Fråga: ROM och andra terminologier

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av Haider, 20 maj 2012.

1. Haider

Haider Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ursäkta alla dessa frågor. Känner du för att svara, så tackar jag för det du har att erbjuda :)

Vad är syftet med valfri ROM? Är det ungefär som när ex Samsung kommer med en ny version av Android?
    Stock Rom, är det att man återställer till grundutförandet? I så fall undrar jag varför det är så svårt (eller, inte så självklart lätt i alla fall); alltså, borde man inte bara kunna återställa med Kies eller något? Om inte, varför inte?

I en guide om hur man rootar sin Galaxy Note var det något om att lägga in en root-vänlig ROM.
    Det refererades till en kernel version, KK1-KK5 rekommenderades (min har inga av någotdera tecken i sig).

Har även stött på begreppet CWM, clockworkmod, som ska kunna göra en recovery på ett sätt som inte är möjlig i "stock recovery".

Sist men inte minst, så stötte jag på den här; http://jjpda.blogspot.se/2012/05/galaxy-note-ics-403-n7000xxlpyn7000oxal.html
    Så bara för att det är en tysk release, skulle det finnas risker/komplikationer för oss svenska användare?
    Att köra denna tyska release, är det ungefär som att köra en custom ROM i den bemärkelsen

Sen tycks det finnas miljarder begrepp. Lite surt när man hamnat lite back och har ingen aning i vilken ända man ska börja för att lära sig. Andra terminologier är PIT-files, bootleader och "full wipe ROM".. Tja, listan kan säkert göras hur lång som helst :-/

2. Haider

Haider Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Wipe och Non-Wipe är ännu en term jag stött på. Android Hack Wiki, någon? :)

3. Rallypuff

Rallypuff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Är själv ganska ny i denna scenen, men sedan jag skaffade min Note för några månader sedan får jag ändå säga att jag lärt mig en del. Så jag ska försöka svara på dina frågor

Men en anna ROM kan du få lite andra funktioner, inga "bloatware" såsom teleoperatörernas/samsungs egna appar. Nytt grafiskt gränssnitt osv. Man får testa sig lite fram och hitta någon man gillar.
    Gällande Kies, Samsung kontrollerar sina egna uppdateringar med vad du har installerat, så om det inte matchar får du ingen uppdatering. Den kontrollerar din landskod (CSC), vilka mjukvaror, Kernel, Modem mm du har.
    Så ofta om man installerar en ny ROM själv som inte är stock, så måste man själv lägga in en ROM som kommer från Samsung igen för att återfå automatiska uppdateringar, dessutom brukar man få ändra sin CSC till NEE igen, då många custom ROMs ändrar den till något annat.

Då är du tvungen att nedgradera till en "rootbar" rom. Ladda ner en komplett KK5 ifrån www.sammobile.com, som är till för våra nordiska telefoner. Den flashar du sedan med Odin-PC

I en "Custom Recovery" som CWM är så kan man också göra backup och restore på hela telefonen, också kallad "nandroid backup", något som är oerhört värdefullt att ha när man börjar testa olika ROMar. Du kan även flasha in en helt ny ROM via den och andra funktioner.

Att lägga in den tyska ROMen är ingen fara för oss. Jag har den t.o.m. på min. Men tänk på att just denna är drabbad av en bugg som kan förstöra telefonen om man har otur. Så vänta med denna om du inte är helt säker på vad det innebär.

PIT = Partitionerings informations fil, används sällan för oss med note, det finns en för 16Gb versionen, och en för 32Gb.
    Bootloader är den första programsnutt som startar telefonen, här kan det t.ex. finnas skydd för att ladda ner custom rom, men samsung har inte implementerat det.
    wipe är det samma som fabriksåterställning ungefär, all din data/appar kommer raderas om du laddar in en sådan. (Dina kamerabilder brukar dock sparas)

Haider gillar detta.
  4. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

https://play.google.com/store/apps/...wsMSwxLDEsImNvbS5jcmVhdGl2ZW0uYWdsb3NzYXJ5Il0.
    Den appen förklarar många av termerna du undrar över.

Annars kan man läsa mer här:
    http://www.androidcentral.com/android-glossary
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1288112
    http://www.droidxforums.com/forum/droid-x-hacks/200-dummies-guide-android-terminology-lingo.html
    http://androidforums.com/faqs/443075-root-terminology.html
    http://androidforums.com/precedent-all-things-root/461024-root-terms-defined-rom-shell-s-etc.html
    http://androidforums.com/desire-all-things-root/138118-rooting-glossary-terms.html
    http://androidforums.com/thunderbolt-all-things-root/353591-how-some-root-terminology.html

Kortfattat (kanske råkar upprepa vissa saker som Rallypuff beskriver):
    En Rom-fil kan jämföras med en windows-installationsskiva. Med undantaget att den är specifik för en telefon och inte passar "alla" mobiler i sitt grundutförande. Rom-filer kan komma som .zip filer eller som .tar filer. zip flashas i regel med CWM och .tar i regel med Odin eller mobile Odin. Det brukar stå i forum-tråden du tankar romen från. En rom-fil innehåller alltså en särskild utgåva av android som du ska ha på mobiltelefonen. Se kategorierna längre ner.

För windowsanvändare är "kernel" ett svårare begrepp men det är en fil på ca 2-10 mb som fungerar som brygga mellan rom och hårdvara. Lite som ett paket med mobilens alla drivrutiner.
    Kernels är alltså mobiltelefon-specifika, men även androidversion specifika. Dvs, kernels för ICS-rommar fungerar bara på ICS-rommar och kernels för GB-rommar fungerar bara för GB-rommar.

Vidare är källkoden till kernels hemlig till en början. Därför kan utvecklare på xda inte göra särskilt stora ingrepp förrän kernelns källkod "släpps" av tillverkaren. Samsung i det här fallet. Samsung brukar släppa källkod till kernels förr eller senare, men har inte släppt en ICS kernel-källkod för Note ännu. Saker som är möjliga med källkod till kernels är t.ex. detaljstyrning av prestanda, överklockning och underklockning (OC/UC) av processor/gpu, styra spänningar för processor/gpu (OV/UV), finkalibrering av färgen på skärmen, optimera ljud, gps, knapprespons, gränsnittets följsamhet, etc.

CSC är som Rallypuff sa en förkortning för landskod. Tillverkare släpper världsdel-specifika romar och ibland land-specifika. Detta betyder att en rom kan släppas för den "nordeuropeiska" marknaden och innehålla ett fåtal språk som tyska, svenska, norska, danska, finska och engelska. Många modifierade romar på XDA har för hand lagt till alla tillgängliga språk i en och samma rom så att man kan välja allt från svenska till arabiska med ett enkelt val i språk-inställningarna. Det här är EN stor anledning till att installera andra romar. Förutom språk innehåller lands-specifika romar även optimeringar för hur 3G/mobilkommunikation ska skötas.
    Det finns också romar som är operatörs-specifika. 3 är till exempel kända för att sälja sina mobiler med en modifierad "nordeuropeisk" rom där dom lagt till lite "optimeringar" samt lagt till sketna 3-appar.

Root betyder helt enkelt administratörsrättigheter till system-partitionen. När du köper en mobil har du bara "user" befogenheter till din mobil. Det är när du rootar romen som du blir ägare till den. Man rootar romar, inte mobiler!!! Inofficiella romar är så gott som alltid för-rootade. Att ha åtkomst till system-partitionen är som att ha åtkomst till din "C:/Program Files" -mapp i din dator. Eller "C:/Windows". I android är det sökvägen "/" eller "/system" som man vill åt. I o-rootade telefoner kan man inte göra ändringar i dessa sökvägar. Program som kräver "root-behörighet" vill alltså skriva/läsa i dessa sökvägar.

Odin är programvara för PC som används istället för kies. Kies är relativt låst och automatiserat medan du i odin kan bläddra fram en valfri rom-fil att installera i mobilen. Med odin kan man även flasha bootloaders, romar (kallas PDA i odin), kernels, pit-filer eller modem-filer. (Modem är alltså drivrutinen för 3g-modemet i mobilen).

Bootloader är en pytteliten-fil som läggs in i mobilen och är det första mobilen läser när den startas. Den innehåller instruktioner för hur resten av boot-up processen ska ske. Man kan tala om låst eller öppen bootloader. Öppen bootloader tillåter installation av custom-recovery som t.ex. CWM. Annars har man bara en högst begränsad "stock"-recovery (stock=original).

CWM eller clockworkmod recovery är en av de olika "recovery-menu" gränsnitt som finns. En recovery-meny är som "BIOS" om du känner igen det från PC-världen. Det är en meny som man får fram innan operativsystemet laddas. Härifrån kan man utföra diverse underhåll, som nandroid-backup (som innebär att man gör en ögonblicks-avbildning av mobilens hela tillstånd, så att man kan återställa allt till punkt och pricka senare).Från CWM kan man även installera andra romar och "wipa". I "stock-recovery" kan man bara wipa eller installera officiella romar (den läser av en signatur i rom-filen).

Mobile-Odin är programvara för mobilen som fungerar på rootade rommar. Det är som PC-odin men fungerar alltså helt utan dator. Fantastiskt. Dessutom har den förmågan att roota romar som man avser att installera (om den inte var det innan). Den kan också installera kernels, modem, bootloaders osv.

PIT-fil är en fil med instruktioner för hur partitionering av interna minnet ska ske. I mobiler med lite minne är PIT-filer viktigare eftersom interna minnet måste partitioneras om för att rymma större rommar eller ge utrymme för system-appar. I Noten har vi så mycket minne att det i princip aldrig behövs göra en sådan ompartitionering. Det duger som det är.

När man installerar romar rekommenderas att man "wipar". Det finns tre sorters wipe
    -Full Wipe / Factory reset
    -Wipe cache
    -Wipe dalvik cache

Full wipe tar bort alla dina appar och deras data. De andra två gör inte det, utan tar bara bort viss data som rommen behöver för att fungera. Dessa data byggs upp nästa gång du startar om mobilen, så det kan dröja lite längre att starta den gången.
    Olika romar hanterar appar lite olika. För att slippa mystiska problem ska man alltså wipa mellan rombyten om man byter till en rom av en annan "sort". T.ex. mellan GB och ICS eller mellan de kategorierna jag listar längre ner.

Syftet med att installera andra romar är att man är missnöjd med hur originalrommen fungerar eller ser ut. Detta är främmande för windows-användare. Med Linux kan man däremot installera olika "distributioner" med olika gränsnitt och funktionalitet. Samma sak med android.

Det finns många romar att välja mellan men man kan dela in dem i dessa kategorier:
    Original-romar eller läckta rommar (som samsung släpper)
    Rootade och "customizade" samsung-rommar (modifierade original-rommar)
    AOSP -romar (inte från samsung, utan direkt från google. varken mer eller mindre.)
    Cyanogenmod 9 (CM9)-rommar (inte heller från samsung, utvecklat från googles källkod och har fått utökad funktionalitet.)
    AOKP -romar (också utvecklat från googles källkod, med utökad funktionalitet)
    MIUI -romar (utvecklad från Cyanogenmod 9, med stark fokus på enkel tema-byte).

Alla romar du ser i forumen tillhör någon av dessa kategorier. För alla utom original gäller att skickliga rom-kockar tar någon av dessa utvecklingsprojekt och anpassar den till just Galaxy Note. CM9 finns för en drös mobiler t.ex. Det samma gäller alla andra mobiler där ute; någon duktig programmerare får för sig att anpassa CM9 eller AOKP till just en viss mobiltelefon, och då blir många ägare glada. Ofta kommer det till och med på nyheterna här på swedroid. "Bla-bla-bla mobiltelefon har nu fått cyanogenmod 9" kan det stå ibland.

Största problemet med romar som inte kommer från Samsung är att viss specifik hårdvara inte får sina "drivrutiner" i den kerneln man använder. Till exempel får man med Note problem med att pennan inte får sin fulla funktionalitet. Inte heller HDMI-ut fungerar och FM-radio brukar få problem också. Vidare fungerar inte samsungs touchwiz (med tillhörande appar som S-memo, S-note osv) på något annat än romar släppta av just samsung.

En spännande nyhet gemensam för CM9 och AOKP är att man kan använda tablet-läge. Här nedan ett par bilder på vad jag menar. Lägg märke till status-bar underst samt hur gmail-appen har 2 scrollbara paneler.

Last edited: 21 maj 2012
    Haider gillar detta.
  5. Haider

Haider Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack båda, väldigt generöst!
    Och tack för app-tipset. Laddar ner det och ska börja råplugga snart.

Det blir lite svårt att citera och ställa frågan under, så jag frågar lite fritt.

Detta med Kernel och ROM börjar sjunka in. Så i princip lägger man in en kernel, men leker fritt med ROM:ar?
    Och angående landskod; kernels har inga landskoder, utan bara ROM:arna? Du nämnde språkfil - jag minns att jag hade fler språk på min SonyEricson X8. Kan dessa läggas in separat eller måste det vara en del av ROM:en?
    Rallypuff, skriver "ändra sin landskod igen", syftas det att man gör bara detta, eller att man gör hela ROM bytet till den landskod man önskar?

Root: Nu förstår jag lite mer. Har gjort det en gång innan, på SE X8, men nu när jag skaffat Note är anvisningarna helt annorlunda varpå jag undrade varför. Så eftersom man rootar ROM:en, så är det därför som anvisningen skiljer sig åt från ROM till ROM?

CWM: Så detta är ett recoverygränssnitt som ersätter ett befintligt sådant. Kan man lämna sin mobil som den är med bara lägga till CWM eller krävs root för att detta ska ske, eller sker detta ändå i samband med root-processen?
    Så för att över huvudtaget få in CWM krävs ett byte av bootloadern till en öppen bootloader?
    Kan man om man vill, bara få in CWM i den befintliga Stock GB ROM:en, eller krävs en modifierad ROM?

ROM: Vad många typer det finns. Så i princip så är egentligen en Samsung rom byggd på Google original-rom, men sen modifierad för att passa den egna hårdvaran? Så om man kör en AOSP eller CM9 så är det inte säkert att den matchar med Note, om de som bundlade ihop paketet ex kan ha missat nåt, korrekt? Eller kan man snarare påstå att kockarna är duktigare än Samsung?

Om jag skulle välja att nergradera ROMen, men inte gör något mer (ingen custom ROM osv) och sen söker uppdatering, kommer telefonen eller Kies att vilja uppgradera till min nuvarande version igen? Jag frågar för att förstå hela innebörden av nergraderingen (kanske en "dum" fråga, men känner att jag behöver ställa den).
    Och om man nergraderar, Rootar, men inte vill uppdatera til ICS, kan jag via telefonen uppdatera till senaste GB, eller är jag låst?

Rallypuff; i din profil står det "ROM: Stock ICS + CF-Root LPY". Kan jag tolka det att du kör den tyska ICS? CF-Root betyder att du lagt in en ny kernel, den utan räknare? Och vad är "LPY"?

Har lärt mig otroligt mycket av bara den här läsningen! Stort tack återigen!

6. Kame_boy

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Korrekt, bara ROM:ar har landskoder. Samsung har en egen beteckning på sina landskoder och för Sverige gäller att det ska stå NEE någonstans på ROM-filens namn. Man kan se denna bokstavskombination under "Om Telefonen" i inställningar sen också.

Ja det är olika anvisningar från telefon till telefon. Det som är mest annorlunda är första-gångs rootningen. Den är ofta baserad på någon slags mjukvaru-knep som man har upptäckt. Dvs en sårbarhet i säkerhetsrutinerna för mjukvaran som gör att man kan "brotta ner" säkerheten och få root-privilegier. Detta knep görs först av en väldigt skicklig programmerare, varpå han skapar en enkel körbar fil som automatiserar processen så att andra också kan roota sina romar. Tillverkare som får reda på detta kan släppa en ny uppdatering som medvetet omöjliggör root-metoden. Lite som Apple alltid släpper uppdateringar som omöjliggör jailbreakande tills någon kommer på ett annat sätt att göra det. Om den nyaste ROM:en ännu inte går att roota kan man alltså nedgradera till en tidigare officiell version som går att roota. För oss Samsung-användare är det extra enkelt då det ofta bara handlar om att flasha en CF-root kernel med Odin på ett par sekunder. Mer om det längre ner. CF-root har hur som helst CWM och root inbakat. För HTC-användare kan det vara betydligt svårare eftersom de har någon annan sorts Bootloader eller nåt sånt. Dom kallar det H-boot och massa annat trams det måste ta sig runt. Vet inte hur det är med SE-mobiler.

Du har rätt i din första mening. Andra förstår jag inte riktigt. Men det är så att CWM i regel flashas in i mobilen under root-processen för oss Samsung-användare. Det är inte alls självklart att det går till så för andra mobiler. På xda finns en utvecklare vid namn Chainfire som förmodligen är den mest skillade och drivna utvecklaren för Samsung-mobiler. Han har för vana att lägga in CWM+root+Superuser+Busybox i de kernels han släpper. Han brukar vara väldigt tidig med att göra dessa paket så fort samsung släpper en officiell rom med tillhörande kernel.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1331784
    Han släpper liksom "allt-i-ett" kernels som lägger in allt man vill ha på en och samma gång.
    För att förtydliga:
    -Samsung släpper nån gång i månaden en officiell ROM som uppdatering till sina mobiler (buggfixar osv). Uppdateringen består av en ny ROM och oftast även en ny tillhörande Kernel (ibland även modem).
    -Både ROM och Kernel har samma bokstavskombination. T.ex. är LPY en av de senaste ROM och Kernel-paret.
    -Chainfire plockar ut Kernel ur officiella Samsung ROM:en och lägger till root-procedur, SU, CWM och BB.
    -Andra ROM-kockar uppdaterar i sin tur sina modifierade ROM:ar till senaste versionen (för att inkludera buggfixar) men stoppar in Chainfires CF-Root-kernel istället för officiella kerneln.
    -Slutanvändare kan nu ladda ner antingen officiella ROM -uppdateringen från samsung (orootad), och sedan roota denna med tillhörande CF-Root om chainfire har hunnit släppa den.Rallypuff kör så enligt sin signatur.
    ELLER så kan man ladda ner en modifierad rom från någon tråd av någon kock som redan har inkluderat CF-root-kernel.​

När källkoden är släppt kan andra än Chainfire skapa sina egna kernel-varianter som också kommer med root osv. Dessa kernel-varianter har ofta unika optimeringar som inte Samsung ens tänkt tanken att lägga till. Chainfire själv sysslar inte med sånt.

Förresten är Superuser en app som tillåter användaren att avgöra om andra appar ska få root-behörighet eller inte. Busybox är också en app men vet inte riktigt varför den behövs :ehm:

Ja så är det. Samsung tar Android från google direkt, och förgyller den med vår älskade TouchWiz och tillhörande Samsung-appar. Fy. Samsungs egna utvecklare är duktiga men de har ju budgetar och deadlines. Det har inte XDA-utvecklare. Dessutom har ju Samsung tillgång till sin egen hårdvaras källkod och kan koda obehindrat, medan XDA-utvecklare många gånger jobbar i blindo eller med viss handikap. Så egentligen kan man nog gissa att det finns utvecklare på XDA som är duktigare än Samsungs egna ja. Om man kör AOSP/AOKP eller CM9 är det alltså, som du säger, inte säkert att allt fungerar på Note. Anledningen är alltså att de som utvecklar dessa ROM:ar inte har tillgång till källkoden till mobilens Kernel utan måste medelst olika knep skapa en halvdan kernel som saknar stöd för olika delar av mobilen. I ett tidigt utvecklingskede saknas stöd för GPS, ljud, olika sensorer, ibland till och med telefoni-delen. Men med tiden brukar de sakta men säkert lösa sig tills nästan alla hårdvaru-delar fungerar helt ok.
    När CM9-teamet väl har lagt till en mobiltelefon bland sina "supported devices" så fungerar NÄSTAN allt. CM9-Teamet gör alltså ändringar kontinuerligt på operativsystemet och en gång om dagen så skapar servern som koden ligger på en "nightly" för varje mobiltelefon. En Nightly är en installerbar rom alltså.
    Du kan se CM9 changelog här:

http://cm-kang.appspot.com/n7000/ics

Lägg märke till att det är många andra telefoner som stöds samtidigt. Det hela sker hyffsat automatiskt och det betyder för dig som användare att du kan uppdatera din rom varje dag om du så önskar. Lite som Windows Update fast med hela ROM:ar.

http://download.cyanogenmod.com/?device=n7000

Här kan man hitta de dagliga ROM:arna till Note som CM9-servern spottar ur sig dagligen. Du hittar samma utgåva för andra mobiler om du klickar runt lite där.
    Det är korrekt. Så länge du har officiella ROM:ar i din mobil så kommer Kies vilja installera det senaste (den kollar vad det senaste är mot en samsung-server). Om du däremot är på någon inofficiell rom känner den förmodligen inte ens igen mobilen. Odin kan känna igen mobilen oavsett ROM eftersom den inte interagerar med ROM:en i mobilen utan med mobilens "Download mode". Download Mode är en meny som jag inte nämnde senast. Om du startar mobilen med Power+volym ner+home intryckta så startar Download Mode (CWM startas med Power+Volym upp+ home). Download mode ska man in på för att flasha med Odin.

Är lite rostig på OTA och Kies eftersom jag själv inte använder det så mycket.
    OTA är "Over the air" och innebär att mobilen själv laddar ner uppdateringsfiler som uppdaterar din rom till senaste versionen. Om du är på GB så får du alltså senaste GB-versionen. Det här är jag är osäker på så någon får säkert rätta mig. Vet inte ens om det finns OTA för GB?. Hur som helst tror jag inte att man kan uppgradera från GB till ICS genom OTA, utan det är Kies som gäller då.

Om du använder Kies kommer Kies att kontrollera vilken den senate versionen är för din svenska mobiltelefon. För närvarande är det senaste en GB-version. Hade din mobil varit tysk hade Kies meddelat att det finns ICS att hämta. Vet faktiskt inte om man kan välja något annat än det "senaste" som Kies föreslår. Men som sagt, det senaste Kies föreslår är för närvarande den senaste GB.

När ICS släpps i Sverige, och Kies börjar föreslå ICS, och du vägrar byta upp dig utan bara önskar att ha senaste GB (som Samsung för övrigt har slutat utveckla), då kan du alltså göra följande:
    -Inte använda Kies utan bara låta uppdatera med OTA (osäker på detta som sagt)
    -Använda Odin för att installera en officiell GB-rom från http://www.sammobile.com/firmware/ som det står "NEE" på någonstans för att säkerställa att det är svenska versionen. Går säkert att ladda ner från xda också.​

Hoppas att det klargör något :)

Haider och Rallypuff gillar detta.
  7. Rallypuff

Rallypuff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Kame_boy svarade väldigt utförligt tycker jag.

Men
    Riktigt jag har lagt in den tyska ICS rommen, helt orginal.
    Därtill installerade jag CF-root kernel samtidigt för att behålla root och få custom recovery. LPY är bara versionen av rommen eller kerneln.

Får tillägga att man känner sig lite orolig med all uppståndelse angående att just denna kerneln kan förstöra det interna flashminnet och göra telefonen obrukbar.
    Gjorde en wipe det första jag gjorde, men peppar peppar så verkar den ha klarat sig. Larmet kom först någon dag senare.

8. Haider

Haider Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

KameBoy, det har klarnat mer än bara något! Fantastiskt utförligt och pedagogiskt!

Men sa inte du tidigare att det är ROM:en som rootas? Nu får du det att verka som om kerneln också är inbegripen.
    Superuser känner jag till. Under min läsning används termen infuse, och jag får intrycket att man "infusar" sådant som superuser i kerneln, som du tidigare liknade med drivrutiner. Det är här jag är lite konfunderat över hurvida även kerneln är rootad, eller om kerneln bara är uppiffad i förhållande till originalet varför folk helre vill ha den utöver en custom ROM. Går det ens att ha en default kernel med custom ROM?

Vad synd! Hela attityden med frivilliga utvecklare borde ju rentav belönas. Om inte med reda pengar, så med tillgång till programkod och support. Vänder vi på det så tjänar ju Samsung något enormt på en välfungerande utvecklingscommunity. Jag förstår alltmer varför folk troligen kommer bli mest lojala till Android över till och med MS och självklart Apple. Har alltid gillat Android, men förstår hur mycket mer det går att gilla den!

När man pratar om CM9 hit och dit låter det i mitt ovana öra att det är en slags standard, eller en programvara, lite som när man pratar om "Android". Men i själva verket är det alltså ett team vars ambitiösa arbete blivit så pass stort att deras verk blivit en slags "term" eller "standard", eller kanske "distribution" som i linuxvärlden?
    Och WOW, det är helt fantastisk vilken värld det existerar. Visst, jag är införstådd i begreppet night builds osv. Men det är ju ett helt maskineri som jobbar där vid sidan om allt vad heter Samsung, Google, Microsoft osv.

Och slutligen, i ett av mina senare frågor var jag otydlig.
    Jag menade egentligen att eftersom jag nergraderar för att roota, kommer kies/ota ge mig möjlighet att uppdatera igen som den annars hade gjort?
    Och ja, det går att uppdatera över OTA, det gjorde mobilen när den var nyköpt. På den tiden tänkte jag "yay, ICS!". Till min besvikelse var det bara från KK4 till LC1 (hoppas jag säger rätt nu :P).
    Det är alltså just den uppdateringen jag syftar till - kan jag få den trots root? Och behåller jag root? Kan i o för sig prova på det sen när jag känner mig redo med all info jag får här.

9. Haider

Haider Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kerneln du la är alltså CF-Root-SGN_XX_OXA_LPY-v5.3-CWM5?
    Det betyder att det är kerneln som är rootad, inte ROMen? För ROMen är ju original. Fick nämligen känslan om att det var tvärtom, under min pågående "utbildning" här på forumet :)

Så hur gjorde du exakt? För du är en av personerna som varnat om en bugg. Vad är det för bugg?
    Enligt guiden http://jjpda.blogspot.se/2012/05/galaxy-note-ics-403-n7000xxlpyn7000oxal.html krävs Mobile Odin, går det alltså inte med PC Odin?

Kan man ens välja att installera original ROM:en utan kerneln?

10. Kame_boy

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

En Kernel går inte att roota ty roota innebär att ändra skriv/läs-rättigheter till en partition i mobilens interna minne. Dessa rättigheter styrs av operativsystemet. När du flashar t.ex CF-root LPY kernel så har den inbakat både kernel och en kodsnutt som ser till att roota ROM:en som den flashas på (om rootbar rom dvs), samt tillhörande root-appar som SU,BB och CWM.
    Att detta överhuvudtaget ingår i kernel-filen är bara en tradition som levt kvar sedan Galaxy S tiderna, då jag gissar att Chainfire började med detta för att användare skulle slippa roota, installera kernel, cwm, su och bb separat. Det blev en himla massa frågande bland nya användare. För andra mobiler i andra forum är det långt ifrån självklart än idag att man packar ihop dessa appar med kerneln så som CF-root gör. Det är liksom bara extra service för våran skull :) Har för mig att CF-root även installerar en app som heter "CWM Manager", som gör flashandet ytterligare lite enklare.

Kernels som kommer med Samsungs original ROM:ar är alltså bara rena kernels.

Rena kernels går att installera på modifierade eller rootade Samsung-romar och i regel händer ingenting märkvärdigt när man gör det. En fördel med att göra så här är att man slipper varningstriangeln när man bootar mobiltelefonen. Varningstriangeln dyker upp när boot-up processen känner av en inofficiell kernel installerad. Har man redan rootprivilegier i den modifierade Samsung-romen så är alltså skriv-rättigheterna redan inställda och en ny original-kernel ser inte till att ändra tillbaka detta när den flashas.

Absolut! Det du säger är vad som faktiskt händer också. Bara inte i den raska takt som man skulle önska. Det händer att tillverkare anställer utvecklare från communityn, och för något år sedan blev en kille känd för att tacka nej av principskäl. En stor anledning till varför folk hatade SE fram till 2011 var att de hade en förlegad syn på utvecklingscommunity. Deras affärsmodell var att släppa telefonen med dom buggarna den hade och sen fick det bära eller brista. De hade en väldigt taskig attityd gentemot uppdateringar och släppte ingen källkod för vidare utveckling. LG också för den delen och dom är fortfarande hatade. Nu har SE bättrat sig och sköter sig exemplariskt. ASUS har också fattat hela grejen och är väldigt snabba med uppdateringar och ser communityn som positivt. Personligen köper jag inte en telefon utan att vara säker på att det kommer att finnas en blomstrande utvecklingscommunity som får stöd av tillverkaren i form av källkod. Tyvärr kan det vara så att källkod dröjer en del eftersom tillverkaren själv inte har lyckats få ordning på precis allt och måste följa andra regelverk och licenser som jag inte känner till i detalj. Antar att det handlar om garantier. I en utopi skulle alltså källkoden släppas även om den inte var "klar" och tillverkare och community skulle då kunna lösa problemen snabbt tillsammans.

Man kan säga att CM9 är en slags distribution av Android ja. Ett team som inte är anställt av något företag utan består av entusiaster skapar ett operativsystem med googles fria källkod för android som grund. Det är lite som med wikipedia att vem som helst kan göra ändringar eller tillägg i koden för CM9. Ändringarna måste dock godkännas av godkända utvecklare tror jag. Vidare finns mobil-specifika anpassningar så att CM9 ska glida in i respektive telefon. Dessa anpassningar görs av ett fåtal utvecklare för varje telefon. T.ex. är "codeworkx" en fena på att brygga CM9 till just Samsung-mobiler. Har för mig att han ingår i "TeamHacksung". En riktig hjälte. Läs mer om honom här:
    http://codeworkx.de/wordpress/

Den frågan känner jag inte att jag kan svara på 100% säkert men jag gör mitt bästa :) Det finns enligt XDA ett par GB-romar som går att roota med t.ex. ZergRush exploit. I min mening enklaste sättet om man redan är i någon rootbar version.. har för mig att det är dom före KL_.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1331784
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Som svar på din fråga då, så tror jag att både en rootad och o-rootad KK4 rom med KK4-kernel skulle ge alternativet att uppdatera till LC1 både via OTA och Kies. Då förlorar du mest troligen root. För att komma vidare från o-rootad LC1 har du tre alternativ:
    1. Nedgradera till t.ex. KK4 via Odin och roota med ZergRush enligt instruktioner antingen i i länken ovan eller i första inlägget i länken nedan.
    2. Uppgradera till tyska LPY ICS med Odin och roota enligt instruktioner i början av första inlägget i länken nedan.
      http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1329360
    3. Flasha en för-rootad tysk LPY ICS med Odin. Gjorde detta på en kompis o-rootade GB LC1 häromdagen. Gjorde ingen Wipe, alla program behölls och fick inga "FC".

LPY har enligt vissa på XDA brickat deras mobiler när de gjort en full wipe så därför undviker man att göra wipe med LPY-kerneln flashad (liten risk!). Finns fiffiga sätt att komma runt detta medelst Abyss redpill Kernel men det känns lite som överkurs :) Börja med att leka och testa med GB-romar så lär du dig att uppskatta ICS sen ;) Även cm9 ska vara safe att flasha från GB.

Last edited: 22 maj 2012
    Haider gillar detta.
  11. Haider

Haider Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Å vad jag håller med!
    Har en bakgrund inom grafik och där vet jag att det scriptas och kodas fram saker från communityn som faktiskt slår det redan befintliga.
    Men tyvärr är koden ibland stängd och därmed står communityn med en guldklimp i handen men kan inte ta sig in, pga att huvudprogrammet är låst.
    Som användare är man då bunden till en buggig programvara som man försöker reparera utanför kärnan så att säga.

Härligt vilken utveckling.

Men jag tänker egentligen att bolagen skulle kunna bidra med mer än bara källkoden. Visst bidrog Microsoft med kod till Linux communityn?
    Det är den typen av insatser jag vill se - Samsung som ger något för att lyfta upp communityn. Sen kan Samsung hålla sig till sina egna policys och ramar.
    Med detta sagt skulle det givetvis inte förvåna mig om Samsunganställda vid sidan om stöttar communityn :)
    Men skulle Samsung officiellt stötta skulle det i praktiken innebära att de även "finansierar" communityn eftersom det då inte är en anställd som hjälper till på sin fritid, utan under arbetstid.

Den dagen kommer säkert. I slutändan tjänar ju företaget på det. Vi köper produkten och promotar den för andra.