Roaming i 3's nät Sverige-Danmark

Discussion in 'Allmänt' started by jokoloko, Oct 11, 2009.

1. jokoloko

jokoloko Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan allihopa!

Jag är en supernöjd Android användare sedan igår, då jag införskaffade en ny HTC Hero.
    Till att börja med vill jag bara säga: WOW, vilken grymt skön lur, och vad glad jag är att vara Android användare nu :)

Nu till min fråga:
    Jag bor i Malmö, men jobbar i Köpenhamn, så pendlar ganska frekvent. Då 3, som enda operatör såvitt jag vet, som är min operatör, kör gemensamt nät i Sverige och Danmark, innebär det att så länge jag är uppkopplad mot 3s nät i danmark sä gäller samma minut/sms/internet kostnader som om jag satt hemma i soffan. Så, vad jag skulle behöva, är ett sätt att "låsa" min roaming till att bara använda 3s nät i danmark, vilket naturligtvis inte sker per automatik då jag helt plötsligt kan vara kopplad mot TDC, eller sonofon eller till o med danska Telia, och då blir det helt plötsligt extrema roamingkostnader.
    Hoppas det finns en app som kan lösa detta!

2. freddykr

freddykr Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Behövs ingen app, under settings -> wireless ctrl -> mobile netw settings har du data roaming av eller på.

3. Olfaktorius

Olfaktorius Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

ja men det hjälper tyvärr inte att göra de inställningarna (pendlar själv också till danmark) Telefonen uppfattar 3's nät i danmark som roaming.

4. jokoloko

MINA ENHETER

Hej,

Du har möjligtvis missförstått min fråga. Att välja om roaming ska vara av eller på vad gäller data är inget svårt, men jag vill kunna välja att roamingen är på ENDAST i 3's danska nät, inte nåt av dom andra, eller att ha möjöigheten att låsa telefonen på nåt sätt så att den enbart använder sig av 3's nät i danmark på liknande sätt den gör det i sverige.

5. jako

jako Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, en mycket interessant fråga som jag har också undrat över. Har försökt stänga av roaming i områden där telefonen brukar slå över till TDC eller nåt annat dyrt, men ingen bra lösning förstås.

6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Hur är det med operatörslåsta telefoner? De roamar väl utomlands ändå? Annars hade man ju säkert kunnat lösa det på ett sådant sätt.

7. jokoloko

MINA ENHETER

Att telefonen är operatörslåst eller ej har ingen som helst betydelse för roaming, dessutom så kan du inte få en Hero operatörslåst till 3, då dom inte säljer den.
    Men som till exempel 3's mobila bredbands stickor, om man använder en sån i danmark, så använder den BARA 3's danska nät, så den är ju på nåt sätt låst så, så man borde kunna göra detsamma med en telefon.

8. ralleballe

ralleballe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ring kundservice och kolla om dom kan lösa det?

9. Benost

Benost Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man som jag har Telenor som operatör så finns det en funktion i simkortet som styr de roamingoperatörer de har avtal med, men man kan göra en manuell sökning precis som om du är i hemmanätet o låsa på den operatören du vill, det ska vara en standard. Däremot om du jokoloko får TDC så har telefonen säkert ingen täckning mot 3:s nät. Så det kanske är lika illa. Jag har inte kollat det själv på min Hero men det kan ju vara värt att testa.

10. jokoloko

MINA ENHETER

Som standard kopplar den mot 3's nät i Danmark också, och det är egentligen inte problemet, utan som du säger att om ja tappar täckningen (vilket händer) så går den in på ett annat nät, och den "hittar" inte tillbaka till 3's nät automatiskt om man inte tappar täckningen på det andra nätet också.

Visst kan man gå in och ändra vilket nät man vill ha manuellt, och det fungerar, men då ska jag göra det två gånger om dan varje dag, en gång när jag åker till jobb, och en gång när jag åker hem.

Vad jag eftersträvar är helt enkelt en app eller liknande som kan låta mig välja vilket nät den ska använda om jag roamar, och på så sätt kunna begränsa vilka nät telefonen faktiskt letar efter när jag roamar, och bara koppla mot dom jag angivit.

11. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Jag är i samma sits som dig jokoloko. Jag väljer nät manuellt när jag åker över bron och sen väljer jag tillbaka på vägen hem.

Men som du säger det innebär ju att man ibland tappar täckningen och har inget nät alls (precis som i Sverige) fast man egentligen kanske skulle kunna haft tillfällig täckning med Sonofon eller nåt.

Men en liten app som bara togglade av roaming data om ett visst nät inte var valt och sen togglade på det igen om det förutbestämda nätet blev valt igen skulle ju vara klurigt. Kanske ett litet projekt att fila på. :-)

12. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

@jokoloko: Det var precis så som du beskrev ang "stickan" som jag tänkte att man borde kunna få telefonen att göra med en app. och om en operatörslåst telefon (vilken som helst alltså) klarar det så måste ju möjligheten finnas att få Android att simulera det.

Om ni stänger av roaming då, ser telefonen danska 3 som samma som svenska eller kommer ni inte in på nätet i Danmark alls då?

13. jokoloko

MINA ENHETER

Jag tror vi pratar om två olika saker.
    Att stänga av roamingen, med det menar jag såklart stänga av data trafiken när man roamar, för om man stänger av roamingen helt så kan man inte ens ringa/smsa från Danmark, då även om det är 3's nät, ses som roaming.

Så jag kanske ska förtydliga det hela lite:
    Det är inte ROAMING jag vill kunna stänga av, utan jag vill kunna styra den inställningen som tillåter data när man Roamar, beroende på vilket nät man roamar i. Så om jag roamar i 3's nät, så skall data vid roaming aktiveras, men alla andra nät jag roamar i skall det stängas av.

14. Benost

Benost Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror inte att det riktigt följer standarden att göra en app som du kan manipulera att låsa till ett visst nät, i så fall hade det nog redan gjorts, finns ju en massa regler i GSM-A o andra institutioner som man måste följa. Men frågan är ju fri.

15. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Borde inte vara så svårt att övervaka om det är HSPA eller inte. Detta borde räcka för att ändra APN-inställningarna så att paketdata inte är möjligt längre...