Jag köpte också en sån nyligen efter tips från kollegor som köpt den och blivit positivt överraskade. Jag har trösklar som jag bedömer som normalhöga och den har inga problem med det. För det priset (2190kr) som är just nu på
Kjell där man dessutom får en Nest Mini på köpet tyckte jag det lät för bra för att vara sant men den gör faktiskt ett riktigt bra jobb. Har några gamla Neato-robotar sen tidigare (med diverse defekter då de är rätt gamla så därför villhövde jag en ny) och städmässigt tycker jag den här verkar göra ett minst lika bra jobb. Kul också med appen då mina gamla robotar är från innan någon kom på att man skulle ha wifi i robotdammsugare.
I tyst läge är den väldigt tyst men varvar upp då och då av någon anledning men i "Strong"-läget låter den en hel del men mina gamla robotar är inte direkt tysta de heller. I tysta läget tar den hand om damm bra men lite tyngre saker som småstenar som följt med skor in och sånt blir kvar. Tänker att man kan köra med tysta läget om man kör den när man är hemma och så kan man dra igång den på "Strong" ibland när man vet att man ska vara borta i en timme eller mer.
Hursomhelst, för de pengarna är jag fortfarande förundrad över hur bra den fungerar så lite funderar man ju på hur länge den kommer hålla. Sen går det ju typ inte hitta mycket info om vilka som tillverkar den heller. Känns lite som att produktnamnet är specifikt för
Kjell & Co. Misstänker att de är någon lite mer anonym tillverkare som gör dessa och att de säljs under olika namn. Finns t.ex. en modell på Aliexpress som heter Abir X8 som verkar var snarlik denna (men inte exakt lika) som jag misstänker starkt kommer från samma tillverkare.
EDIT: Läste produktbeskrivningen för första gången och fick förklaringen till varför den lever om ibland även på tysta läget "Ökar automatiskt sugkraften över mattor". Nu har jag iofs inga mattor men jag misstänker att den ibland får för sig att den hittat en mattar och då vevar igång fläktmotorn på max en stund. Sen står de att den klarar trösklar på 2cm så har du högre trösklar än så finns det ju en risk att den får problem.
Click to expand...