäftande platta vilken man kan sätta var som helst för att sedan suga fast i plattan.
Slutresultatet:
Hållaren känns riktigt stabil och mobilen skakar inte alls när man kör. Den håller även mobilen lätt lutad nedåt (går ju att justera lite naturligtvis) vilket gör att solen inte glänser så jättemycket. (för övrigt den enda nackdelen med Desire)
Det är som dag och natt om jag jämför med den billiga iphone-hållare jag hade innan, då det kunde skaka så mycket att man knappt kunde se vad som var på skärmen.
Ett problem som finns hos vissa mobiler är att dom drar mer ström under gps navigering än vad deras laddare kan trycka på. För att kolla hur det stod till på Desiren så började jag köra med 96% batteri, tio minuter senare var det uppe på 100%. Altså klarar den gott och väl av att försörja Desiren med ström. (laddning går naturligtvis snabbare om man inte kör med navigering igång)
Så, då har jag sparat det bästa till sist. Via svartmagi startar mobilen carmode när man sätter den i hållaren. Det här var något som jag (och dom flesta tror jag) var riktigt osäker på. Beskrivningen på hållaren ändrades fram och tillbaka under utvecklingen, men oftast var det bara kopierat från HTC HD2 hållaren, altså kunde man inte lita på ifall carmode skulle gå igång automatiskt eller inte.
Jag kör rootat och en annan variant av car mode panelen, men jag kan inte se varför inte HTC's Navi Panel skulle starta automatiskt.
Pris: 655kr plus frakt
Länk till produkt
Brut's Map mod (för google maps navigering utanför de länder som Google stöder):
Flashbar version av Brut'sClick to expand...