Problem: Ringa via bluetooth i bil

Diskussion i 'Google Pixel 7a' startad av salle74, 19 jul 2023.

1. salle74

salle74 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Har fått problem att ringa kontakter via bilens (kia sorento & vw caddy) interface. Om jag väljer en kontakt att ringa så blir det ett felmeddelande att upprigning misslyckades och så visas bifogad bild i telefonens display. Problemet är att jag redan valt vilket nummer som vald kontakt ska ringas upp på och jag kan inte välja i denna rutan då bägge valen är dimmade. Det enda jag kan välja är bocken vilket hjälper lite om man inte kan välja nummer. Det är dock inga problem att ringa kontakter via telefonen. Har tagit bort och anslutit igen i bägge bilarna utan att detta hjälpt. Även provat att ta bort kontakten, lägga till igen ställa in upprignings sim men detta hjälper inte heller. Vad kan vara problemet?

Bifogade filer:

2. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Låter som att du ringer via favoriter i bilens gränssnitt, så frågan är om du har tagit bort och lagt till kontakten där för att se om det gör skillnad, eller om du bara har tagit bort kontakten i telefonens kontaktlista?

Jag har haft samma problem som dig men med Android Auto och den enda workarounden jag hittade var att hoppa in i inställningar på telefonen och välja att föredra jobb eller privat för samtalen. Förstår att det inte är det du önskar, men jag vet tyvärr inget annat sätt.

3. salle74

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Det stämmer, ringer via favoriter. Har tagit bort både i bilen och telefonen men samma problem. Problemet är att jag redan valt vilket nummer telefonen ska ringa ifrån per kontakt. Kan ju testa att välja samma nummer för alla kontakter om det var det du menade? Jag har valt per kontakt vilket nummer som ska användas.

4. salle74

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Det märkliga är att det fungerat innan så det måste vara en uppdatering som fuckat till det.

5. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Så har det varit i åratal, ställ in i kontakten vilket sim-kort som ska användas för just den kontakten. Du har ju också det valet i den pop-up du ser, kom ihåg... Så kommer den komma ihåg det nästa gång.

Eller ställ in i telefonen vilket sim-kort som ska användas som default för samtal.

Fungerar det inte ändå kan du börja med att rensa data för telefon-appen och börja felsöka.

matssoderstrom gillar detta.
  6. salle74

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Så, då har jag felsökt dock ej funnit lösning. Inga problem att ringa från telefonen om man väljer kontakt i telefonen, inga problem att ringa när man väljer kontakt i android autos gränssnitt men om jag väljer kontakt i bilens egna gränssnitt då uppstår felet med att "bilen" inte vet vilket simkort man ska ringa från, Även om detta är valt per kontakt eller i telefonen över lag. Detta har fungerat innan så det måste vara något i android som ställer till det. Har även återställt telefonen men problemet fortsätter. Någon som har någon tanke om vad det kan vara som knasar?

7. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Tagit bort synkroniseringen för kontakter och lagt till igen?

Iom att det är kontakten i bilen du ringer så finns inte informationen om vilket sim som ska användas kvar. Vilket är ganska naturligt.

Herrn gillar detta.
  8. salle74

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Japp, allt återställt och återkopplat men samma fel