Rikomagic KM802IIIS dör random...

Diskussion i 'TV' startad av Swantee, 13 feb 2013.

  1. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte för ett litet tag sen en MK802IIIS 8GB/BT. Sen dag 1 har den krånglat. Antingen så dör den helt eller så försvinner bilden och ljudet i 5sec för att sen komma tillbaks. Det finns ingen logik i när problemet uppstår. Ena dagen så startade jag den och drog igång Netflix. Dog direkt Netflix startade. Nästa dag jag startar upp den så kan jag surfa, spela musik i Spotify, kolla på Netflix i 2h, Youtube etc utan problem. När den fungerar så fungerar den bra men större delen av tiden så uppstår problemen ovan. Jag har provat att flasha om den med ny firmware utan att det blev bättre. Den drivs från uttag med laddare på 2.1A. Kan någon hjälpa mig eller ska jag skicka tillbaks den?
     
  2. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Så var min vid powerproblem. Nu har du ju dock en laddare på 2.1a.
    Det ska vara om den inte ger det den säger sig ge.
    Testa en annan för att utesluta det iaf.

    Själv kör jag med de 5v 2a som geekbuying säljer, funkar finfint. Även min ipadladdare funkade. Innan dess var det som du beskriver även för mig.

    Har du den i hdmi med förlängning eller utan? Det är inte extra varmt bakom tvn där den är?
     
  3. crapmind

    crapmind Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23plus
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 44mm
    Telefon 3:
    LG Tone Free ftp9w in-ears
    Platta:
    Acer Spin 513 (MT1380)
    Platta 2:
    Trådlös laddare Duo ep 527533
    Hej. Så var det med min innan ja idag köpte en usbladdare på 5v 2a, har funkat klockrent nu i 2t. Har testat Netfilx, Xbmc mm utan problem. Kan det var så att din laddare är för stark nu istället, tror att dom rek en laddare mellan 1-2 ampere på 5v står det på Rikomagic hemsida.

    Skickat från min Rikomagic MK802IIIS via Tapatalk 2
     
  4. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte https://www.inet.se/produkt/8906162/vaggladdare-usb-for-surfplattor-m-m-2-1a-svart

    Den är kopplad med den medföljande HDMI-kabeln. Det är luftigt och inte varmt på något sätt runt TV:n.

    Vad f*n ska man göra? Den är ju helt oanvändbar i detta skick.
     
  5. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min kan ju också fungera i 2h+ utan problem så det är knepigt.
    Laddaren klarar av att leverera 2.1A men det betyder ju inte att den trycker ut 2.1A konstant eller jag är helt ute och snurrar? Jag hade en laddare från en ZTE Blade som jag körde med innan. Den låg på 750mA och blev riktigt varm. Köpte denna på 2.1A och den håller sig sval.
     
  6. crapmind

    crapmind Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23plus
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 44mm
    Telefon 3:
    LG Tone Free ftp9w in-ears
    Platta:
    Acer Spin 513 (MT1380)
    Platta 2:
    Trådlös laddare Duo ep 527533
    Har du testat att ladda ner och installera den senaste firmware som finns till Rikomagic? Kan ju vara värt att göra...Trkågt när skiten krånglar....

    Skickat från min Rikomagic MK802IIIS via Tapatalk 2
     
  7. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag laddade hem den som heter Rikomagic MK802IIIS 8GB + Bluetooth Recovery Software (20130121) från http://www.rikomagic.co.uk/support.html.
     
  8. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag hade testat en laddare till, 5v 2A. Det lär inte ha med firmwaren att göra, det är jag ganska säker på. Jag kör själv inte den senaste.

    Annars är det nog retur som gäller. Tycker det är för dåligt att man inte får med en laddare till Rikomagic. Hur tänker de? När ingen TV ger 2A i USB.

    Har en 808:a och där får man med en laddare. Beställde sen likadana från GB till IIS:en som sagt.
     
  9. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är inte så sugen på att köpa en laddare till bara för att prova. Samtidigt så kan jag inte låna en laddare. Spännande detta...... -_-
     
  10. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag tänkte som sagt om du hade nån med t.ex. en iPad laddare, de är ju ganska vanliga.

    Vad har du för tillbehör? Tangentbord o.s.v.?
    Så det inte är någon annan HW som är problemet.
     
  11. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alla jag känner håller sig mer än gärna borta från allt som har med Apple att göra, inkl. mig ;)
    Ska dock göra ett försök att hitta en 2A-laddare.

    Till en början så körde jag med mobilappen som remote. Redan då krånglade det. Idag kör jag med ett Logitech K400. Tvivlar på att problemet är kringutrustning.
     
  12. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tog bort laddaren och kör nu från TVn's USB. Detta ihop med nyaste firmware. Ska testa den rejält i helgen.
     
    Last edited: 13 feb 2013
  13. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Appleprylar har fördelen av att fungera väldigt stabilt. :-) Därför utesluter inte det ena det andra för mig.

    Kringutrustning var en longshot men visste inte om du hade extern hd eller något annat inkopplat t.ex.

    Fungerar det bättre i USB på TV:n lär du kunna reklamera din laddare. Båda mina TV-apparater ger bara 0.5A på USB. Finns kanske dem som ger 1A, och då finns kanske möjligheteten att det fungerar. Brukar stå i manualen för TV:n.
     
  14. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen extern hdd kopplad. Bara mitt K400 men nej, det kan inte du veta.

    Igår pressade jag den riktigt när den var kopplad till TVn's USB med massa appar, ljud, bild och annat skit. Gick hur bra som helst. Kastade in XBMC från http://www.xbmcandroid.com som fungerade bättre än den från XBMC. Nu kunde jag streama 720p från en annan dator. 1080p gick inte men det berodde nog på segt wifi. Ljudet var skit oavsett. När jag försökte streama innan så dog MK802IIS så fort XBMC kollade i SMB-sharen. Det var inga problem nu. Har eventuellt skakat fram en annan laddare på 5V 2A som ska testas i helgen.

    Det känns som att det går framåt iaf! >_<

    EDIT: Känns som att det kan ha blivit fel på flera fronter. Bra laddare med dålig firmware. Dålig laddare med bra firmware eller något liknande.
     
    Last edited: 14 feb 2013
  15. Mange43

    Mange43 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har kört med ström från usbuttag på tvn från dag 1 funkar kanon,En 5 mån gammal philips tv,försökte göra samma sak på en annan tv funka inte alls
     
  16. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Intressant! Kollat vad den ger ur usb? Har med en philips (7-serie)1 år gsmmal, fungerade, men var instabilt, och lite långsammare. Natt och dag på hur det fungerar med laddare.
    Min ger enl. manualen som sagt bara 0,5a.

    Är ju bra om det funkar på det sätt den säljs för åtminstone för någon utan laddare. ;)
     
  17. Swantee

    Swantee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har testat den i flera omgångar nu utan problem. Roligt att det verkar ha löst sig. Har testat XBMC från XAF och det är helt underbart :)
    Spotify, Netflix och XBMC med diverse addons är guld!