Fråga: Rom/kernel hjälp!

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av almost-famous, 10 maj 2013.

1. almost-famous

almost-famous Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Hej!

Kommer från Zte blade, så lite kött på benen har jag. Det jag tycker är konstigt är detta med odin/clock work mod.

Blir dock lite osäker med de olika kernels. Vilken ska jag ha? Har jag olika kernels till olika roms?

Tror att jag vill köra http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2203444 Pac all in one. Vilken kernel ska jag ha?
    Hur flashar jag in Romen? Är det via odin eller cwm?

Jag har för tillfället än rootad 2.3.5.
    Vad är mitt nästa steg? läst igenom guider på nätet men blivit förvirrad. Tar det säkra före det osäkra och frågar här.

Jag har även insane chip!

Kan jag uppdatera till stock 4.1 för att sedan byta rom? Vad blir lättast och säkrast?

Tacksam för hjälpen!

nedan screenshot about phone:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Last edited: 10 maj 2013
  2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

- Kernel är själva kärnan i en ROM.

- En ROM är själva operativsystemet och innehåller därför en Kernel! Det går dock att byta Kernel själv om man vill, men du kan ju vänta tills du har mer kött på benen, det är inte svårare än att byta ROM, men man måste veta vilken man KAN välja!

- Odin använder man ibland för att flasha ROM:ar ja, men oftast kör man med CWM (ClockWorkMod).

- Om du vill flasha in den, och har insane chip, så föreslår jag att du:

1. Uppdaterar till senaste Stock-Rom (Samsungs egna) via Kies eller Odin
    2. Följer deras guide:

Coming from Stock Samsung ROM:
    Root Phone - Get CWM Recovery
    Wipe Data/Factory Reset (This does not affect your Internal/External storage)
    Format /System (This does not affect your Internal/External storage)
    Flash ROM (Med CWM) (Install ZIP from SD-Card eller vad det står)
    Flash Gapps (Med CWM)
    Wipe Cache (Med CWM)
    Wipe Dalvik Cache (Med CWM)
    Reboot (I CWM)

almost-famous gillar detta.
  3. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Okej, så det spelar ingen roll vilken telefon du har egentligen. Enda som man bör ha koll på är vilken ROM man har? Informationen om vilken kernel finner man i den stora tråden för PAC all in one-romen antar jag?

Då försöker jag uppdatera till 4.1 stock, sedan roota, såg i någon annan tråd, vet ej om det var du, som rekommendera speedmod till att roota?

Pac all in one, kommer med en kernel? Så jag behöver inte i första hand bry mig om att flasha in en kernel efteråt? Den kerneln jag får då jag uppdaterar till stock försvinner va?

Tack!

4. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Mjo precis... Har du en I9100 måste du givetvis ha en ROM för exakt den mobilen! ;) Kerneln behöver du ej bry dig om, den är inbakad ;) Vill du byta kernel i framtiden så kan du göra det, men börja med ROM först ;)

Angående root... Det var säkert jag som snackade om speedmod ;) Du kan roota mobilen med vilket sätt du vill och sedan slänga in CWM på nåt annat sätt, eller direkt roota så att du har CWM... Någon annan får hjälpa dig med det, har inte fifflat med det på jättelänge så är tyvärr väldigt ringrostig ;) Jag antar att denna metod ger dig CWM: http://genius-tips.com/how-to-root-xxlsj-android-4-1-2-jelly-bean-on-galaxy-s-ii-i9100/

5. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Är det XXLSJ-firmwaren jag får när jag uppdaterar till JB? Länken du skickade skriver att den är till för den?
    Just nu har jag XWKI8 eller hur? Ändras den till XXLSJ när jag uppdaterar till JB?

6. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Vet tyvärr inte riktigt vad den senaste heter, så antingen uppdaterar du till just XXLSJ med Odin eller nåt, eller så uppdaterar du till senaste och googlar på hur man rootar den varianten!

Och ja du har XWKI8 och som sagt var, det ändras till den senaste varianten som finns för Jelly Bean - vilket jag tror är XWLSS. Uppdatera bara och se vilken det är. Är det XWLSS då gåååglar man lite snabbt och hittar en rootguide för det

http://wccftech.com/guide-root-xwlss-android-412-jelly-bean-galaxy-s2-i9100/

7. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Google vilken grej! :D
    Uppdateringen till JB fixar det där med insane chip? Försökte hitta svar men fann inget.

Vad tycker du om den romen du kör?
    Har inte gjort något än.

8. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Japp!

Jag kör med Cyanogenmod 10.1. Den funkar väl, om man vill! ;) Finns säkert bättre dock! Många gillar Chameleon eller vad den heter!

9. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

hej!
    Försökte uppdatera med hjälp av kies och ota men verkade inte fungera.
    Vet du hur jag gör med odin? vilka filer som behövs och hur man går tillväga? vill så gärna att det inte leder till någon brick.

10. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Detta fick jag när jag slog *#1234# i dialern. Om det är till någon hjälp!:rolleyes::)

Bifogade filer:

11. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Ladda ner:
    http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download)).
    http://www.mediafire.com/?7v7zor9d379emeg (Odin 3.07 (Tryck "Download")).

Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 1.85. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!

1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen).

7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

Klart!

Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

Skriven av: Arbu11

almost-famous gillar detta.
  12. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

punkt ett står det odin 1.85 men på punkt 3 står det 3.07.

Hur ska det vara? Glömt ändra punkt 1? Lutar mot det. :)

tackar!!! ska följa denna. Ska ladda batteriet först.

Jag flashar in stockromen med denna guide va? därefter måste jag roota, fixa cwm? har läst att jag kan flasha in en kernel som gör båda dessa i ett och samma, stämmer det?
    Och sedan simpelt flasha in en rom med cwm?
    Tack än en gång!

Last edited: 20 maj 2013
  13. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Denna guide flashar in Stock-rom japp! ;)

Därefter rootar du och slänger in CWM! Det går att fixa i samma steg ja! Jag kan inte LOVA att denna skaffar dig CWM, men du kan ju alltid pröva... Annars är det bara slänga in CWM efteråt! http://wccftech.com/guide-root-xwlss-android-412-jelly-bean-galaxy-s2-i9100/

Yes, sen laddar du ner vilken ROM som helst och därefter sköts alla flashningar via CWM!

14. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Ändrade i första inlägget precis innan du skrev ditt inlägg. Se första två meningarna e du snäll :)

15. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Tack för rättelsen, stavfelsnisse var i farten! :) Det spelar ingen roll vilken du kör med, båda funkar, men jag har väl börjat med 3.0.7 för att hålla mig lite uppdaterad med tekniiiiken ;)

16. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Viktigt viktigt! ;D

Många verkar vara nöjda med Chameleon.

http://d-h.st/ObD
    Är det denna jag ska flasha då?

Hittade den på denna sida; http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1847600 Luddig första post :P

17. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

18. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Yes det är den!

HTS är för TRE-brandade lurar! Den jag skickar är för NEE (Nordic Countries ICKE-TRE-brandad)

19. almost-famous

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Tackar, följde din guide! Har 4.1,2 nu!

Nu ska jag roota o försöka lägga in CWM :neutral: Fanns en kernel som jag hittade tidigare idag på forumet som skulle ge root och CWM. Hittar fan inte den nu. Klockan är väldigt mkt. Skyller på det ;) ska kolla in den du länkade till på förra sidan.

Last edited: 21 maj 2013
  20. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Lyyyycka till! ;)