Rita på foto

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Daggmask, 9 jun 2024.

1. Daggmask

Daggmask Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Klåfingrade utvecklare verkar ha strulat till det igen vid senaste uppdateringen av Android på min S22 Ultra. Det går inte längre att rita på en bild och spara, utan när du markerar att du vill rita tas en skärmkopia av bilden som man får rita på. Kopian har inte ens samma omfång som originalet, utan tar med sig skärm fältet över och under så du måste redigera storleken på nytt. När man sen har ritat och trycker Spara så sparas inte den i Foto utan i Galleri. Väldigt irriterande.

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 256
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Från vilket läge redigerar du?
    Tänker att om du öppnar bilden i google foto borde ju bilden även sparas där.

Edit: Testade precis och det fungerade utan problem att rita på bilden och sedan spara en kopia av endast bilden, dvs ingen skärm dump. Öppnade bilden i google foto och redigerade bilden där, kopian syntes sedan också i google foto.

Kristy gillar detta.
  3. Daggmask

Mottagna gillanden:
    1
    Jag undviker Google photo eftersom jag vill undvika dubbel lagring och avgifter från Google. Jag öppnar i Photo appen på Samsung Galaxy S22 Ultra. Den har ändrats i senaste uppdateringen och det är det jag syftar på. Annars har jag sync med One Drive där jag också kan redigera foton. Men mitt inlägg syftade på Samsungs egen foto app.

4. cjb

Mottagna gillanden:
    1 256
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Vilken menar du med Photo appen?
    Är det kamera appen eller galleri appen?

Visserligen har jag en S23+ men jag har nu testat redigera och rita på en bild både genom galleri appen och kamera appen, båda funkar utan problem och skapar en kopia eller om man väljer att spara som original.

Kristy gillar detta.
  5. Daggmask

Mottagna gillanden:
    1
    I min version finns numera bara ett sätt att skriva på foton och det är genom att trycka på pen ikonen nere till vänster. Gör man det tas det en skärmdump av bilden där man får skriva. Detta gäller både kamera appen och Galleri. Det finns inte längre möjlighet att skriva på originalet så som det gjorde förut. Överhuvud taget tycker jag varje uppdatering blir till det sämre. För några år sen kunde man rita på original och välja om man vill spara det som original eller som kopia. Samsung har även lyckats att röra till det med bildhistorik. Nu kan jag bara se ett begränsat antal bilder i Foto appen, medan hela foto historien är flyttat till Galleri där det blandas med skärmdumpar, kopior mm. Det har blivit mycket mera ologisk och rörigt.

6. cjb

Mottagna gillanden:
    1 256
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Tycker det verkar lite konstigt eftersom vi borde ha samma version på apparna.
    Har du testat att rensa cache efter uppdateringen?
    Börja med de specifika apparna och om det inte hjälper så testa rensa cache partitionen via recovery.
    För mig låter det som något strular med din telefon och inte något som är generellt.