Problem: Roaming aktiverat eller inte?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av mekanismen, 12 feb 2012.

1. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Varje gång jag startar luren och skriver in PIN-koden så får jag nåt slags felmeddelande angående roaming i statusbaren. Det står nåt i stil med
    "Roaming
    Du förlorade dataanslutningen eftersom du lämnade ditt hemnätverk utan att aktivera roaming."

Gör alla telefoner såhär?

Har även varit med om att anslutningen dör (har gjort tråd angående det tidigare) och då kan det efter ett tag dyka upp ett R över täckningsmätarsaken, detta trots att jag aldrig har roaming aktiverat.

2. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Varningen dyker upp för mig också tills den anslutit ordentligt.

när du har R ovanför staplarna innebär det att du "roamar" <- svengelska.

3. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Då var den saken biff, tack!

Är det någon bugg för mig då? För jag har det verkligen aldrig aktiverat, och vid de tillfällen som det här har hänt så har min 3G-anslutning varit totalt död. Har bara kunnat skicka SMS och ringa.

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Se till att du har radion XXKK6 eller senare eftersom du kör en ROM baserad på en senare version än 4.0.1.

5. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Konstigt nog så har jag fått problemet både med XXKL1 och XXKK6; det började när jag hade XXKL1, så jag flashade XXKK6 för att se om det skulle göra någon skillnad. Det gjorde det inte, så nu är jag tillbaka på XXKL1. Har även beställt ett nytt SIM som borde komma inom ett par dagar.

Det märkliga är att det första riktiga 3G-droppet hände totalt slumpmässigt en morgon på tunnelbanan. Så vitt jag vet hade jag inte ändrat någonting alls precis innan.

Har hur som helst slagit av hotplug nu, för att se om det kan vara den som spökar. Har läst om folk som tror sig tycka att den pajar deras täckning, hur som helst så skadar det inte att försöka.

6. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Pajar täckningen vet jag inte.. Men jag har upplevt på vissa av Francos kernelversioner att funktionen gjort att radion dör i sleep.

7. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Det kan säkert vara precis det den gör... Täckningen i sig är i stort sett alltid perfekt, det är bara att 3G-mottagningen helt dör.

8. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Som en liten uppdatering kan jag säga att jag bytte från Tele2 till Telenor i tisdags och har inte stött på det här problemet sen dess. Hade även full täckning på HDSPA under en hel tågresa mellan Stockholm och Linköping idag, så det känns nästan som att det antingen var SIM-kortet eller Tele2 som var boven. Peppar peppar.

Tack för all hjälp ändå! :)