Riktad reklam -känner mig avlyssnad? :)

Diskussion i 'Off Topic' startad av mb-dape, 1 aug 2025 kl 21:44.

1. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nej, jag vet att det bara är en myt att telefonen "lyssnar" i smyg för att sen kunna visa reklam baserat på vad den hör... :)

Men jag var med om en sak som jag har lite svårt att förklara. :D

Jag och en kompis satt i soffan och letade efter något att kolla på. Av en slump startade vi Uppdrag Granskning (om dubaisvenskarna), i SVT Play-appen på min Telia digital TV-box, som är Android-baserad.

Programmet tar slut och vi fortsätter kolla på något annat. Efter ca 30 minuter stänger vi av TV:n och kollar på våra telefoner.
    Då har jag fått en rekommendation på LinkedIn att följa Diamant Salihu, journalisten som gjorde reportaget på Uppdrag Granskning.
    Min kompis öppnar Facebook och har fått reklam för resor till Dubai i sitt flöde.

Boxen använder wifi, våra mobiler använder mobildata. D.v.s. tre olika publika IP.

Min (långsökta) teori:
    Google vet vad SVT Play-appen visar på boxen. På boxen använder jag ett av mina Google-konton, som även finns på telefonen. Google delar den informationen med min LinkedIn-app, trots att mitt Google-konto inte används i appen. LinkedIn rekommenderar mig att följa en person som angett att han är journalist på det aktuella programmet.
    Eftersom Google vet att jag tittade på detta program, och känner till min och min kompis positioner, antar Google att vi har tittat på samma TV-program, och delar den informationen med Facebook på min kompis telefon som visar reklam baserat på programmets innehåll.

Vore kul att höra om ni har några andra teorier. :)

Last edited: 1 aug 2025 kl 21:52
  2. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    480

MINA ENHETER

Baader meinhof syndrome?

mb-dape gillar detta.
  3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 294
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Jag tror teorin stämmer hyfsat bra. TV tillverkare verkar vilja komma bort från Google för att så att säga rikta sina egna annonser till TV tittare utanför Googles kontroll. Som Philips med Titan OS:
    Titan OS | Titan Ads Premium Connected TV Advertising Marketplace

Fast om det är så mycket bättre vet jag inte.
    Panasonic och Sharp går in för TiVo OS. Det har också delvis med reklam och annonser att göra.

Last edited: 1 aug 2025 kl 22:59
    mb-dape gillar detta.
  4. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nja, det känns inte riktigt som det. :)