Roaming, liten varning

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by Johnny, May 30, 2011.

1. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hallå

Tänkte dela med mig av min erfarenhet med sgs2 utomlands då jag är i new york just nu, och jag råkade ut redan första natten att telefonen kopplade upp sig mot datanätet och synkade hela natten, trots att jag bockat ur roaming. Det är nån app som ställer om den lite då och då när man gör nån visst grej, har inte lyckats identifiera exakt vad eller vilken app som gör detta.

Dock löste jag problemet genom att stänga va "datapaket" helt, då blir det roaming för datatrafik men den kommer inte ut på mobilnätet.

Är det nån mer som råkat ut för samma sak med sin sgs2 utomlands?

2. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det kommer att bli dyrt! I USA kostar det cirka 150:-/MB, varierar något mellan operatörerna men ungefär.

3. Castigation

Castigation Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bor nere i Skåne och ganska ofta så roamar min telefon in på det danska 3 nätet, men jag har aldrig haft det här problemet. Så det är nog som du säger, någon app som gör det. Får hålla koll på det där så man inte får en otrevlig överraskning.

4. NalleN

NalleN Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Är i Danmark varje dag men inte upplevt det problemet.
    Dock har Dankar roamning avtal med Tre.
    Dock måste jag se till att ställa den så den utnytjar ENBART 3G nätet.
    Kör jag automatisk så kan den ta nån annan operatörs nät och det kan bli smådyrt.

5. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Tack för varningen! Jag ska till Japan två veckor i juli, och datatrafik (för Tele2 i Japan) kostar 147 kronor/MB, så jag vill verkligen inte att den ska ut på nätet och slösa pengar... Blir väl att man stänger av Datapaket och hoppas att den sköter sig.

6. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det bör räcka med bara datapaket.

Jag märkte när jag skickade hem ett sms till min mamma så aktiverades roaming, antar att det räknas som "data" av nån konstig anledning. Men det verkar som flera appar kan bocka i roaming. Och ändå gjorde jag en full wipe av luren innan jag åkte och har bara en handfull appar mot vad jag har annars.

Men sen jag stängde av datapaket så höll den sig lugn och fin med 3g/edge. Min flickvän surfade fram nån address och checkade in ett par ggr på fejjan, och fick sen sms av telia att hon förbrukat 600kr datatrafik :O, my god vilka löjliga priser.

7. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Bra att veta. Åker till Berlin i övermorgon, och även om datatrafiken där "bara" kostar 25 kr/mb så är det inte aktuellt att använda. :P

8. Djoa

Djoa Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8
    ROM:
    Stock
    Tycker att det känns säkrast att radera några bokstäver i apn-inställningarna när jag är utomlands.

9. newberg

newberg Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag pendlar också Malmö - Köpenhamn varje dag och har Tre som operatör. Som jag fattar det kan deninte byta nätverksoperatör hur som helst när man redan valt en? Gå in på Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mobila nätverk -> Nätverksoperatörer.

Här kommer ju nu ett informationsfönster: "Det går inte att söka efter nätverk när datatjänsten har aktiverats..." vilket borde innebära att den inte kan byta operatör förens du slagit av "datatjänsten".

10. Erer

Erer Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

gör som jag istället grabbar...;) litar inte på nån lur eller mjukvara... lämna luren hemma o ta nån skit lur som ni vet att den sköter sig.. ni ska ändå bara ringa o messa med luren utomlands,, ej använda nån app eller surfa.. byter lur tom när jag ska bara på en finladskryssning..

11. stefancrs

stefancrs Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Starbucks (free wifi) och Google Maps, tripadvisor och yelp är iofs oerhört trevligt i NYC... :)

12. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    * Japanskt lexikon (offline-lexikon)
    * Kamera (för video - min systemkamera tar stillbilder i 10MP, men kan inte filma)
    * Google Maps (har cashat åtminstone 40-50MB kartor där jag kommer vara i Japan)
    * Möjlighet att skriva ner anteckningar
    * Komma åt kalendern
    * Klocka och alarm (har inte använt armbandsur på säkert 10 år)
    * Mp3
    * (Möjligen spela nå't spel, men det är en bisak)

Se'n kan det förstås eventuellt finnas möjlighet till WiFi, där man kan kolla mail, Swedroid, med mera...

Näpp, telefonen får nog allt följa med till Japan. ;)

13. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Roaming avkänningen är känt dålig i android. Samma sak med min Hero - den slutade indikera roaming under natten och började synka. Men det är ju bara att stänga av datatrafiken så är det ju lungt.

14. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det är ju bara att köra med en switch. Jag har widgetsoid och den har aldrig råkat koppla upp sig av misstag på datasurfet.
    Eller bara stänga av under inställningar fast jag gillar att ha en switch på en hemskärm så jag ser OM den skulle gå igång..

Sen stänger man väl av sync/bakgrundsdata.

15. Phjodor

Phjodor Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har samma problem. Är i Norge just nu och det verkar som den får för sig att dra igång roaming efter jag har vart ansluten till ett wifi nät. Även verkar det som uppdaterings checken som görs direkt efter uppstart även hoppar ut på mobilnätet och kollar läget och samtidigt bockar av roaming saken.

16. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Värst vad alla verkar ha problem med sin roaming på SGS2. Aldrig upplevt detta. Precis kommit hem från en vecka i Budapest och där skötte sig telefonen precis som JAG ställt in den till att göra. Dvs stängt av mobildata och sett till att den inte har rätt att roama. Cachade lite kartor innan jag åkte och det funkade ju klockrent. Anslöt till lite wifi-nät då och då, men det var inget som fuckade upp inställningarna. Inte heller började den synka hejvilt när jag startade om den.

Så min gissning är väl att ni, om ni ursäktar mig, har gjort något fel förmodligen. ;) Ladda ner apndroid eller liknande program som döper om er apn så är ni ju helt safe om ni inte litar på era inställningar.

17. _chrille_

_chrille_ Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

18. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det här sagts innan av andra men jag säger det igen: stäng av datatrafiken när ni är utomlands, tokenkelt att göra från powerknapps-menyn (långt tryck på power-knappen) ! Roaming-inställning behöver man inte bry sig om.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

wannebe likes this.
  19. wannebe

wannebe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

oj det där verkar smidigt.. ska till New York i höst och blev lite orolig för det där med 150 kr/mb.. har ju 3 barn med varsin "smartphone" och en lite oteknisk fru med ännu en. Men detta var ju så enkelt att även dom borde fixa det :) Smidigt att wifi funkade ändå ..

så tack för tipset!

20. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Var i Grekland en vecka, stängde av datatrafiken och telefonen kopplade aldrig upp sig (förutom när det fanns wifi).

Ta en titt på datacounter innan ni sticker och kom ihåg siffran så är det enkelt att kolla om man blir lite nojjig under resan.