(rombyggarskola) Bygg din egen moddad rom

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av DrT, 12 dec 2010.

1. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

(School) Docs "make your own modded rom" school
    Here i will put up a step by step guide to make a custom rom, from the base rom to the creation of the update.zip.
    And hopefully much more creative rom will show up.
    All help is highly appreciated.
    This will take some time but, will be updated in a steady pace

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=869614

Första lektionerna i morgon.

2. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Härligt med en riktig "skola". Blir lätt rörigt om man ska googla sig fram till allt som behövs. Dom gånger jag försökt med det har jag gett upp.

Så, det här blir väldigt välkommet! Så får man väl se om man får ihop någon rom någon gång sen :)

3. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Härligt!:)
    Byggde rommar ett tag för Windows mobile och nu kanske man ska ge sig på android. Android verkar lite svårare för jag har inte förstått hur det är uppbyggt än(har ioförsig inte letat heller). Windows mobile förstod man direkt då det är väldigt Windows likt.

4. Merdini

Merdini Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hoppas de flesta håller sina romar för sig själva. Blir ju inte så kul när Alla gör en egen rom och lägger upp den här.

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Visst, men minst sagt mediokra nivån på romfronten kan ju få en liten puff framåt.

6. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Hoppas dom som gör romar med kvalité lägger upp dom. Samt att dom som gör mediokra romar behåller dom för sig själva.

Sen kan ju den där skolan hjälpa dom som gör teman till större romar att göra dom som smidig "update.zip" fil också ;)

7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Med den inställningen så skulle ju custom roms typ inte existera idag, hur tror du dom stora rom byggarna började? Hur tror du dom finfina ROM's som finns att tillgå har kommit till? Hemma snickrare som delat med sig av varandras arbete och sen har det rullat på och blivit vad det idag är.

Ontopic: Grymt Doc! Har länge velat lära mer om detta. All respekt för all tid du lägger ner på ROM's och inte minst support. Och nu en ROM skola! Yes! :)

8. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

@DrT
    Jag har sett igenom alla filmer på xda om att bygga en rom och undrar lite saker.
    Finns det möjlighet att göra ett paket som man kan flasha med odin?
    Ligger dom mesta optimeringarna i kernel? (förutom png-optimization och andra man kunde göra direkt i köket)
    Och slutligen: var finns androids "register" där apparna sparar sina inställningar eller sparas dom direkt i apk-filen?