ROM och mobil

Diskussion i 'Blade' startad av Tor, 11 feb 2012.

1. Tor

Tor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja!

Jag sitter och letar en ny ROM till min Blade. Jag är jävligt n00b i detta overall men jag fattar ganska lätt och har rommat om en gång tidigare och jag överlevde.

Däremot så fattar jag inte riktigt hur det fungerar nu, kan jag ta en ROM som tex. icecream sandwhich som ligger i ett Samsung forum och slänga in den på min blade eller är det bara dom versioner som finns i Bladeforumet jag borde använda?

Frågan blir alltså om varje ROM måste vara anpassad till telefonen i fråga eller om allt sånt fungerar ändå pga. ROMens overall?

För nu när jag letar ibland ROMs till ZTE Blade så finns endast olika 2.3 ROMar och ingen ifrån de senaste 3-4 androidversionerna. Är det straffet för att ha en billig ZTE som man får ta?

2. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Roms är enhets specifika, dvs en rom för sgs2 fungerar ej på blade och vice versa.

android 3.0 (honeycomb) är en specialversion gjord för plattor och har därför inte släppts till någon mobil (officiellt.)
    4.0 (ics) är såpass nytt + blade är inte ny/high end lur så det kan dröja/kanske inte kommer ics till den.
    Det kan jag dock ej svara på då jag har en SGS1

3. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 963
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Hej, senaste officiella android versionen till zte blade är 2.3.5 och därav saknas det fler 4.0 versioner. CM9 bygger på 4.0 och ligger just nu i alfa stadiet och utvecklas i rask takt. Om du vill ha det senaste stabila så är det Swedish Snow som gäller. Är baserad på senaste officiella 2.3.5 romen.

Precis som x10_minipro skrev så är 3.0 gjorda för plattor.

4. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Utöver vad alla redan sagt, så kan jag tillägga att ROMen inte bara är enhetsspecifika, utan du måste också kolla vilken gen(1,2 el 3 senast jag kollade) din Blade har och välja ROM därefter.