Ringa testsamtal till 112?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 5 jun 2012.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 160
    Mottagna gillanden:
    3 144

    MINA ENHETER

    På vissa mjukvaror till Galaxy Nexus på XDA så verkar man av någon skum anledning inte kunna ringa larmcentralen. Denna bug verkar finnas i CM9 för många och de kan inte bara sådär veta om den har blivit fixad.

    Vissa skrev att det är okej att ringa larmcentralen och informera dem att det är ett testsamtal. Vissa skrev att man kan ljuga ihop att man är en teletekniker som utför ett testsamtal för att se om alla telefoner är kapabla att ringa larmcentralen.

    Vet ni om detta är okej i Sverige? Jag har inte tänkt ringa dit och testa, men jag bara undrar rent generellt om man får det eller om det endast är för riktiga nödsamtal? Finns det någon lag som bestrider/stödjer detta?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 911
    Mottagna gillanden:
    2 217

    MINA ENHETER

  3. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    tror att du inte får det. för det tar upp tid för dem så andra som behöver hjälp får vänta... därför man inte ska bussringa heller!
     
  4. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Nä, det låter märkligt att man skulle få göra det. :ehm:
     
  5. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Men man måste väll få reda på att man kan komma fram om man är i nöd? Förstår också att det tar upp tid som kan hjälpa folk i riktig nöd.

    Men det är ju viktigt att veta att det fungerar.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 911
    Mottagna gillanden:
    2 217

    MINA ENHETER

    Det bör räcka med att de som faktiskt sköter telefonnäten provringer. Vi övriga gör bäst i att inte störa.
     
  7. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    "Missbruk av larmanordning" skulle nog det falla under om man ringde 112 för att testa för att se om det fungerar.

    Det kan kan nog kännas viktigt för den enskilde att få vetskap om "det fungerar", men varken 112 eller operatörsnäten har oändliga resurser och för folk som befinner sig i nöd är sekunder många gånger avgörande.

    Det är nog tillverkarens "ansvar" att testa om telefonen kan ringa nödnummer på lämpligt sätt under kontrollerade former, och sedan göra ev korrigeringar eller gå ut med varningar om brister i funktion.

    Det är orimligt som privatperson att trycka på alla brandlarmsknappar, dra i nödbromsar, sjösätta livbåtar, tömma brandsläckare, aktivera sprinklersystem etc "för att se om det fungerar" ..

    Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
     
  8. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 342
    Mottagna gillanden:
    354
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Går förmodligen under denna delen:
    Citat från sosalarm.se
    Eller skicka dom ett mail och fråga hur du ska göra:
    http://www.sosalarm.se/sv/Kontakt/Kundsupport/