Fråga: ROM Kernel Root hjälp

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av redfik, 27 sept 2011.

1. redfik

redfik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har följt guiden https://swedroid.se/forum/43744-guide-roota-din-sgs2.html
    Den visade på ett bra sätt hur man rootade sin telefon. Det gick även bra för mig, men det jag inte förstår är det här med ROMs och olika Kernels. Jag tycker tex att Cognition verkar vara en bra ROM, men det verkar som att man behöver en Kernel som heter clockworkmod. Jag har tankat rom manager från market, där den kan installera clockworkmod, men verkar inte funka.
    Sen förstår jag inte riktigt hur man lägger in nya Roms i mobilen, skall det göras på samma vis som jag rootade den?

Jag har sökt i forumet och googlat, men det är väldigt svårt för den oinvigda att förstå allt som står, mycket tas för givet.
    Har man lagt ut ett par tusen på en telefon är man ju alltid lite skraj när man ska trixa för mycket med den, så skulle vara roligt om man fick lite hjälp i starten.

Men om man skulle utgå från att jag följt guiden https://swedroid.se/forum/43744-guide-roota-din-sgs2.html
    HUR ska jag gör för att installera en ROM som tex Cognition?
    Med allt vad det innebär med att installera clockworkmod, återställa telefonen osv.

Är väldigt tacksam för svar :)

2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 112
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Du bör läsa på mer om du ska hålla på med luren. Det finns massor av guider och trådar här på Swedroid som förklarar det mesta av det du frågar.

Men lite iaf: roota och samtidigt lägga in clockworkmod lägger du in med den här, [27.09.2011][CF-Root v4.2] KE2/7/8,KF1/2/3/4,KG1/2/3/5/6/7,KH1/3/4,KI2/3/4-su+bb+CWM4 - xda-developers

Sen tar du och laddar ner en valfri ROM och lägger in den på interna minneskortet. Det ska vara en .zip fil. Du kan lägga in vissa ROM's med Odin men då är det .tar filer.
    Men i Clockworkmod ska du wipa cache, wipa dalvik och gärna factory reset INNAN du flashar in en ROM. Tänk på att första starten kan ta upp till 5 minuter.

Tänk även på att Cognition S2 är en gammal ROM, skaparen har inte längre än våran version av SGS2 och uppdaterar inte ROMMEN lika ofta längre. Det finns andra bra ROM's, tex LeoMar, Batista eller varför inte koka din egen i KitchenROM.

Men först, läs på!

Lennux gillar detta.
  3. Bazile

Bazile Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Använda gärna Wikin om du är osäker på vad saker och ting är.. Finns en ordbok som jag vill minnas har förklaring på det mesta.. :)