(Bild tagen från XJ's XDA tråd för en liten preview för nya användare)
Så ja, lite kortfattat om MIUI.
MIUI är en av de populäraste custom romarna just nu! Baserad på Gingerbread (Just för tillfället 2.3.7 för XJ's och Miuiandroids versioner vad jag vet). Som standard har det ett rätt så iphone lookalike tema, dock så har MIUI en väldigt bra funktion (för er iphone hatare där ute) jämfört med andra roms som Sense och de vanliga AOSP Romsen. Man kan nämligen byta ut i stort sett hela utseendet med ett par korta knapptryck på mobilen eller så laddar du hem en så kallad .mtz fil som innehåller temat. Länkar till det här kommer längre ner i tråden. Enligt mig så upplever jag även telefonen mycket snabbare än när jag kört med Sense roms, dock så finns det inget snabbare än en clean AOSP Google ROM. Ett minus är dock att det för tillfället inte finns en svensk översättning så vi får dras med engelska, dock inget problem enligt mig!
Index
Post 1 - Länkar till roms och Installation guide.
Post 2 - FAQ
Post 3 - Mods, Teman m.m.
Det finns väldigt många olika versioner av MIUI. Här under hamnar de som enligt mig passar bäst för tillfället.
Rom Downloads
MIUI Android, Redefining Android
1.10.21 - MIUI Android ROMs (Scrolla ner till Desire)
MIUI-XJ
1.10.21 - MIUI-XJ ROMs (XDA sida med nerladdnings länkar på första posen)
MIUI.us
1.10.21 - MIUI.us ROMs (Välj HTC sen Desire)
Installations Guide
Först och främst väljer du en av ovanstående versioner. Det skilljer dem inte så mycket åt, men en skillnad är att XJ's version har en version med d2ext script som lägger över både din data och app mapp till sd kortet automatiskt.
Låt oss säga att du väljer MIUI Androids rom.
Då börjar du med att ladda hem .zip filen till din dator. Sen lägger du över den till sd-kortet, enklast är i root mappen (alltså den första du kommer in i när du mountat minneskortet i datorn.
Nu startar du om telefonen och startar upp den i recovery läge (om du inte skickat över filen i recovery. Om du kommer från en annan rom som en Sense rom så får du göra en full wipe, wipe recovery samt en dalvik cache wipe (i CWM recovery ligger dalvik wipe under advanced). Sen flashar du .zip'en som vilken annan rom som helst. Till sist rebootar du.
Beroende på vilken version du valt så får du göra ett av stegen under.
Kod:
[U]Detta steg kan faktiskt skippas fast jag tycker det är ett måste för att få
plats med många appar om du gillar att ha mycket appar.[/U]
Om du nu har valt en a2sd rom så laddar du hem (om du inte redan har det)
Android Terminal Emulator, som du hittar på android market.
Starta upp appen och skriv följade med ett tryck på retur efter
varje ny rad jag skriver
su
a2sd zipalign
a2sd cachesd
De två ovanastående a2sd kommandona kommer du behöva skriva
varje gång du uppdaterar din ROM
Kod:
Om du nu valt XJ's d2ext (DATA2EXT XPART) så startar du bara om telefonen efter
flash så är allt klart. Blir dock inte skrämd av att den startas om två gånger,
det är d2ext scriptet som gör det!
Jag kommer uppdatera den här tråden så fort jag kan när en ny update släpts, som brukar vara varje fredag. Tveka inte att fråga om du har någon fråga! Samt om du vill ha något tillagt, t.ex. ett mod, tema eller någon användbar information!