[ROM]Vanilla2.1

Diskussion i 'Hero' startad av Sajmån, 21 februari 2010.

1. Sajmån

Sajmån Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan, ny på forumet. Har meckat ihop en egen rom, mest för eget bruk men den börjar kännas rätt stabil så jag tänkte att jag kunde regga mig här och dela med mig ifall fler skulle uppskatta det.

Har alltid varit förtjust i AOSP rommarna men det faktum att det varit lite strul, kameran har inte funkat, galleriet har renderat fel när man ändrade till liggande läge och så vidare, har gjort att jag hela tiden gått tillbaka till en moddad version av Modaco utan sense och annan HTC-bloat.

Nu tog jag tag i saken och skalade ner den läckta 2.1-romen som Lox & Behnaam underhåller (http://htcpedia.com/forum/showthread.php?p=30418&posted=1#post30418) till någorlunda vanilla android. Jag har ändå behållit en del HTC-grejer som jag tycker är trevliga, facebooksyncen bland annat. Detta har resulterat i en riktigt snabb och än så länge stabil rom.

Har kastat ut HTCs inställningsguide som körs första gången, när man bootar för första gången får man med andra ord manuellt gå in i inställningar och lägga till de konton man vill ha, alternativt öppna en app som kräver ett googlekonto så kommer man komma till menyn där man lägger till Googlekonton ändå.

Fungerar inte/vet inte:
    NetworkLocation: Funkar inte att erhålla min position för mig just nu men det skulle lika gärna kunna ha att göra med att jag är långt ut på vischan där det inte råder inflation på telemaster just nu.
    WiFi: Bör funka men har ingen utrustning att testa med just nu.

I övrigt borde allt funka men rapportera gärna buggar här i tråden så ska jag försöka rätta till dem.

Ladda ned: http://flaskpost.org/Vanilla2.1-1.0.zip

2. invaderjohn

invaderjohn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

romen verkar funka riktigt bra :) gillar hur du har blandat allt!

har dock några önskningar,
    skulle gärna vilja ha 2.1's orginal sms program och inte sense
    gillar orginalet bättre! :)
    sen som dom flesta 2.1 romsen har nu så skulle 5 homescreens va perfect!

och sen att inte ha genomskinlig lockscreen, asså att man ser iconer o dyligt.

och apps2sd hade ju inte vatt fel det hlr!

och sen geenie widgets me hade ju vatt ganska fint o haft med

wifin verkar funka utmärkt dessutom :)
    rollbackar till mcr för tillfället.
    men skulle d bli att mina förslag kan ändras kommer jag nog gå över till denna helt ^^

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Den 2.1 rom som ligger längst fram är den här enligt min mening:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=622468

Nu är "nprussel" olidlig med sitt eviga "tjötande" om donationer så det skulle vara trevligt med en svensk utgåva...;) (frågade även elelinux i hans testartråd om detta och han "pillrar" nog också på en ny utgåva)

4. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det ska bli kul att testa den här efter jobbet idag. Dock föredrar jag vanilla, det enda jag vill ha från htc är t-bordet som jag inte lyckats hitta en bra ersättare för =/

5. Sajmån

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Apps2SD använder jag inte själv men enligt Behnaam ska det redan funka:

#adb remount
    #adb shell apps2sd on
    #adb shell reboot

Genie är den där nyhetsgrejen va? Ska nog fixa den, ska ta en titt på om jag inte kan fixa de andra sakerna också :)

Nu har jag inte testat hans ROM, men det står ju i tråden att både Kalendern och Browsern inte funkar så man måste använda tredjepartsprogram? Kalendern klarar iallafall inte jag mig utan tyvärr.

För övrigt så har jag tweakat den interna taskkillern ganska hårt, skulle tro att det inte är särskilt bra att köra en tredjepartstaskkiller utanpå. Den dödar nog redan så många tasks det går :)

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jag har senaste öppna betan pålagd och den tuffar på bra. Kalendern spelar ingen roll eftersom jag iaf inte får tillstånd på jobbet att synka med HTCn...:P
    "Knäppgökar"...:cool:

Det verkar även som han fått ut beta4an men det är ju enbart en massa tjöt om donationer i tråden....:money:

7. Sajmån

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Slänger upp en snabb uppdatering nu, har hunnit fixa GenieWidgets samt tagit bort det fruktansvärt irriterande bootljudet. Testade även att slänga in vanilla Mms.apk men den FCade när man tog emot meddelanden, ska titta mer på detta. Ska även försöka slänga in en alternativ lockscreen som inte är genomskinlig. Just nu befinner jag mig i Funäsdalen och måste köra hem nu för att inte komma fram allt för sent så nya uppdateringar kommer förmodligen imorgon :)

Har även lite funderingar på att slänga ihop ett eget "Kitchen" men detta ligger lite längre fram i tiden.

Nedladdning: http://flaskpost.org/Vanilla21-1.1.zip

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

9. Sajmån

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är helt confused(?) jag fattar inte detta med alla version.
    Vad jag har fattat finns det bara 1.5 eller 1.6??
    Men så finns det massa roms med 2.1??
    Kan någon förklara tydligt hur allt detta funkar?

11. paffare

paffare Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

1.5 är den enda versionen som för tillfället finns tillgänglig som officiell rom hos Htc, men en ny Android-version, "2.1", är på gång och väntas släppas inom de närmaste månaderna(troligtvis i samband med releasen av htc's två nya Android-mobiler). Dock finns det redan nu custom-ROM's som bygger på 2.1 versionen av Android. Dessa 2.1-roms är jag inte säker på vad de är baserade på men antagligen någon tidig version av den kommande uppdateringen till htc, alternativt en portning från nexus/droid?

12. baseic

baseic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De med Sense är väl till viss del baserad på leaks från HTC. De övriga är byggda direkt från källkoden på android 2.1 och sedan anpassade till hero. bl.a. därför de inte klarar 5mpix på kameran (drivrutiner från htc saknas)

13. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men hur har folk fått tag på källkoden till 2.1?

14. Sajmån

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Android är ju öppen källkod?

15. baseic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Exakt, Androids fulla källkod finns, kallas AOSP.

Vill du ha mer info så kika t.ex. här http://source.android.com/

Hoppas det ger några svar :)

16. baseic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara jag som efter ca 30 min lyssnande på Spotify genom hörlurar (Offlinespellistor, 3g-uppkoppling) får telefonen att hänga sig och soft-reboota ett otal ggr? Gäller samtliga 2.1-romar jag testat :/ enda som håller mig borta från 2.1 so far

17. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Last edited: 22 februari 2010
  18. Sajmån

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, och då kommer vi kunna göra lite mer stabila rommar :)

Har kört fast lite, är väl inte tillräckligt insatt i hur android funkar. Lyckas inte installera några 2.1 APKer som funkar på AOSP ROMarna, exempelvis Launcher2. Däremot äldre paket från till exempel Aychteesee's vanilla cupcake ROM installerar hur fint som helst.

"Failure [INSTALL_FAILED_OLDER_SDK]" Tyder ju nästan på att det inte ens skulle vara 2.1 som kördes? Börjar bli måttligt trött på det där :P