ROM: rom med svenska...

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av brynte5, 31 jan 2014.

1. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    funderar på om jag ska ta steget och roota...
    höll på en del med sånt för ett par år sedan på min gamla htc desire, men har endast kört orootat på min s3...

samtliga rommar som försämrar kameran går bort för mej!
    sedan så skulle jag helst vilja ha en rom som har det svenska språket!
    snabb, stabil och bra batteritid är självklarheter!

rekommendationer?

2. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Nästan alla har väl svenskt språk. (Tror inte jag hittat någon utan svenska även om vissa inställningar/undermenyer kan sakna svensk översättning)

Personligen tycker jag kameran är i princip lika bra i aosp men lite funktionsfattigare.

Vill du ha samsung kameramjukvaran kvar så är det en custom samsungbaserad rom du måste välja. Cyanogenmod, omnirom, aokp etc kan inte köra touchwiz applikationer.

Vill du bara ha root så kan du ha kvar stock rom.
    Neatrom tycker jag kan vara värt att titta på om man vill ha lite tweaks i sin lite debloatade stockrom.

brynte5 gillar detta.
  3. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    ok, tackar för infon!
    det blir nog så att jag tar steget och rootar och kör stock till en början iaf...
    kommer det interna innehållet på mobilen att raderas, som vid en factory reset, när man rootar?

"Nästan alla har väl svenskt språk. (Tror inte jag hittat någon utan svenska även om vissa inställningar/undermenyer kan sakna svensk översättning)
    Neatrom tycker jag kan vara värt att titta på om man vill ha lite tweaks i sin lite debloatade stockrom."

jag kollade nyss på en video som visade "neatrom" och den verkar tyvärr inte ha det svenska språket inkluderat!

"Personligen tycker jag kameran är i princip lika bra i aosp men lite funktionsfattigare."

bara kameran tar lika bra foton som stock, har jag inga större problem med om den är funktionsfattigare, eftersom jag har andra kamera appar, som jag isf skulle kunna använda istället!

"Vill du ha samsung kameramjukvaran kvar så är det en custom samsungbaserad rom du måste välja. Cyanogenmod, omnirom, aokp etc kan inte köra touchwiz applikationer."

ok... är dom där andra rommarna du nämner "aosp" (vad innebär aosp?)?

Last edited: 1 feb 2014
  4. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    AOSP står för Android Open Source Project http://source.android.com/
    Det är mer likt vanilla android, dvs så som android ser ut utan tillverkarnas egna programpaket.
    Finns även AOKP, Android Open kang Project http://aokp.co/

Med "stockrom" eller "samsungrom" (sammyrom) menar man sådana som bygger på samsungs egen firmware, men där romkokaren har lagt till/tagit bort delar. I flera fall kan man välja under installation vad man vill ha och inte.

När det gäller AOSP och AOKP Kan det vara svårt att få all hårdvara att fungera lika bra som med original eftersom samsung (gäller även övriga tillverkare, kanske finns nåt undantag) inte släpper källkod som styr hårdvaran. Utvecklarna måste då prova sej fram och det är givetvis svårare. Idag har de dock kommit väldigt långt och jag tror inte att tex kameran är märkbart sämre.

Det kan dock kännas tryggt att först bara roota eller att slänga in en sammyrom först. Oavsett vilket så är viktigt att läsa på ordentligt och att alltid ta backuper, ta även backup på efs, detta är viktigt ifall det strular med ditt IMEInummer. Det senare kan du göra med tex ktool som finns i playbutiken

Att bara roota tar inte bort något på luren, det görs bara när du kör en wipe och/eller fabriksåterställning. Backup är dock alltid viktigt, om något går snett (ovanligt. och då är det viktigt att du sparat allt viktigt.

Last edited: 1 feb 2014
    brynte5 och Boss302 gillar detta.
  5. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

NeatRom -> http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=35760601#post35760601

brynte5 gillar detta.