[ROM] Vanillain 1.1 Eclair 2.1 utan HTCsense

Discussion in 'Hero' started by infexis, Feb 12, 2010.

1. infexis

infexis Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena, jag tänkte dela med mig lite av min erfarenhet vad det gäller Htc Hero.
    Syftet med detta är att försöka hjälpa alla de som tröttnar på sin Hero pga den är slö.

Som kanske många av er tänker, har jag också tänkt;
    Helvete vad den är seeeeeeeg.. jag säljer den skaffar annat istället!
    Så tänkte jag senast igår, jag kollade tom. blocket efter en Nexus eller annat kul med android i..
    sen så råkade jag snubbla över xda:s forum och en speciell tråd där.

Nedladdning och information:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=629959

Hur du installerar Custom-ROM (exempelvis Vanillain) på Hero:
    https://swedroid.se/wiki/index.php/Flasha/Roota_HTC_Hero

Den Ultimata Guiden Hur Man Snabbar Upp Sin Hero
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=628178

Jag körde med Modaco romen innan dess, och ja den var bättre och snabbare än standard men ändå skitslö med tanke på hur det "borde" vara. Det jag försöker säga här är att alla ni som är trötta på segheten i era små söta Hjältar ska testa romen Vanillain - det är en custom rom byggd på standard versionen av Android 2.1 - alltså inget Htc Sense ovanpå :/

Telefonen blir så sjukt mycket snabbare och responsiv så man tror det är en helt annan mobil med helt annan hårdvara och allt crap. Jag vill inte överdriva men jag blev så imponerad att jag ibland till o med tänker att min telefon är lättare, alltså väger mindre. Det är ju inte så, men jag hittar inga andra ord att beskriva hur underbart snabb den har blivit.

Lycka till med era telefoner, jag hoppas att detta hjälper er på vägen och ni tycker likadant som jag! :)

Last edited: Feb 24, 2010
  2. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter jävligt mäktigt. Är det nått man saknar? Förutom Sense?

**edit** Ser att det inte verkar så, förutom ngt problem med kameran. Ska nog testa detta. Måste bara lära mig hur man rootar och grejjar (Jag är fortfarande Baby Driod) :D

Last edited: Feb 12, 2010
  3. infexis

MINA ENHETER

Som det står i beskrivningen av romen på xda, så kan det bli lite strul med kamera över 3mpx, det löser man genom att sänka storleken till 3mpx tills romen har blivit fixad och en fix är släppt. Sen så detekterar den inte dina mobilnät inställningar automatiskt heller, men det löser man genom att läsa swedroids wiki :)

Known Issues:
    Camera above 3mp
    Bluetooth Audio during calls
    Facebook contact sync doesn’t work – as will all AOSP builds (there are plenty of apps on the market that’ll do this)

Edit: Hur man Flashar/Rootar HTC Hero

Last edited: Feb 12, 2010
  4. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Byt ämne på tråden till [ROM] Vanillain, Eclair 2.1 utan HTCsense eller liknande så får dom specifika ROM-trådarna ett enhetligt utseende och är med det enklare att hitta. :D

5. Aramis

Aramis Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nackdelen är väl då Cameran som bara klarar upp till 3Mp.

Fan var så längesen jag rootade att jag glömt bort hur man gör.

6. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Done.

Tack för tipset infexis, alltid lika uppskattat när någon tar sig tid att rapportera om sina fynd för användarna här, speciellt som det råder en riktig djungel bland alla ROM-filer.

7. infexis

MINA ENHETER

Jag tyckte det var mer tilltalande med den rubriken, men du har helt rätt, jag har ändrat det nu! Tack för tipset.

Ja det kan ju va lite surt, men det påverkar ju inte själva kvalitén sålänge du inte har en megaskärm eller skriver ut bilder.
    Btw: Hur man Flashar/Rootar HTC Hero

8. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Inte direkt överförtjust i den, tyvärr. Den rebootade sig tre gånger på under tjugo minuter senast jag provade den, och då är den extra fartökningen inte värt det.

9. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

"This might have been said earlier, but the app camera magic in the market allows for 5mp pictures and several pictures in a row without any problems. You will see some strange black and white distortion on the screen while it saves a 5 mp picture, but the image itself will be fine."

Har inte hunnit testa än men enligt Superbia på xda så ska det där vara en lösning på kamera problemet. Dock anser jag att 3 eller 5mp inte spelar så stor roll men nån som orkar kan ju testa?

10. infexis

MINA ENHETER

Det har inte hänt mig, och jag har ju ändå maxat telefonen sen jag flashade den.
    Har du gjort en full wipe? Även dalvik och allt det andra?

11. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det enkelt att roota?
    Kan man enkelt fixa så det blir "vanligt" igen?

12. infexis

MINA ENHETER

Ja det är ganska enkelt att roota sin telefon, det tar inte merän typ 10 minuter kanske.
    Man kan återställa allt till sin vanliga skick efteråt... hur man rootar lär du här:
    Hur man Flashar/Rootar HTC Hero

13. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jojomen, jag är tämligen noggrann varje gång jag riskerar telefonen min, något som sker ett par gånger i veckan.

Jag har använt massvis med ROMs nu, men det slutar alltid med Nandroid och voilá så är jag tillbaka till original. Jag nöjer mig helt enkelt med det och inväntar den officiella uppgraderingen. :)

Den stabilaste ROMen jag provat har varit Hero/Espresso-hybrid. Den var fin som sören, men grafiken var ofullständig i exempelvis musikspelaren etc, så den sket sig den också (väldigt kräsen när det kommer till grafik).

14. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur gör man på ett ungefär när den ska återställas?

15. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ifall du tagit en Nandroid-backup är det bara att trycka home+lägga_på-luren, gå in på "Nand backup/rest (eller vad den exakt heter) och sedan trycka "Nandroid Restore" så är telefonen precis som förut. :)

16. infexis

MINA ENHETER

Eller så kan du lika gärna "uppdatera" telefonen med original rom från htcs hemsida med deras vanliga metod, vilket kräver windows program.

17. philipsward

philipsward Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad innebär det med full wipe och dalvik? Har man gjort det om man följer guiden som,är länkad?

18. infexis

MINA ENHETER

Ja, om du följer guiden så kommer du att göra rätt.
    När du kommer till wiping steget så istället för att köra "vanlig" wipe vilket bara rensar minnet och återställer fabriksinställningar, så kör du alla de andra alternativen också som finns där under. Du kommer fatta nör du väl är där.. inte svårt alls. :)

19. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Dock fungerar inte Dalvik ibland. Aldrig orkat forska vidare kring detta, men ibland vill den, och ibland inte. :P

20. Aramis

Aramis Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om jag redan har rootad lur och modaco custom rom, vart ska jag börja i guiden? För senast jag flasha körde jag via komandotolken. Nu verkar det vara annorlunda?