Röststyrning ringa folk i kontaktboken

Diskussion i 'Galaxy S24/S24+' startad av Christian Johansson, 28 jan 2026 kl 19:31.

1. Christian Johansson

Christian Johansson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S24+
    Hej, är det bara jag som inte kan ringa upp folk med röststyrning eller är det något annat fel? Jag vet att iphoneanvändare kan och har sett andriodtelefonanvändare som också kunnat göra det.

Jag vill kunna använda röststyrningen för att enkelt kunna ringa upp folk i min telefonbok utan att behöva använda händerna, det känns som att mobilen är totalt korkad om den inte ens klarar det.

2. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 707
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Hej :)

Menar du genom att säga; Hej Google ring...?

Använder du Google assistenten eller Gemini på telefonen?

Vad får du för felkod typ?

När jag använde Google assistenten så var det absolut inga problem att ringa genom att ge röstkommando, däremot har Gemini haft enorma problem, den svarade mig i början att det inte gick, fast jag hade alla rätta inställningar och hade givit alla behörigheter som behövdes.

Sedan är Gemini lite lurig, under en lång period har jag inte kunnat säga; ring mamma, utan måste säga "anropa" mamma eller "call" mamma... Men igår började det fungera att säga ring mamma igen :)

Så man måste nog testa lite fram och tillbaka...

3. Christian Johansson

Christian Johansson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S24+
    Jag vet inte, sökte på google assistant i play och "uppdaterade" den men det blir ingen skillnad. När jag håller inne hemknappen (vilket är vad jag vill kunna göra, jag vill inte att den ska lyssna efter röstkommandot "hey google") så kommer en sökruta upp där nere med googlemärket på vänstersidan och tre ikoner där första är mic, andra är en not och tredje är den där ikonen för translate. Men då måste jag ändå trycka på mic-ikonen för att kunna tala. Det behövde man inte förr, alltså för många mobiler sedan på S6 och S10-tiden.

Klickar jag på den ikonen och säger "ring morsan" till exempel så söker den och jag får ett svar som säger "Jag kan inte ringa samtal direkt, men du kan använda Google Assistant eller Gemini AI-appen som visa i bilden för att göra det"

Jag hittar inte i telefoninställningar vart man skulle kunna göra någon ändring för vad som händer när man håller inne hemknappen så att det går att hålla inne och den direkt lyssnar och gör vad jag säger till den att göra.
    Skickade med en bild som visar hur "sökrutan" ser ut när jag håller inne hemknappen:

Bifogade filer:

Last edited: 28 jan 2026 kl 20:52