[ROM][Gingerbread]Okt - 22 - MIUI - XJ's - Miuiandroid - MIUI.us, FAQ - Guide - Mods

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av leolulz, 17 apr 2011.

1. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast

(Bild tagen från XJ's XDA tråd för en liten preview för nya användare)

Så ja, lite kortfattat om MIUI.

MIUI är en av de populäraste custom romarna just nu! Baserad på Gingerbread (Just för tillfället 2.3.7 för XJ's och Miuiandroids versioner vad jag vet). Som standard har det ett rätt så iphone lookalike tema, dock så har MIUI en väldigt bra funktion (för er iphone hatare där ute) jämfört med andra roms som Sense och de vanliga AOSP Romsen. Man kan nämligen byta ut i stort sett hela utseendet med ett par korta knapptryck på mobilen eller så laddar du hem en så kallad .mtz fil som innehåller temat. Länkar till det här kommer längre ner i tråden. Enligt mig så upplever jag även telefonen mycket snabbare än när jag kört med Sense roms, dock så finns det inget snabbare än en clean AOSP Google ROM. Ett minus är dock att det för tillfället inte finns en svensk översättning så vi får dras med engelska, dock inget problem enligt mig!

Index

Post 1 - Länkar till roms och Installation guide.

Post 2 - FAQ

Post 3 - Mods, Teman m.m.

Det finns väldigt många olika versioner av MIUI. Här under hamnar de som enligt mig passar bäst för tillfället.

Rom Downloads

MIUI Android, Redefining Android

1.10.21 - MIUI Android ROMs (Scrolla ner till Desire)

MIUI-XJ

1.10.21 - MIUI-XJ ROMs (XDA sida med nerladdnings länkar på första posen)

MIUI.us

1.10.21 - MIUI.us ROMs (Välj HTC sen Desire)

Installations Guide

Först och främst väljer du en av ovanstående versioner. Det skilljer dem inte så mycket åt, men en skillnad är att XJ's version har en version med d2ext script som lägger över både din data och app mapp till sd kortet automatiskt.

Låt oss säga att du väljer MIUI Androids rom.

Då börjar du med att ladda hem .zip filen till din dator. Sen lägger du över den till sd-kortet, enklast är i root mappen (alltså den första du kommer in i när du mountat minneskortet i datorn.

Nu startar du om telefonen och startar upp den i recovery läge (om du inte skickat över filen i recovery. Om du kommer från en annan rom som en Sense rom så får du göra en full wipe, wipe recovery samt en dalvik cache wipe (i CWM recovery ligger dalvik wipe under advanced). Sen flashar du .zip'en som vilken annan rom som helst. Till sist rebootar du.

Beroende på vilken version du valt så får du göra ett av stegen under.

Kod:
    [U]Detta steg kan faktiskt skippas fast jag tycker det är ett måste för att få
    plats med många appar om du gillar att ha mycket appar.[/U]

Om du nu har valt en a2sd rom så laddar du hem (om du inte redan har det) 
    Android Terminal Emulator, som du hittar på android market.

Starta upp appen och skriv följade med ett tryck på retur efter
    varje ny rad jag skriver

su
    a2sd zipalign
    a2sd cachesd

De två ovanastående a2sd kommandona kommer du behöva skriva
    varje gång du uppdaterar din ROM
    Kod:
    Om du nu valt XJ's d2ext (DATA2EXT XPART) så startar du bara om telefonen efter 
    flash så är allt klart. Blir dock inte skrämd av att den startas om två gånger, 
    det är d2ext scriptet som gör det!
    Jag kommer uppdatera den här tråden så fort jag kan när en ny update släpts, som brukar vara varje fredag. Tveka inte att fråga om du har någon fråga! Samt om du vill ha något tillagt, t.ex. ett mod, tema eller någon användbar information!

Last edited: 22 okt 2011
    noname.olsson och adsa gillar detta.
  2. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    FAQ

Q - Mitt A2SD fungerar inte, vad kan jag göra?
    A - Oftast kan man få det att fungera bara genom att göra en en a2sd ominstallation. Det gör du genom att skriva följande kommandom i en Terminal Emulator (Android Terminal Emulator med ett tryck på retur för varje ny rad här under. När telefonen automatiskt startat om är du klar.

Kod:
    [B]su
    a2sd reinstall[/B]
    Q - Mitt internminne sjunker fortfarande väldigt mycket trots att mitt A2SD fungerar, hur får jag mer utrymme?
    A - Det beror oftast på att du inte flyttat över din cache samt dalvik cache till sd kortet. Det gör du precis som en a2sd ominstallation fast andra kommandon som kommer här under. När telefonen automatiskt startat om är du klar.

Kod:
    [B]su
    a2sd zipalign
    a2sd cachesd[/B]
    Q - Vissa av mina appar ser konstiga ut, vissa syns inte texten förens jag markerat fälten, vissa syns ingeting alls.
    A - Du behöver stänga av kompatibilitet läge för appen. Det gör du genom att gå in i

Kod:
    [B]Settings -> Programs -> Manage Applications ->
    Min app -> Nu trycker du på Turn off i  "Compability mode rutan".[/B]
    Q - Jag kan inte tanka hem apps från market när jag inte är uppkopplad på Wi-Fi, hur fixar jag så att jag kan det?
    A - Du startar appen Downloads. Kolla längst ner på skärmen direkt när du startat Downloads så står det "Download using Wi-Fi". Bocka ur/stäng av det läget så ska du kunna tanka överallt!

Har du någon bra information, eller har jag missat något? Tveka inte att skriva ett svar så hamnar det i denna posten.

Last edited: 1 sept 2011
  3. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Mods

Här under kommer lite olika mods som kan få just din MIUI upplevelse som du vill att den ska vara!

Lite kort om mods till MIUI. Alltid saknat en viss liten funktion som du stört dig på som inte finns som standard i din lur? Pröva då ett av understående mods som passar just dina behov! OBS Vissa av moddsen kan kräva att du "mountar system" manuellt. Det gör du genom att gå in i recovery, trycka på "Mounts and storage". Sen ser du till att det står "unmount" bredvid system, då är system mountad.

Extended Settings Menu - Ett litet mod som ger dig mer kontroll över hur du vill att din notification bar ska se ut. Alltid stört dig på att din operatör står i vänstra hörnet? Eller vill du ha klockan i mitten istället för i högra hörnet? Då passar det här perfekt!

OBS: Det finns tre olika "undermods" till just det här moddet som du kommer se när du ska ladda hem det. Det ena har kvar klockan till höger, ett centrerar klockan (som på screenshotsen) och den sista (ESSwitched) sätter klockan till vänster.

Installations instruktioner: Ladda hem .zip filen och flasha i din recovery. Glöm inte att ta nandroid eller MIUI backup om något skulle gå snett!

[​IMG][​IMG]

Tråd till mer info samt nerladdning!

4-Way Reboot Menu - Ett mod som ger dig en helt ny meny när du håller inne din power knapp. Den här menyn innehåller 4 alternativ: Normal omstart, Hot Reboot (Startar om OS/MIUI), Omstart till bootloadern (alltså fastboot) samt direkt omstart till recovery! Perfekt för den som vill slippa stänga av telefon och hålla på med massa fysiska knapp tryckningar.

Installations instruktioner: Ladda hem .zip filen och flasha i din recovery. Glöm inte att ta nandroid eller MIUI backup om något skulle gå snett!

[​IMG][​IMG]

Skip track via volume press - Ja det fungerar rätt så simpelt precis som namnet beskriver moddet. Alltid velat byta låt bara genom att sticka ner handen i fickan och slippa ta upp den och låsa upp? Då passar det här dig perfekt!

Installations instruktioner: Ladda hem .zip filen och flasha i din recovery. Glöm inte att ta nandroid eller MIUI backup om något skulle gå snett! Om du inte ser några ändringar efter flashning pröva att manuellt mounta system och sen flashar du igen.

Window Animations - OBS: Jag fick bootloop när jag flashade in det på 1.9.23. Om någon törs pröva säg till om det fungerar! Ett mod some ändrar din framework så att dina window animations ser annorlunda ut. Perfekt för dig som vill ha det lite flashigare när du byter mellan sidor i dina program!

Installations instruktioner: Ladda hem en av .zip filen i länken under och lägg dem på ditt sd-kort och flasha som vanligt i recovery. Glöm inte att ta nandroid eller MIUI backup om nånting skulle gå snett!

Länk till de olika Windows Animationerna

Extended MIUI Launcher - En kopia av den vanliga MIUI launchern fast med detta lilla mod så kan du nu använda scrollable widgets till MIUI!

Installations instruktioner: Ladda hem en av .zip filerna från xda tråden (jag valde "siam" .zip'en). Lägg .zip'en på ditt sd-kort och flasha som vanligt i recovery. Glöm inte att ta nandroid eller MIUI backup om nånting skulle gå snett! OBS: Om du redan nu har någon scrollable widget på din skärm så måste du lägga till dem igen.

Länk till XDA-tråd samt mer info och download

Teman

Ultimate iPhone Theme - Väldigt iPhone liknande tema för dig som verkligen vill ha Apples utseende i din Android lur!

CleaneSense - Längtar du tillbaks till Sense lite grann men vill trots allt fortfarande vara kvar i MIUI? Då har kanske det här temat vad som får dig att stanna. Lite smak av Sense fast ändå MIUI känslan!

WP7 Dark Theme - Gillar du WP7's utseende? Då kanske det här temat passar dig. Har det stilrena enkla utseendet för dig som gillar det!

Tråd till mer info samt nerladding!

Phazed Orange - Stilrent välgjort tema.

Om du har ett tema eller mod som du använder och vill tipsa om så tveka inte om att skriva en kommentar om det så hamnar det i denna posten.

TheGenesisExperiment Light Version - Snyggt tema skapat av MatDiggy här på swedroid!

Last edited: 3 nov 2011
  4. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Reserverat

Last edited by a moderator: 1 sept 2011
  5. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Reserverat

Last edited by a moderator: 1 sept 2011
  6. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

FAQ uppdaterad, tack Fritte.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. kettle

kettle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Ser mycket bra ut! Bra jobbat :D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Verkar som vi kan få ett mörkare gränssnitt att leka med på fredag. Marhuk från miuiandroid.com som även ingår i det kinesiska beta-teamet har postat bilder på sin blogg.

9. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Har lagt in senaste MIUI XJ a2sd+ men fick direkt problem med Android Market, funkade inte :-(

Lösning?

10. kettle

kettle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Gå in i download appen
    tryck på meny på telefonen
    väl use wifi
    gör samma ska igen och välj download using 3g

11. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro

Bugg alltså?
    Hur lägger man till svenska städer i miui väder widgeten?
    Andra tips?

12. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jopps lösningen är precis som Kettle säger, du kan även läsa den lilla FAQ jag satt ihop i andra posten, där finns svaren på de flesta av standardfrågorna angående MIUI.

13. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Nej ingen bugg, det är som det skall vara. Denna app finns även i Cyanogen7 men där är valet att ladda ner även via 'mobile network' satt som default. MIUI är inte för ursprungligen utvecklat för oss västerlänningar.

14. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Behöver man även installera language packen fastän miui redan är på engelska default?

15. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Misstänker att du hämtat hem xavierjohn22:s MIUI från XDA, har inte kört den på ett tag men då hade han redan bakat in språkpaketet så då behövs det inte. Problemet med hans version är att hela hans release av MIUI är en enda röra av tilläggsmoddar, samt att Marhuk uppdaterar sina språkpaket flera ggr i veckan och man kan inte vara säker att det går att flasha in uppdateringen på xavierjohns mod men för at göra det enkelt för dig, nej flasha inte in ett språkpaket om du redan har engelska.

Angående din andra tidigare fråga om MIUI Weather, så kan jag inte riktigt svara på det, jag bor i gbg och hade inga problem med att hitta staden men avinstallerade ändå programet då det helt enkelt var kasst. MIUI Weather är inte släppt utanför Kina och fungerar egentligen enbart med Kinesiskt väder men Marhuk från 'MIUIAndroid.com' har hackat lite i programmet för att få det att fungera något sånär men som sagt det finns bättre väderprogram.

Om du bara är ute efter klockwidgeten har GU5TAV gjort en skin för 'Fancy Widget' som är snarlik med MIUI Weather widgeten.

Last edited: 19 apr 2011
  16. Albinozz

Albinozz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur fungerar det med hboot och sånt? Behöver jag köra en s-off och byta hboot för att köra MIUI? Eller fungerar standard som är i desire? Är lite sugen på miui efter att ha kört cm ett bra tag nu. Har aldrig bytt hbooten, så behöver jag göra det för miui

tackar :)

17. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Kan man aktivera trackball unlock även i denna nya version någonstans?

18. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Jag kom nyss från CM7 till senaste MIUI utan problem!

19. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    När jag trycker på meny inne i download appen så ser jag bara:

sort by size och pause download if wifi is disconnected

:(

20. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Ja, för att byta hboot behöver du vara s-off och nej, du behöver inte byta hboot för att använda MIUI. MIUI använder a2sd så aktivera bara flytt av cache och Dalvik som jag beskrivit i andra posten i den här tråden.

Ja, du hittar det i 'Settings | System | Button Settings'

Får jag fråga vilken hboot du använder? Jag misstänker att du använder CM7 och du har för lite cache och system för at hämta hem applikationer. Jag har testat hboot för CM7 och det fungerar inte under MIUI.

Albinozz gillar detta.