Fråga: Ringa billigt till svensk telefon i Indien?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av noscy92, 28 dec 2011.

1. noscy92

noscy92 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!
    Min flickvän åker till Indien imorgon och hon har tyvärr lämnat in sin Htc telefon på lagning så hon har en gammal Sony mobil.. Hur kan jag nå henne som billigast?
    har kollat runt lite på t ex:
    Actionvoip- förstår inte om hon också måste ha den appen?
    OO - Phone- Likadant där, behöver hon ha samma app för det är ju tyvärr ej möjligt...
    Skype- Ja samma fråga där...
    VoipCheapGlobal- Självklart samma fråga på denna
    Viber- vi har testat de i Sverige men kass sändning

Ja så min fråga är: måste hon ha samma app om jag ska kunna ringa och smsa henne från någon av dessa?
    Och rekomenderar ni någon? Har någon testat någon av dessa?
    Tack på förhand!

2. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har inget svar på din fråga. Men du får nog mer svar om du ställer frågan i allmänna delen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    som sagt, prova att ställa frågan här... större chans att du får svar när fler kan se det, nu när det inte är Samsung specifikt...
    :)

4. tysonayt

tysonayt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Skype fungerar ju fint att ringa till vanliga telefoner dock vet jag inte vad det skulle kosta. Men det är bara att ladda lite pengar på ditt skypekonto och sedan ringa hennes vanliga nummer.

5. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Vet inte hur mycket ni hade tänkt prata men via skype kostar det 65öre minuten att ringa till indien, så tanka in 100Kr på ditt skypekonto, hon köper ett lokalt simkort när hon kommer fram och så kan du ringa henne via skype.

Det kanske finns någon VoIP leverantör som gör det billigare men har kollat dom som jag använder (sipgate, voipcheap, cellip) men alla är dyrare än skype.

Sen tror jag ändå att ringa med skype till hennes mobil är bästa lösningen, vet inte hur bra mobil data är i indien men skulle hon köra t.ex. med skype klienten eller någon app så gissar jag på att kvaliten inte direkt kommer vara den bästa.

Det blir förstås ännu billigare om du ringer (fortfarande via skype) till hennes hotel eller liknande om det finns en telefon där.

---

En annan sak du kan göra om du vill att det ska gå att ringa henne på det vanliga svenska mobilnummret är att skaffa ett skype-in nummer. Det kostar ca. 150Kr för tre månader. Det du gör är att du skaffar ett svenskt skype-in nummer, laddar in lite pengar (t.ex. 100Kr) på skype kontot, vidarekopplar alla samtal till hennes svenska mobil till skype-in nummret, sen vidarekopplar alla samtal till skype-in nummret till hennes indiska mobilnummer.

Varje samtal till hennes mobil kostar då vidarekoppling i sverige (antar att detta inte är mycket alls då skype-in nummer är vanliga "hemnummer"), sen vidarekoppling via skype till hennes indiska mobilnummer, som är 65öre minuten.

Du får väga hur länge hon ska vara borta, hur viktigt det är att det går att ringa henne på hennes svenska nummer och vad den mest prisvärda lösningen är, men som sagt, jag rekommenderar att du håller dig borta från appar då jag gissar (kan ha fel eftersom jag inte varit i indien på typ 6 år) att mobildata är riktigt kasst där.

Last edited: 29 dec 2011
  6. noscy92

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha okej, men så att om jag använder skype kan jag ringa hennes "indiska kontankort" utan att hon behöver ha något internet eller skype appen? Utan det räcker att jag har skype appen?

7. noscy92

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar! Ja jag borde lägga den där.., men stod typ att jag inte fick lov att göra en tråd där..:S

8. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Precis, när hon landar köper hon ett kontantkort och emailar dig hennes nummer (eller SMS eller något), sen laddar du in lite pengar på ditt skypekonto, sen är det bara att ringa till hennes indiska nummer via skypeappen på din dator eller mobil, och det kostar alltså 65öre minuten.

Hon behöver inte ha någon datatrafik överhuvudtaget, och hon behöver inte heller någon app.

Last edited: 29 dec 2011
  9. sethakan

sethakan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag köpte för några år sedan en grej på pressbyrån. Det kostade 100kr och så fick man typ en hiskeligt massa minuter, man fick bara en lång kvittoremsa ur kassan där det stod ett nummer samt en kod. Jag hade tjej i Hong Kong då och kunde ringa henne närsom direkt från mobilen, det kostade som att ringa i sverige + att minuterna tickade. Så få henne att köpa ett indiskt kontantkort och så ringer du henne.

Var i Thailand över jul och körde Viber, sjukt bra om man har WiFi. Är det ett dåligt WiFi så släpar det lite men ljudkvaliten var grym.