Recension: Review:Qiku Terra Ultimate (6" skärm, 79% screen to body ratio, snapdragon 808)

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av flipp, 17 dec 2016.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Qiku Terra Ultimate (6" skärm, 79% screen to body ratio, snapdragon 808)

Kinesiska Qiku är ett varumärke som skapats i ett samarbete mellan smartphonetillverkaren Coolpad och mjukvaruföretaget Qihoo 360. Coolpad ansvar för att designa och tillverka hårdvaran medan Qihoo 360 står för mjukvaran (deras egen distribution av Android, 360 OS). För drygt ett år sedan släpptes den första telefonen från Qiku nämligen Qiku Terra Ultimate. för mig hade den här luren passerat förbi helt obemärkt då nästan inga internationella tekniksiter skrivit om den. Istället hittade jag den först för några veckor sedan på smartphoneshoppen http://liaow.com. Jag fastnade för de lyckats klämma in en 6 tum stor skärm i yttermåtten 79,8x157,6x8,6 med i övrigt okej hårdvara (Snapdragon 808, 3 GB RAM, 3700mAh batteri) till ett pris på $189.

Telefonen levereras i en ganska cool låda som är designad som en bok. Förutom själva telefonen hittar man instruktionsbok, laddare, simkortsadapter (för nano-sim till mikro-sim) och ett silikonskal i lådan.

Det första som slår en när man tar upp telefonen är att det är välbyggd lur, större delen av baksidan är gjord i metall med undantag för kanterna upp och nere som är gjorda av plast. Telefonen känns mycket solid och vridstyv, den knarrar inte när man bänder eller trycker på den. Vad gäller känslan i handen bidrar de rundade kanterna till att den känns mycket smidig för att vara en telefon med en 6 tum stor skärm. Vikten på dryga 180 gram är lagom, den känns varken för tung eller för lätt. Största anledningen till att den känns betydligt mindre än andra lurar på 6 tum är dock de smala kanterna runt skärmen, Qiku har lyckats trimma ner kanterna både diagonalt och horisontellt ganska rejält och uppnått en screen to body ratio på drygt 79%. Telefonen är ungefär lika stor som Nexus 6P eller iPhone 6 Plus trots den större skärmen. Själva yttermåtten är snarlika Huawei Mate 8 med skillnaden att Qiku valt att använda sig av kapacitiva navigeringsknappar istället för mjukvaruknappar. Personligen föredrar jag alltid kapacitiva navigeringsknappar eftersom man då kan utnyttja hela skärmens yta till innehållet. I övrigt är telefonens baksida mycket hal så det greppvänliga silikonskal som följer med i lådan kommer väl till pass. Måste framhålla fingeravtrycksläsaren som nog är den bästa jag testat. Har säkert låst upp telefonen ett hundratal gånger och den har bara missat att läsa av avtrycket vid ett enda tillfälle.

Rent estetiskt tycker jag Qiku lyckats skapligt men inte hundraprocentigt med Terra Ultimate. Metallbaksidan ser riktigt stilren ut men något som drar ner intrycket av telefonens framsida är de kapacitiva navigeringsknapparna som saknar bakgrundsbelysning och som därför syns hela tiden. Om man ska vara petig är det heller inte så snyggt med den svarta kanten som går runt skärmen, på plussidan är dock dessa kanter bra mycket tunnare än vad de är på lurar från Xiaomi och Leeco. Sammanfattningsvis är själva byggkvaliteten på Qiku Terra Ultimate på flaggskeppsnivå medan telefonen rent estetiskt inte riktigt når upp till dessa höjder. Meizu M3 Max som jag tidigare använt känns i jämförelse mer tilltalande rent estetiskt.

Skärmen
    Qiku Terra Ultimate är bestyckad med en 6 tums IPS-skärm med en upplösning på 1080p. Panelen har bra färgåtergivning och betraktningsvinklar. Den maximala ljusstyrkan upplevs som hög, men jag har ännu inte kunnat testa hur skärmen presterar i direkt solljus. Precis som på Meizu M3 Max och Xiaomi Mi Max upplever jag att 1080p på en 6 tum stor skärm är aningen för låg upplösning för att innehållet på skärmen ska se riktigt knivskarpt ut. I sin helhet har jag dock varit nöjd med skärmen på Terra Ultimate och jag tycker varken den är bättre eller sämre jämfört med t.ex. Meizu M3 Max eller Xiaomi Mi Max.

Prestanda
    En punkt jag är väldigt nöjd med är prestandan, även om Snapdragon 808 lanserades under 2015 tycker jag den håller bra även idag. Rent subjektivt är Qiku Terra Ultimate en av de snabbaste lurar jag använt. Appar öppnas i regel blixtsnabbt och jag har ännu inte märkt av något lagg. Jämfört med andra kinaphablets jag testat skulle jag säga att Terra Ultimate uppleves som snabbare än Meizu M3 Max och ungefär lika snabb som Xiaomi Mi Max och Leeco Le Max 2. Luren har 3 GB ram och själva systemet tar upp drygt 1,4 GB ram när man startat telefonen.

Batteritid
    Terra Ultimate leveras med att batteri på 3700mAh, det är något lägre än på konkurrerande kinalurar som Xiaomi Mi Max och Meizu M3 Max. Batteritiden är också något kortare än dessa lurar men fortfarande väldigt bra. Batteriet räcker t.ex. längre än det gör på andra stora phablets som Nexus 6, Nexus 6P och Leeco Le Max 2. Överlag är det svårt att lyckas förbruka batteriet på en dag och i regel räcker det snarare 2 dagar. Av någon märklig anledning kan man inte avläsa screen on time i systemet men min känsla är att man kan få ut 5-6 timmar vid ett dygns användning. Ett plus är också att den drar väldigt lite batteri när den ligger och vilar (några procent över natten).

Samtalskvalitet och täckning
    Under samtal är både volymen och ljudkvaliteten bra från båda sidor. Inget att anmärka på där. Som de flesta kinalurar är 4G-täckningen begränsad till 1800/2100/2600MHz vilket medför problem med täckning på landsbygden. Eftersom jag rör mig i Umeå 95 procent av tiden har jag dock inga problem alls med avsaknad av 4G.

Kameran
    Qiku terra har dubbla IMX278 sensorer, en som tar i färg och en som tar i svartvit (samma lösning som Huawei P9, Honor 8 m.fl.). Bländaren ligger på låga f/1.8 vilket är ovanligt på kinalurar. Resultatet är bra för prisklassen, t.ex. upplever jag att foton på kvällen/dålig belysning blir ett snäpp bättre jämfört med andra kinaphablets i samma prisklass, dock absolut inte i klass med de bästa telefonerna för fotografering. Man kan också använda en finess som kallas ”blury photos” där den använder båda kamerorna för att skapa en bokeh-effekt. Förvånande nog såg jag att DXOMark faktiskt testat Qiku Terra, den som är intresserad av hur kameran presterar kan därför läsa deras recension: https://www.dxomark.com/Mobiles/Qiku-Q-Terra-Mobile-review-Super-stills

Mjukvara
    Qiku Terra kör 360 OS vilket ser ut som en mix av MIUI och Vibe UI gällande funktioner och utseende (dock lite fulare än MIUI 8). Jag hade räknat med Lollipop men när jag väl startade telefonen för första gången visade den sig vara uppdaterad till Marshmallow. Det jag gillar mest med 360 OS är att de lyckats väldigt bra med att optimera flytet, systemet känns snabbt och följsamt. I övrigt märks också en smart funktion för att frysa olika installerade appar. De appar man installerat i frysboxen avvaktiveras och försvinner från hemskärmen (praktiskt för systemappar man aldrig använder men som inte går att avinstallera). I övrigt finns de flesta funktioner man behöver så saknar inget speciellt.

Summering:
    Är Qiku Terra ett bra köp? Om man är ute efter en phablet på 6 tum under $200 är det rätt svårt att hitta en bättre lur rent hårdvarumässigt. Prestandan vad gäller processorkraft är ganska jämförbar med den nyare Snapdragon 650 vilket är tillräckligt för de allra flesta. Batteritiden är också riktigt bra och inte långt ifrån populära "batterimonster" som Redmi Note 3 Pro. Kameran är strået vassare än andra jämförbara phablets i prisklassen. Samtalskvalitet och den inbyggda högtalaren är bra. Terra Ultimate saknar de kompromisser som de flesta lurar i prisklassen dras med (t.ex. en kamera som bara kan användas i fullt dagsljus). Som ytterligare ett plus har den också en ovanligt hög screen to body ratio vilket gör att den i praktiken är lika lätt (eller svår) att hantera som en lur med 5,7 tums skärm. Slutligen är fingeravtrycksläsaren ovanligt bra med väldigt låg felprocent.

Jag har nyligen använt Meizu M3 Max och Qiku Terra slår den på det mesta samtidigt är jag inte helt säker på att jag gillar Qikun mer. Hade inte glaset på Meizun spruckit vet jag faktiskt inte vilken av dem jag skulle använda i vardagen. Qikun känns inte riktigt lika premium rent estetiskt, är också mer förtjust i Flyme än 360 OS och batteritiden är något vassare på Meizun. För de som inte bryr sig om sådana detaljer är dock Qikun det självklara valet.

Last edited: 17 dec 2016
    Micke_A, Gurex, HasseY och 4 andra gillar detta.