"Rom", kan någon förklara vad det är?

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av sjoling, 19 nov 2010.

1. sjoling

sjoling Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag hoppas snart att få köpt min första Android-fån så fort tre.se får ut den.
    Fram tills dess har jag suttit och dreglat över alla filmer som finns på DZ :D längtar så!!! men nog om mig!

Jag har läst här på forumet och vissa tycker inte att sens är något att ha men att man bara kan installera en annan rom??
    Vad är rom? är det typ som ett operativsystem eller tema i mobilen?
    cyanogenmod, Vad är det? försvinner garantin på telefonen om man kör en annan rom? Försvinner all information så som apps och sådant som är sparat på minneskortet?

Jag hoppas någon har tid att svara på mina nybörjarfrågor :)
    Jag sökte på "rom" i sökfältet men jag fick inte upp något :/

MVH

2. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Jag kan göra ett försök:)

En Rom är mjukvaran i din telefon.
    Ofta är en Rom som är släppt på tex XDA någon som har modifierat en original-rom (alltså en som kommer från det bolag där telefonen är utvecklad och såld av). Ofta med förbättringar (enligt utvecklarens eget tycke- och i många fall- vi nördars tycke;))

Eftersom en custom-made Rom gör att du ändrar i mjukvaran på din telefon så innebär det att din garanti försvinner. Dvs. lämnar du in den och de märker att du moddat med mjukvaran- så är det kört.
    Idag är det dock så att många av dessa förändringar går att återställa- bara du gör en ordentlig backup innan du kastar dig in i leken:)

Ang, apps och annan data som finns på telefonen så finns det verktyg på market som gör att du kan återställa dina applikationer osv osv.
    Titanium Backup är ett sådant program.

Nu hoppas jag någon annan hoppar in och rättar de fel jag har.
    Sitter inte här så ofta längre och jag är säker på att det finns folk som har mer kompetens att svara på det här än mig.

Go'kväll!

3. sjoling

sjoling Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för upplysningen :)