Rookie, men hur är det egentligen?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av JOFS, 11 mar 2011.

1. JOFS

JOFS Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Ber om ursäkt i förväg om jag skapar en tråd som har sitt ursprung i tidigare tråd. Skicka mig i såna fall mer än gärna rätt.

Nu är det så här. Har haft min telefon några månader. Inte satt mig in vidare mycket kring uppdateringar etc utan mer kört den som den är och laddat ner det jag behöver osv.

Kör 2.2 (FroYo) efter uppdatering och programversionen är om jag fattat det hela rätt NEE vilket gör att jag får vänta på nya uppdateringen tills kommande vecka då den släpps för denna version, rätt?

Nu har jag dock läst runt här och läst om flashningar osv. Är detta något jag bör jag göra och varför i såna fall?

Telefonen känns nu rätt seg, nästan segare efter uppdateringen till 2.2.. kommer det åtgärdas efter kommande uppdatering eller ska jag göra något innan den uppdateringen för att få full valuta av telefonen?

Återigen ber jag om ursäkt om denna tråd hamnat helt åt hel...e fel men ytterst tacksam för lite svar och tips :)

2. MrSexor

MrSexor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

om du vill få full valuta av telefonen så borde du flasha den.. det blir en helt ny telefon, man får plötsligt massa möjligheter.. + att allt går så snabbt. kan väl rekommendera darky rom.. när man man väl lyckats flasha första gången, så är det så lätt att testa andra, eller uppdatera... du kommer verkligen inte att ångra dig iaf!

3. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag skulle vilja vända på det åt andra hållet, så fort 2.2.1-uppdateringen är ute så ser jag ingen anledning till att du skulle behöva flasha, om det inte är någon speciell funktion du saknar. Telefonen kommer vara snabb, det behöver man inte längre flasha in darkys eller liknande för att åstakomma.

Kanske ska tillägga att jag är väldigt försiktig vad gäller att flasha, det tog ett år innan jag började mixtra med min gamla mobil. Hade en del att göra med att förra mobilen krånglade, så ville vara helt säker på att få reparationen på garantin.

Last edited: 11 mar 2011
  4. JOFS

JOFS Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok. Tack!

Avvaktar nog därmed 2.2.1 uppdateringen och får efter det se om jag behöver flasha eller ej.. vilket ja isf lär återkomma angående.

5. Pjoter

Pjoter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Å andra sidan skulle jag, trots stundande 2.2.1 update för dig, nog överväga att lägga in en custom rom. Fördelarna är många och jag skulle rekommendera dig Doc's rom, som dessutom kom en uppdatering på igår och är ruskigt snabb. Fördelen med Doc's romkitchen är att det är väldigt enkelt att baka ihop en rom med exakt de funktioner, teman och appar du vill ha.

Här är tråden om Doc's
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=23920

Sen kan jag varmt rekommendera dig att guiden i följa Elofs lathund när du gör detta första ggn och den finner du här

https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Elofs_lathund

6. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Skulle oxå vilja lägga in en custom rom men är rädd för att bricka telefonen.Har bara haft min SGS i 1 mån och det kanske är dumt att börja pilla med den nu.

7. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Tog 2 månader för mig innan jag våga börja pilla. Läste väldigt mycket på nätet och nått som jag kan rekommendera dig att göra innan du börjar flasha är att läsa elofs lathund https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Elofs_lathund , helt fantastiskt bra, lärde mig mycket av den.

Torparn gillar detta.
  8. Ajjtwr

Ajjtwr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Bara du har 3 knapps så är de inga konstigheter :)

9. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Har läst lite på den sidan du nämner,blir väl att ta fram ett par kalla och börja pilla lite.

10. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    ja för fan :D som Ajjtwr nämde så se till att du har 3 kombon innan du sätter igång bara :P

11. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Kollade precis nu och jag har 3 kombon.Om det menas med att jag kan göra en factory reset mm.Var inne på Elof`s lathund och läste lite nu.Det står att man bör ha 2e recovery men jag har 3e.Han nämner att man då behöver nedgradera till 2e.Måste man då lägga in Odin?

Last edited: 11 mar 2011
  12. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Det finns en hel del olika saker man kan göra för att få 2 recovery. Finns en del CF root filer man kan flasha med odin http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=788108 sedan kan man flasha in voodoo lagfix så får du cwm eller så tror jag man kan flasha till en rom med 2e recovery tex JM9

13. Pjoter

Pjoter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det enklaste, enligt mig, är bara att följa Elofs lathund för att få 2e recovery. :)

Hur som helst, följer du bara elofs lathund för att få 2e recovery och gör exakt som det står där så kan inget gå fel.

Happy flashing!

14. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Hej,vart tydligen för många pilsner häromkvällen så det vart ingen flashning.Idag tänkte jag ta mig i kragen och göra detta.Har laddat hem Odin samt denna (I9000XWJM2.rar).men när jag ska lägga in den filen i Odin i PDA så finns inte "tar" filen med vilket jag antar att den ska göra.Gör jag nåt fel här eller?

Last edited: 13 mar 2011
  15. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Om man får fråga, vad innebär det att flasha?

16. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Cirka det samma som att "moona", men vanligtvis med övre del av kroppen.

17. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Och "moona" är? Jag är inte så bra på sånt. ;)

18. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
  19. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89

MINA ENHETER

Flashning - se föregående talare. (Jag skrev långsamt :P)

Jag kan bara berätta hur det var när jag mixtrade med min mobil första gången. Jag var hur nervös som helst och svetten rann från mig, men allt gick bra.
    Nu flashar jag mobilen varannan dag (ordagrant) och jag har t.o.m. skruvat isär den en gång för att leka med hårdvaran (det var dock också en aning nervöst :D). Mobilen känns mer och mer rapp för varje flashning och är det inte nyare programvara jag lägger in så är det nya teman.
    Jag har faktiskt slutat lägga upp screenshots på den lokala tråden här i forumet då det inte är lönt eftersom jag byter utseende varje dag. :)

Ps. @MiniMax - Hahaha! Kvicktänkt. :D

20. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jaha nu kör vi väl då har fått allt att fungera nu.Är nu en knapptryckning bort från att köra in 2.1.