ringer upp automatiskt

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av olavbolaski, 1 feb 2011.

1. olavbolaski

olavbolaski Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min sambos GalaxyS har de senaste veckorna, ett tiotal gånger fått för sig att ringa upp diverse nummer automatiskt! Det är egentligen inga telefonnummer, bara ett tiosiffrigt nummer som inte börjar på nolla! Så samtalstiden för dessa nummer är då 0 minuter och 0 sekunder. Skitskumt!
    Nån som råkat ut för detta eller känner till fenomenet?

2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Har hon installerat några konstiga program som kan ligga bakom?

3. olavbolaski

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kollade igenom rättigheterna till alla apparna som är installerade och de enda apparna som har tillstånd till att ringa är "launcherpro" och "vem ringde"! Att "vem ringde" har den rättigheten kan jag förstå men inte varför "launcherpro" har det... Men å andra sidan så är ju launcherpro ett väldigt känt program så jag tror inte att det ligger bakom heller!! Flera appar har ju tillstånd att "läsa telefonstatus", men det är ju inte samma sak... Hur som helst så är det skitskumt!
    Om ingen kan ge mig ett tips på vad det kan vara så får man väl göra en factory reset...

4. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Har tyvärr ingen idé om vad det kan vara. Men launcher pro har den rättigheten för att man kan skapa genvägar som ringer upp folk på sin hemskärm.

Appar med tillgång till root kan ringa (och göra annat) utan att rättigheten specifikt är angiven.

5. olavbolaski

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gäller det även fast luren är o-rootad??

6. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Att en app har tillgång till root har egentligen inget att göra med ifall luren är rootad eller inte rootad att göra. System-appar (som inställningar tillexempel) har ALLTID tillgång till root för att kunna ställa in saker och ting. Normalt sett kan inte appar du laddar ner göra saker som kräver rootprivilegier, det är enbart där rootning kommer in i bilden; du öppnar helt enkelt möjligheten för att låta andra appar än de som telefontillverkaren lagt in att få tillgång till rootfunktioner.

Så svaret på din fråga är alltså ja. Om en app har tillgång till root, kan den göra rootfunktioner oavsett om luren är rootad eller inte men det räcker inte med att den *vill ha* root (vilket gäller alla "snälla" appar som kräver rootad telefon).

Rent praktiskt är det fullt möjligt för vilken app som helst att använda sig av något av de säkerhetshål som finns i Android och på det viset skaffa sig rootprivilegier på en ej rootad telefon. Jag vet dock ingen app som faktiskt exploaterat det.