ROMS?!

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av vibi, 21 okt 2010.

  1. vibi

    vibi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte ta och roota, flasha luren imorgon men har en del funderingar då det är första gången.. Har läst guiden och allt känns klart, tills att man ska fixa sin egen ROM! Har ju ingen aning vad de olika alternativen innebär. Finns det stor skillnad på alternativen, t.ex att vissa genererar i längre batteritid och andra i snabbhet?

    Någon som kan hjälpa mig? hur ser era roms ut, vad får man med i de olika alternativen? vad ändrades till skillnad från standard utförandet?
     
    Last edited: 21 okt 2010
  2. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Inte så stor skillnad, oftast brukar det fungera så att ju högre nummer ju nyare och mer komplett (dock finns det ju undantag) kernel.
    I övrigt är det bara en smaksak vilka applikationer du väljer att lägga till om du kör kitchen.

    En bra sak att använda är DVM ARM11 optimized om man vill få en lite snabbare lur även om den är listad som en experimentell komponent.

    /J
     
  3. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hur mycket snabbare skulle du uppskatta? Blir den ostabil eller finns de program som inte fungerar?
     
  4. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    DVM ARM11 är stabil, den har funnits länge och det är väll egentligen ingen som har haft problem med den. Dock boostar den inte lika mycket som tex FrozenEclair (FE) som är mer experimentell.
    http://forum.samdroid.net/f55/samdroid-turbo-1301/
     
  5. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I siffror från 2 MFlops till 5-6 MFlops har jag för mig det var. Och ja, den är stabil precis som Pjodor säger. Tror inte jag sett någon som det strulat för. FE däremot verkar lite instabilt ibland i vissa kombinationer. Egentligen all användning av JIT verkar strula i 2.1.
    JIT i 2.2 verkar dock stabilt för mig än så länge, ökning i prestanda till ca: 9-10 MFlops.

    /J
     
  6. vibi

    vibi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har hört från annat håll att FE gör mobilen rejält snabbare... vad menas med att den är instabil och hur påverkar det mobilen? någon som har frozen eclair här på forumet som kan dela lite erfarenheter?
     
  7. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Den stora boosten får man ju med JIT, men vad jag vet förorsakar den en del omstarter och annat i 2.1. Alltså instabil.
    Nu var det ett tag sedan jag testade FE så de senare kanske är stabilare.

    /J
     
  8. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Är de "CyanogenMod-6.1.0-RC0-Spica-alpha6.5" som du använder då?
    Eller finns de någon mer stabil 2.2 som jag missat?
     
  9. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Japp, kör 6.5 som är den senaste och hittills mest stabila för mig.
    Helt duglig för dagligt bruk om man inte brukar spela in filmsnuttar med kameran, tittar på divX eller behöver 2.2 inbyggda tethering.

    /J
     
  10. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Jag har använt cyanogenmod ett tag nu också och jag tycker att den är stabil, har inte haft några konstigheter med den än. Dock som Jontatas säger så är inte allt implementerat än så om man klarar sig utan det så är det helt ok :)
     
  11. Xanatiz

    Xanatiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När man ska fixa Frozen Eclair är det bara att ladda ner .zip filen och lägga den i root på minneskortet och sedan applya den via recovery?
     
  12. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Efter att du har rootat och lagt in SamdroidMod kan du ladda ner FE och lägga det på minneskortet och sedan ta apply any zip from SD. Det går inte bara att ha root med LK2.08 för det måsta vara deodexed vilket det bara blir om du installerar SamdroidMod.
     
  13. Xanatiz

    Xanatiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har kokat ihop en ROM från kitchen som jag nu använder. Antar att jag då har SandroidMod.
     
  14. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ja om du kokade full package så har du det :)
     
  15. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag drog hem en ny version från köket med icheckat val för "DVM ARM11 optimized". Tycker den verkar hyggligt stabil (har hängt sig en gång dock). Jag märkte dock ingen större skillnad när jag testade Fruit Ninja, hackar lite för mycket för att de ska kännas som en bra upplevelse. Någon som testat de i 2.2 eller med den nya 3d drivern som någon bygger? Flyter de på bra där?
     
  16. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är nog samma sak i 2.2, har inte testat men det är ju samma drivrutiner så. Tom3q som utvecklar nya 2d och 3d drivrutiner tror att de blir klara runt årsskiftet, då tidigast kan man säga något om det fungerar bra eller inte.
    Det är allmänt lite rörigt angående grafiken i utvecklarleden just nu tycker jag. Man har haft en snubbe som postat samma gamla drivrutiner om och om igen under nya namn och hävdat att luren blir snabbare etc. vilket den inte blivit så klart.
    Sedan har man ett antal utvecklare till som gör egna tweaks som ibland fungerar hjälpligt men allt som oftast gör luren kraftigt instabil.
    Tror de_niska och qbanin håller på med suboptimeringar av grafiken, men hur lyckat det är kan jag inte svara på.
    Jag tror mer på Toms approach då han skriver om allt ifrån scratch och inte behåller Samsungs buggiga kod.
    Så, tålamod är väl det som gäller för tillfället.

    /J
     
  17. tugge

    tugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    ni som kör med CM alpha6.5, i discussion-delen så nämns "Headphone sound is not good." under known issues..
    Är det något ni märkt något av?
     
  18. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Senaste ljudfixen tog bort det mesta av pops och distorsion, tycker nog att ljudet nu är som det brukade vara, alltså en del brus men inget jag stör mig på.

    /J
     
  19. tugge

    tugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Kanske skulle ta och testa CM då :)
     
  20. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Oxå lite sugen på att testa CM verkar som det kommit en bit på väg, är det nåt ni saknar som inte fungerar än?