Root, flash & garanti

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av esrever, 4 apr 2011.

1. esrever

esrever Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, har ägt en Desire i två dagar nu. Jag är sugen på att installera CM7 när det släpps (final) men är lite orolig vad gäller garanti. För visst är det väl så att garantin för hårdvarufel "försvinner" även den om man rootar & flashar? Finns det någon app där man ev. kan diagnostisera ev. fel?

2. imlal

imlal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Mi10

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Mi10
    Jo garantin försvinner när man rootar. Får man ett enklare fel som behöver åtgärdas med garantin så går det att unroota.

3. Buskavar

Buskavar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det här har sagts (precis som motsatsen) många gånger. Var står det egentligen att garantin på hårdvara försvinner för att man lägger in nytt "operativsystem"? Med motsvarande tänk skulle ju garantin på min bärabara dator försvinna om jag formaterade om hårddisken och la in Linux istället för Win7!

Jag tror att det är så att garantin fortfarande gäller men att det kan bli diskussioner om huruvida det är hårdvarufel eller orsakat av mjukvara. Det är dock en helt annan femma. :)

4. esrever

esrever Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, men sålänge det är första året något händer så är det ju htc som måste bevisa att felet är orsakat av mjukvaran så det känns ju rätt lugnt?

En annan fråga. Anledningen att jag skaffade en desire var att jag brickade min magic. Är det samma med desire som säljs i sverige skiljer sig (hårdvarumässigt) från den som säljs i eu/usa?

Last edited: 4 apr 2011
  5. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Nu skall jag inte säga att det är så eller inte.
    Men jag tror att argumentet "rootar du förlorar du garantin" bottnar i att
    tillverkarna försöker försvara sig mot att de får in massa mobiler med
    felaktig mjukvara (dålig rom) där folk hänvisar till garantifel då mobilen
    plötsligt t.ex. startar om sig.

Genom att säga "rootar du så har du ingen garanti" så slipper de detta.
    Men om det sedan borde påverka din hårdvarugaranti är ju frågan, tillverkarna
    kan ju hänvisa till att kameran i din mobil har gått sönder pga att du rootat
    och kört en rom som "misshandlat" kameran genom att jobba utöver
    de parametrar som kameran klarar av.

T.ex. om du har en cpu i din dator som är gjord för att gå i 3ghz och du
    överklockar denna till 6ghz och pga detta går den sönder så lär ingen
    tillverkare ge dig en ny. Visst, du ändrade bara lite i mjukvaran som
    styr din cpu (bios), men du lät den jobba utanför sina parametrar.

Därför kan man nog lugnt säga att bevisad rootad telefon är utan garanti.

Last edited: 5 apr 2011
  6. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    137

MINA ENHETER

Det är en annan i USA, men det är samma root-metod.

7. inact_0030

inact_0030 Guest

Nja, delvis. Det finns två olika i USA, den för GSM är samma Desire som vår (kodnamn Bravo), och så finns det en till i USA för ett system som heter CDMA som också heter Desire (kodnamn BravoC) och ser likadan ut. Den finns inte här.

8. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag rootade min Desire. Den fick sedan den berömda bootloppen pga defekt moderkort. Jag unrootade och skickade in. Fick felet lagat (nytt moderkort), rootade igen med felet borta. Inga problem.

9. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det är EXAKT det det gör oxo... tillverkaren står för support på WIn7, inget annat operativsystem. Lägger du in valfri Linux-dist så upphör tillverkarens support. Däremot om du installerar om datorn med recovery-skivorna så kan iofs inte tillverkaren se någon skillnad.

10. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Fast om jag lägger in Ubuntu eller Win XP istället för Win 7 och grafikkortet går sönder, eller skärmen spricker... då borde ju ändå garantin på hårdvaran gälla förutsatt att jag inte överklockat till max och bränt sönder processorn...eller? :P

Det vore intressant om någon som jobbar med dessa frågor kunde klargöra. Frågan dyker upp i alla underforum hela tiden :P

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Skilj support med garanti. Garantin har du på produkten i fråga. Men om du ex installerar linux och sedan klockar skiten och du bränner CPUn då har du förbrukat din garanti.

N1:an har de accepterat garantiåtgärder som är hårdvara trots att de har varit rootade och det är nog också rätt enligt lagen. Dvs om hårdvarufelet inte KAN beror på mjukvaran så spelar det ingen roll, det är nog riktigt, riktigt jobbigt att argumentera mot dem då de säkert kommer hävda motsatsen för att lättare för dem. Absolut enklaste är att unroota den om du behöver skicka in den.

Edit: Det är det jag läst från folk i forumet. Du hittar nog kunniga personer som svarar på den frågan om du söker i forumet och lyckas hitta tråden. Den här typen av frågor är som talaren ovan nämnde i princip uppe hela tiden.

12. drgregur

drgregur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

OM man rootar den lägger in ex. CM7, och sen vill unroot hur enkelt är det ? Är det bara starta ett flash prog sen klicka på en knapper eller är det mer pul som det var med windows mobilerna? Och finns htc sense ute att ladda ner om man vill "fabriksåterställa" luren..