ROM för "Voda" Magic

Diskussion i 'Magic' startad av bjoli, 9 jul 2009.

1. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Tycker mig bara se trådar om ROMs för nordiska Magic så jag skapar en för oss som kör med Vodafone-lurar.

Det skulle vara intressant att se vad Ni har för erfarenheter av olika ROMs och vad som krånglat, vad som varit bra osv.

Börjar med egna erfarenheter:

Körde ett par dagar med original-rom. Det fungerade bra men när man kan så vill man ju greja lite och det resulterade i en rootning och NK02s ION v4 Full.

NK02 ION (Full):

Den var snabb och det mesta verkade funka ok, men så fort jag försökte mig på något som krävde root så fick jag efter ett tag "force close" på super user.
    Lyckades heller inte se min telefon via bt trots olika inställningar.

Det fanns med ett antal riktigt trevliga program med den releasen.

HTC Hero 1.4

Här hände det grejer! För det första började root-tillgången fungera som den skulle och jag kan nu köra Market Enabler och Tethering m.m. utan problem. Har i ett par dagar surfat enbart med wifi via telefonen :)
    Flash fungerar i webbläsaren, det går att zooma genom att dra fingrar mot eller från varandra osv. Dessutom hittade telefonen alla mina kontakter som fanns sparade på sim-kortet, något som jag inte fick till med nk02s ROM. Det finns flera inställningar som jag inte sett tidigare varav en del verkar vettiga. Grafiken har jag inte sett någon skillnad på men det kanske beror på att jag följde tipset som finns på hemsidan för att öka prestanda innan jag gjorde något mer.

Telefonen är överklockad som default men det räcker inte riktigt till. Det är ofta som det går segt och jag har sett flera Force close som jag inte sett på programmen innan. Dessutom upplever jag att batteriet dras ut fortare, antagligen pga processorns högre hastighet. Med TasKiller så ser jag ofta processer vara igång som jag själv inte startat och som nk02s ROM inte startade. Detta får mig att tro att det finns en massa egenheter i ROMen där telefonen hittar på egna saker.
    Jag föredrar att ha en apparat som är "dum" på så sätt att den inte gör något jag själv inte aktivt bett om.

Eftersom det är så lätt att byta ROM så funderar jag på att prova nk02s ION Lite för att se om root fungerar där, för det går inte att komma ifrån att den ROMen var snabb.

Sådär, nu har jag skrivit ifrån mig lite, kom med ERA tankar och idéer!

Last edited: 9 jul 2009
  2. Suntao

Suntao Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte kommit ur original Romen, eftersom jag inte verkar ha en koppling mellan kommandotolken i Vista och min telefon. Den vill inga "push" commandon....
    Allt jag får från min nya bäste vän kommandotolken är: "... is not recognized as an internal or an external command, operable program or batch."

Vill gärna testa både HTC Hero 1.4 och NK02 Ion..... :(

3. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Aj, aj, det låter ju inget vidare. Jag kör med XP Home SP2 utan bekymmer. Hoppas du får till en lösning.

Ett tillägg till ovan är att svenskt/skandinaviskt tangentbord fungerar utmärkt.

4. ^Magnus^

^Magnus^ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör nk02s ION Lite r3 (har kommigt en r4) på min vodafon-lur. Fungerar klockrent med root. Snabb och pigg ROM. Kan inte annat än rekommendera.

5. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Körde Hero ett tag men gick tillbaka till nk02s igen. I Heron fungerade root-åtkomst helt perfekt men i nk02s så vill det sig inte. Får Force close hela tiden, förutom vid två tillfällen med Market enabler. Tethering som jag körde problemfritt med Hero fungerar inte alls. Mycket skumt. Provar nog Lite senare för att se om det blir skillnad.

6. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Kör nu med Lite-versionen och den verkar fungera helt problemfritt än så länge. Verkar inte alls dra så mycket ström som Hero gjorde.

7. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tänkte bara kolla lite. Har en nyköp vodafone magic och funderar lite på nk02's ION. Vad är det för fördelar med att byta?