Riktigt bra mobil!

Diskussion i 'Desire Z' startad av WaspWorld, 2 aug 2011.

1. WaspWorld

WaspWorld Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Måste erkänna att jag verkligen älskar denna telefon, jag kommer från Nokia N900 och kan inte tänka mig en telefon utan qwerty fysiskt tangentbord. Som många vet så är N900 en helt fantastisk telefon men helt utan stöd från Nokia, inga appar som är värda namnet eller officiella systemuppdateringar längre. Har även provat iphone 3gs och fyran men oj vad låst man blev, man kunde inte ens bifoga filer i mail. Finns säkert fix till det som jag inte kommer nämna här (vet inte om man får) men att man överhuvudtaget skall behöva göra så 2011 går över mitt förstånd.

Så jag började läsa lite om Android vars op system är innoativt och utvecklande. I ett test ngnstans så fanns denna telefon och jag kände direkt att äntligen så kanske jag hittat rätt. Redan efter 1 dags användande visste jag att så var fallet. Den har verkligen allt och det viktigaste för mig, en filhanterare :) där jag kommer åt mitt sdkort. Tangentbordet är en dröm och snabbheten i mobilen jämfört med många andra mobiler är förvånadsvärt bra. Visst, den är bara på 800 Mhz men för mig räcker det gott och väl. Spelar inga avancerade spel ändå, mail och surf är det jag håller på med mest. Denna telefon kommer jag ha väldigt länge och upptäcker nya saker varje dag.

Björn

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Välkommen till klubben! Älskar min Z också och kan inte se mig med någon annan mobil innan det kommer någon annan med liknande tangentbord.

Om du någonsin tycker den börjar kännas seg så är det bara du rootar och överklockar då den går att klocka stabilt till 1.5Ghz. Men klockning behövs sällan (i alla fall så mycket) om man inte spelar krävande spel.

3. WaspWorld

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Håller mig borta från root och sånt :) inget jag behöver.

Björn

4. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Ah, så kände vi alla i början ;)

Men skämt åsido så är det verkligen inget som behövs i början. Hade min telefon i ca 6 månader innan jag rootade den och det som fick mig att göra det var att jag tröttnade på internminnet i Desiren. Nu i efterhand så ångrar jag mig såklart inte, öppnas en helt ny värld när man väl gör det.

Njut av din telefon som den är nu och hittar du en anledning att roota så finns alltid möjligheten att göra det.

5. kenkarniff

kenkarniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kommer nog också att ruttna på åäö buggen, viss slöhet i sense och bluetooth buggar till slut :) Har haft min Z sedan den släpptes i höstas (tror jag det var). Rootade och lade in Cyanogenmod förra veckan och det är helt otroligt mycket bättre.

Några problem i stock romen:
    Att få åäö som gemener fungerar som det ska i alla appar vilket HTC var helt inkapabla att fixa, även i senaste uppdateringen
    Hastigheten, helt galet mycket snabbare. Samt att man kan kan överklocka upp till 1,5Ghz (auto vid behov) gör skillnad.
    Hade problem med bluetooth till mig bilstereo innan, nu fungerar det hela tiden och åäö i adressboken i bilen ser korrekt ut istället för fem skräptecken ersatt med varje svenskt tecken.
    Betteritiden har blivit bättre
    Man kan väcka mobilen genom att låsa upp genom att trycka på styrpaden istället för power knappen vilket iaf irriterade mig innan.

Men några htc sense grejer saknade faktiskt direkt, tex kalender widgeten och dialern. Men dem två sakerna fanns det appar för, Dialer One och Pure Calendar.

Ofta använder jag den också till att jobba med, med ett terminalfönster som inte täcks av ett virtuellt tangentbord över halva skärmen :) Håller med om att det är en mycket bra mobil, nog den bästa jag har haft hittils.

6. WaspWorld

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Mycket bra och utförlig förklaring om root. Det enda som klingar fel i mig är hur batteritiden kan bli bättre om man överklockar, hur är det möjligt? Drar inte processorn mer ström då?

Tack,

Björn

7. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo den drar mer ström när man överklockar. Jag kör min på 1,2 Ghz och då är den bra avvägd mellan prestanda och batteritid. Men visst, batteritiden blir bättre med root om man bara kör stock 800 Mhz.

8. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Om man överklockar så drar den givetvis mer ström under användning. Men... det som avväger det hela är att när man har root så kan man nyttja screen-off profiler. Med det menas att när skärmen på telefonen är avstängd så klockas luren ner automatiskt till den lägsta klockfrekvensen som är 245Mhz. Denna går att ändra själv vid behov. Vissa romar har screen-off profil inbyggd, andra måste man använda app till för att över/underklocka.

Så det är stand-by tiden som går att få otroligt mycket bättre när man har rootat.

9. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Och? Jag kör standard och enligt CPU Spy så har min DZ, sedan sista omstart, tillbringat 32 % i Deep Sleep, 59 % med 245 MHz, och bara 1 % respektive 6 % med 768 och 806 MHz.

De sista 2 %? Ingen aning.

10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Då är det annat som gör batteri tiden bättre också. För även om min stock var 245Mhz när skärmen var av så drog den inte i närheten så lite batteri som den gör nu. För helt klart är att den går att få mycket bättre efter root och det är just i stand-by läge som batteri tiden förbättras markant.

En "bra" natt drar min Z ca. 3% batteri på 8 timmar. Från att verkligen behöva ladda min mobil varje dag (stock) så kan jag nu använda den utan problem i 2 fulla dagar utan att behöva ladda. Då har jag den också konstant klockad till 1.1Ghz vid användning.

Last edited: 10 aug 2011
  11. Dracoth

Dracoth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

från 800mhz till ca 1.2 ghz krävs oftast inte högre volt än stock och gör inge märkbar negativ inverkan på batteritiden. (Väldigt få % i enstaka fall)

Apropå bättre batteritid så kanske bloatware eller systemappar som inte behövs har kanske filtrerats bort med custom ROM och slipper sitta där & ta juice i onödan.

Vissa ROM har custom kernel lr scripts som hanterar clock, RAM-fördelningen etc och kan påverka batteritiden. (För att försöka få så bra batteritid som möjligt doh)

12. WaspWorld

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vad exakt är det för HTC sense saker som försvinner?

Mvh

Björn

13. Nitram

Nitram Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

allt...

14. kenkarniff

kenkarniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja precis som tidigare person skrev så försvinner allt som har med htc att göra. Såg att det fanns en artikel på wikipedia där allt är uppstolpat: HTC Sense - Wikipedia, the free encyclopedia

Det är värt att tänka på att för alla dessa småprogram och widgets finns alltid likvärdiga ersättare oftast gratis via market. Alternativt att det finns en originalversion som följer med som är minst lika bra, tex kalender appen.